Bakgrunnsstoff:Hvordan er grafikkortet bygget opp?

Grafikkortet består av flere komponenter. Det har minne, prosessor og en RamDAC som lager signalet som sendes til skjermen. Hva er det egentlig som skjer?

Grafikkortets jobb er å produsere et videosignal som kan vises på skjermen din. Dette videosignalet består av tre analoge fargesignaler: rødt, grønt og blått (RGB). Disse tre fargene blandes sammen til en i hvert eneste punkt, og blandingsforholdet avgjør hvilken farge som vises frem. I tillegg sender skjermkortet to synkroniseringssignaler: en vertikal og en horisontal. Det horisontale signalet forteller skjermen når det skal begynne på neste linje (scanlinje) og det vertikale forteller skjermen når den skal begynne å tegne opp bildet på nytt.

LES OGSÅ:

 Foto: Erik Andersen
Foto: Erik Andersen Vis mer

RamDACen lager videosignalet

Alle skjermkort har en RamDAC. Det er en krets som lager det analoge videosignalet ut fra det bildet som ligger i minnet på skjermkortet. RamDACen kan enten være en egen brikke eller integrert i en grafikkbrikke sammen med grafikkprosessoren. RamDACen jobber hele tiden og sender dette bildet ustanselig ut til skjermen. Bildet blir typisk sendt 70 til 80 ganger i sekundet. Det er det vi kaller oppfriskning av skjermen. Vi anbefaler en oppfriskning på minimum 75 Hz siden du ellers vil se at skjermen flimrer.

Minnet bestemmer hvordan skjermbildet ser ut

Minnet på skjermkortet er hele tiden malen for det som vises på skjermen. Når skjermbildet endrer seg, skyldes det at noe skriver til videominnet. Før i tiden hadde skjermkortene bare minne og RamDAC. PCens prosessor styrte minnet og tegnet opp bildet. De kunne lage og vise like kompliserte bilder som i dag, men det tok lang tid og tegne dem opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

 Foto: Erik Andersen
Foto: Erik Andersen Vis mer

Grafikkprosessoren avlaster PCen

Uten å tenke noe særlig på det, sitter de aller fleste PC-brukere i dag på en maskin med mange prosessorer. Hovedprosessoren er bare en av disse. Grafikkprosessoren er en spesialprosessor som er spesielt rask på å utføre opptegning av grafikk. Grafikkprosessoren sparer også båndbredde på databussen siden en beskrivelse av siden er mye raskere å overføre enn siden selv.

Tenk på følgende eksempel: En beskrivelse av en strek består av start- og sluttkoordinater, tykkelse og farge. Grafikkprosessoren tar seg av resten. Den sørger for å finne ut hvor alle punktene skal være og endre dem til strekens farge. Det samme kan den gjøre med firkanter, sirkler og polygoner. I tillegg har jo maskinen fortsatt tilgang til skjermkortes minne for selv å utføre de oppgavene som grafikkprosessoren ikke klarer selv.