ATI Radeon 9700 Pro

Klarer ATI endeling å endre maktbalansen i grafikkort-bransjen? Det virker som om de får det til, i alle fall for øyeblikket.

ATI Radeon 9700 Pro
[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

ATI har lenge ligget etter NVIDIA når det gjelder ytelse på deres grafikkort, selv om ATIs produkter ofte har vært mer fremtidsrettet enn konkurrenten, takket være støtte for kommende teknologier. Ustabile drivere har også hatt en del av skylden for at ATI har slitt.

LES OGSÅ:

Den forrige grafikkbrikken til ATI, Radeon 8500, var et godt produkt, men det er først nå med den helt nye Radeon 9700-brikken, at ATI ser ut til å ta ledelsen i skjermkort-kappløpet. Den nye serien består av Pro-utgaven, som vi nå har testet, og den mer beskjedne 9000-versjonen vi skal se på ved en senere anledning.

Teknisk avansert

Radeon 9700 er ikke bare rask, den er også forut sin tid. Her snakker vi nemlig om den første grafikkbrikken som har implementert støtte for DirectX 9-grensesnittet. Riktignok er ikke dette grensesnittet tilgjengelig for forbrukere enda, og det vil i hvert fall ta en stund til vi ser spill som benytter seg av mulighetene i DX9. ATI skal likevel ha ros for å tenke fremover.

DirectX9 kommer til å bli nok et viktig steg for spillutviklerne, med sine langt mer avanserte pixel- og vertex shaders, i tillegg til revolusjonerende behandling av farger i 128 bit.

Dette er bare toppen av isfjellet: Radeon 9700 har også oppgradert HyperZ-teknologi, som skal øke minnebåndbredden, ny anti-aliasing-teknologi kalt Smoothvision 2.0 og muligheter for å justere nivået av anisotropic filtering (øker teksturkvaliteten).

Ytelse i praksis

Kortet vi har testet er produsert av Club3D, som lisensierer teknologien fra ATI. I essensen er kortet akkurat det samme som et originalt ATI-kort, og derfor gjelder våre konklusjoner alle Radeon 9700 Pro-baserte kort.

Vi begynte testen med de vanlige måleprogrammene 3DMark 2001 SE og Quake III, som gir et godt bilde av OpenGL og Direct3D-ytelsen. Vi fortsatte med å spille titler som Return to Castle Wolfenstein, Serious Sam og Unreal Tournament 2003 bare for å få et mer subjektivt bilde av hvordan kortet klarer seg. Testmaskinen er en Athlon 1800+-utstyrt PC med 256 MB DDR RAM og Windows XP.

Uten kantutjevning
Uten kantutjevning Vis mer
Med 4x kantutjevning
Med 4x kantutjevning Vis mer

Vi startet med 3DMark 2001 SE, og det ble øyeblikkelig klart at Radeon 9700 Pro vipper GeForce 4 4600 av tronen. I standardoppløsning (1024x768x32), uten kantutjevning eller andre finesser, fikk ATI-kortet 11402 poeng, mens GeForce 4 4600 klarte bare 9521. I den mest krevende oppløsningen – 1600x1200x32 – fikk ATI hele 8994 poeng, mens NVIDIA måtte nøye seg med 6860.

I driverne til ATI kan du velge om du vil redusere den visuelle kvaliteten og øke ytelsen, og omvendt, og vi prøvde dette. Performance-innstillingen gav oss noen ekstra poeng i 3DMark 2001 SE, men ikke nevneverdig mye. Det som er mer interessant er Quality-innstillingen, som blant annet setter kantutjevningen til 4x og anisotropic filtering til 12x. Da fikk vi 8781 poeng (i 1024x768x32), som fremdeles er et svært solid tall.

I Quake III er historien den samme. I en oppløsning så krevende som 1600x1200x32 klarte kortet i snitt 154 bilder i sekundet, mens GeForce 4 4600 klarte 127.7 bilder i sekundet.

Vi prøvde kantutjevning også her, helt opp til 6x. Med 4x anti-aliasing i 1600x1200x32 reduseres ytelsen til i snitt 80.8 bilder i sekundet, og 6x anti-aliasing ga oss i snitt 60.0 bilder i sekundet. Da kan du oppleve hakking, men det er fullt mulig å redusere oppløsningen. For eksempel, den fremdeles ganske høye 1280x1024x32-oppløsningen, kombinert med 4x kantutjevning, gir i snitt 114.5 bilder i sekundet, altså en god kombinasjon av ytelse og høy bildekvalitet.

En egen strømkabel må kobles til
En egen strømkabel må kobles til Vis mer

Etter noen runder med disse benchmarkene, pluss de øvrige spillene som vi raskt prøvde, kan vi konkludere med at ingen kommer i nærheten av Radeon 9700 Pro ytelsesmessig. GeForce 4 4600, som tross alt er fremdeles et raskt kort, må dessverre se seg grundig slått på tvers av kvalitetsinnstillinger og oppløsninger. ATI har inntatt tronen.

Konklusjon

Vil du ha det raskeste grafikkortet penger kan kjøpe, kan du nå for første gang på mange år glemme NVIDIA. Radeon 9700 Pro bør fra nå av bli førstevalget, og du må heller ikke glemme de ekstra fordelene DirectX 9-støtten gir. Riktignok finnes det ingen spill i dag som utnytter disse mulighetene, men de kommer – og da er du sikret. Vi tror også at kortet vil bare fortsette å modnes etter hvert som nye drivere blir sluppet.

Kortet er dyrt, men for målgruppen er det verdt pengene. Vi venter fremdeles på hva NVIDIAs svar er, da den kommende NV30 fremdeles ikke er blitt offisielt annonsert. I mellomtiden gir vi Radeon 9700 Pro utmerkelsen best i test.