ATI Radeon VE

Dette budsjett-grafikkortet har vært på markedet en stund nå, og nå som lavprissegmentet vokser i omfang, vil vi gjerne vite hvordan ATI klarer seg mot Kyro II og GeForce 2 MX.

ATI Radeon VE
[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Det er først i løpet av den siste tiden at vi har sett en virkelig separasjon av de to grafikkortmarkedene. Superkortene av GeForce 3-kaliber dominerer sin del av markedet, men nå er billigkortene blitt kraftige nok til å klare de fleste spill med høy oppløsning og bildekvalitet. Vi er imponert over Kyro II som vi nylig har testet, fordi dette kortet er det perfekte eksemplet på god ytelse til god pris. GeForce 2 MX-serien holder seg også temmelig bra, og de nyeste 400-kortene med 64 MB RAM er svært så kraftige.

LES OGSÅ:

ATI har hatt flere billigversjoner av sin Radeon-brikke på markedet, og det siste skuddet på stammen heter Radeon VE. Riktignok har kortet vært i butikkene i noen måneder nå, men vi synes det er interessant å se om det fortsatt har noe å stille opp med mot konkurrentene.

Hva er på innsiden?

Det viktigste fordelen med VE er at brikken støtter flere skjermer, en teknologi som er svært lik DualHead fra Matrox og TwinView fra NVIDIA. Løsningen til ATI heter HydraVision, og er lisensiert fra selskapet Appian. Teknologien virker svært solid, og har flere gode funksjoner. Det er svært enkelt å skifte oppløsning, oppfriskning og andre innstillinger på skjermene, og du har full oversikt over hva som foregår. Kortet har både DVI- (for flatskjerm) og TV-utgang i tillegg til vanlig VGA, slik at du kan jobbe for eksempel både på TV- og PC-skjermen samtidig.

Selve brikken og 3D-funksjonaliteten har gjennomgått drastiske reduksjoner i forhold til ”ekte” Radeon. Likhetene først: brikken er klokket til 183 MHz, støtter HyperZ-teknologien som effektiviserer minnebåndbredden og bump mapping-effektene for spill som støtter dem. På den andre siden er rendering-arkitekturen blitt enklere, minnebåndbredden er blitt redusert, RAMDAC-hastigheten redusert til 300 MHz fra 360 MHz, og Transform & Lighting-enheten er tatt ut. Det vi sitter igjen med er en svært enkel 3D-brikke med støtte for flere skjermer samtidig.

Hvordan blir ytelsen da?

Mangelen på avanserte funksjoner påvirker ytelsen til brikken temmelig kraftig. Radeon VE ligger langt etter GeForce 2 MX og Kyro II når det gjelder ren spillytelse. I Quake III Arena blir det tregt til og med i 1024x768-oppløsning, både med 16- og 32-bits fargedybde. I 16-bits modus klarer kortet kun 43,7 bilder i sekundet med maksimal geometri- og teksturdetalj. Høyere oppløsninger enn 1024x768 blir praktisk talt umulige å bruke. For å sammenligne – Kyro II klarer 77,8 bilder i sekundet i samme oppløsning, og det med 32 bits fargedybde.

Kortet sliter også med 3DMark 2001, naturligvis på grunn av mangelen på T&L og DirectX 8-funksjonalitet. I høydetaljscenene slet kortet veldig, og de endelige resultatene ble temmelig lave på tvers av oppløsningene.

Det er også tilfellet i andre spill som Serious Sam eller Unreal Tournament, med mindre du holder deg til lave oppløsninger.

Det er klart at Radeon VE er ikke noe spillkort, og vi kan ikke anbefale det til utpreget 3D-bruk.

Konklusjon

Radeon VE passer egentlig kun for én type brukere – de som vil ha en svært billig flerskjermsløsning og er lite interessert i 3D-ytelse. Skal du ha et lavpris kort som fungerer bra med spill, sats på Kyro II, og vil du ha både flerskjermsfunksjonalitet og god spillytelse samtidig, bør du kjøpe GeForce 2 MX 400. De billigste MX 400-løsningene koster kun noen få hundrelapper ekstra.

Det er ikke usannsynlig at etter hvert som Radeon 2-brikken fra ATI dukker opp, vil vi se lavprisversjoner av denne også med HydraVision-teknologien, og da vil de forhåpentligvis prestere bedre 3D-ytelse.