ATI Radeon 8500

Her er NVIDIAs største konkurrent på grafikkortmarkedet. Har ATI klart å finne formen etter mange driverproblemer?

ATI Radeon 8500
[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Selv om ATIs Radeon 8500-grafikkort opprinnelig kom i butikkene i fjor høst, er det først nå vi fikk muligheten til å teste et slikt kort, grunnet diverse tekniske problemer.

LES OGSÅ:

Radeon 8500 er flaggskipet til ATI, et kort som var ment til å true NVIDIAs stilling som konge av 3D-aksellerasjon. Vi skal snart finne ut hvorvidt de har fått det til. La oss i mellomtiden se på hva vi får for pengene.

Ved lanseringen av sine Radeon-brikker kunngjorde ATI at de heretter kommer til å lisensere sine teknologier til andre produsenter, slik NVIDIA alltid har gjort. Dette betyr at mange selskaper nå får lov til å lage ATI-baserte kort, og kortet vi nå har testet et produsert av et firma som heter Club 3D. Spesifikasjonene er midlertid de samme som for referansekort fra ATI. Kortet har 64 MB DDR minne, som er klokket til 550 MHz, mens prosessoren kjører på 275 MHz. Som mange andre konkurrerende kort er også dette utstyrt med DVI- og TV-utgang i tillegg til vanlig VGA. Sist men ikke minst får du også med deg en del programvare, som DVD-avspiller og spillet Rune.

God ytelse

Som vanlig brukte vi en 1 GHz-maskin (Pentium III) med 256 MB RAM og Windows XP til å utføre testen. Vi lastet ned de nyeste ATI-driverne til Windows XP, som har nummer 6.13.10.3286.

Vi var veldig spent på hvordan Radeon 8500 stiller opp mot GeForce Ti 500-baserte kort, og stort sett er inntrykket meget positivt. I 3DMark 2001 fikk ATI jevnt over høyere resultater enn Creatives GF3 Ti 500-kort, på tvers av oppløsninger. Kun i den mest krevende 1600x1200x32-oppløsningen vant NVIDIA med 4422 poeng, mens ATI fikk 4250. Variasjonene i ytelsen er uansett temmelig marginale, og de fleste brukerne vil aldri legge merke til dem. Uansett er det et faktum at Radeon 8500 generelt er bedre på 3DMark enn NVIDIA.

I Quake III er historien noe annerledes, der leder GeForce 3 Ti 500-baserte kort – men forskjellen er heller ikke dramatisk, det er snakk om noen få bilder i sekundet. I den høyeste oppløsningen, 1600x1200x32, klarte Creatives GF3 Ti-løsning 90,6 bilder i sekundet, mens ATI får 85,4. Dette ville du aldri merket under faktisk spilling, men forskjellen er der.

For å konkludere, Radeon 8500 er omtrent like kraftig som GeForce 3 Ti 500. Noen ganger er den litt raskere, noen ganger litt tregere – men i gjennomsnitt er begge konkurrentene på samme nivå.

Uten kanter

De siste ATI-driverne inkluderer nå også støtte for Smoothvision – ATIs egne anti-aliasing teknologi. Vi måtte selvsagt sjekke hvordan det fungerer. Du kan velge kantutjevningsnivå fra 2x til 6x, og bruker du 6x-nivået er kvaliteten på bildet svært god. Trappetrinnene som ofte er så plagsomme forsvinner nesten helt, og spillene ser mye mer behagelige og solide ut.

Dessverre er straffen for bruk av Smoothvision et ganske kraftig tap i ytelsen. Vi kjørte 4x kantutjevning i 1024x768-oppløsning i Quake III, og fikk ikke mer enn 32,7 bilder i sekundet. Til sammenligning klarte Creatives Titanium-kort 74,5 bilder i sekundet i samme oppløsning med 4x antialiasing. Dette er ikke helt bra, siden konkurrerende kort klarer å levere bilde med tilsvarende effekter med langt høyrere hastighet.

Konklusjon

Med oppdaterte drivere er ATI absolutt en verdig konkurrent til NVIDIA og deres GeForce-kort. Som sagt, ytelsesmessig ligger Radeon 8500 veldig nært Ti 500, som tross alt er NVIDIAs toppmodell. I tillegg koster ATI-kortene mindre. Det blir svært interessant å se om ATI i fremtiden klarer å kjøre forbi NVIDIA når det gjelder dominanse på 3D-markedet – foreløpig holder NVIDIA koken, men man vet jo aldri. Vi vil i alle fall følge med.