Battle for Naboo

Hva skjer med LucasArts? Det er lenge siden et virkelig bra Star Wars-spill kom på markedet, og hvis vi fortsetter å få slike halvdårlige konsollspill på PC, mister vi snart troen på Kraften.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

De fleste spillinteresserte med litt fartstid foran PCen husker garantert LucasArts gyldne år. X-Wing, TIE Fighter, Dark Forces og Jedi Knight lot oss gjenoppleve de fantastiske scenene fra Star Wars-filmene. Ting begynte imidlertid å gå galt da LucasArts skiftet fokus fra PC til konsollutvikling, og startet å servere titler som manglet historie, spenning og ikke fulgte med den tekniske utviklingen. Battle for Naboo er enda et slikt spill.

Med sine røtter i tre år gammel Nintendo 64-teknologi, tar Battle for Naboo oss til Episode I-tidsepoken. Det hele går ut på å kjøre langs noen ganske så predefinerte ruter, og skyte på diverse motstandere – som selvsagt også følger sine predefinerte ruter og ikke viser noen tegn på intelligent oppførsel. Bakgrunnshistorien er tilstede, men du får ikke noe forhold til personen du skal styre i spillet – alt dreier seg bare om å skyte, og eventuelt redde noen uskyldige.

Fra Naboo til Coruscant

[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Det sterkeste punktet til Battle for Naboo er de varierte lokasjonene og skipene du får bruke. Spillet foregår på flere planeter og ute i rommet, og du får se en lang rekke pene landskaper. For å utføre dine oppdrag vil du benytte deg av flere skip kjent fra Episode I, men problemet er at alle håndteres tilnærmet likt.

De første brettene kan til tider virke ganske morsomme, siden du får sjansen til å flyte gjennom de trange gatene i Naboos hovedstad, og skyte på Handelsføderasjonens roboter. Greit nok det, men når resten av spillet byr på svært lite variasjon fra dette utgangspunktet, blir det ganske så kjedelig.

Du får absolutt ingen frihet til å utforske brettene, siden du er tvunget til å holde deg innenfor de usynlige gjerdene som begrenser hvert brett. Du flyr rett og slett fra et punkt til et annet, skyter noe og flyr videre.

Med andre ord, underholdningsverdien til spillet er svært lav. Jo da, det er gøy til tider, men stort sett kjedelig, kortvarig og lite inspirerende. Tatt i betraktning spillets konsollopprinnelse, er det ikke overraskende at det ikke finnes noen flerspillermuligheter.

Er dette 2001?

Om Battle for Naboo i det minste hadde hatt litt bedre grafikk, kunne noe av æren vært reddet. Men nei. Til å begynne med blir du møtt med et fryktelig menygrensesnitt, som du selvsagt skulle ønske du kunne betjene med musen. Jo, det går an, men du får ikke se noe peker – når du beveger musen nedover eller oppover hopper du bare fra et menyvalg til neste i rekken. Lite brukervennlig.

Grafikken i spillet er riktignok fargerik, men så utdatert at det nesten er trist. Terrenget er firkantet, teksturene mangler detalj, skipene består vel av en håndfull polygoner, og førerne til skipene er ikke mer enn to sammenlimte 2D-bilder, som skal skape en slags 3D-følelse. Dette kan ha sett bra ut på Nintendo 64, men på en PC utstyrt med en 5.000 kroners grafikkort blir det bare en vits.

Konklusjon

Dette spillet egner seg kun for hardbarka Star Wars-fanatikere som absolutt må samle på alt relatert til filmene. Vi andre får holde oss til LucasArts-klassikerne fra tidlig på 90-tallet.