ATI annonserer svært kraftig grafikkbrikke

ATI har vist frem sin aller nyeste grafikkbrikke, Radeon 256. Denne brikken ble tidligere omtalt som Rage6, og den skal være en ekte ”GeForce-killer” med mange spennende funksjoner.

Den nye brikken ble vist frem på WinHEC-konferansen i New Orleans den 24 april. ATI satser stort med Radeon, og håper på en større del av markedet som hittil har vært dominert av NVIDIA og 3dfx. I et halvt år har NVIDIA hatt ledelsen med sin kraftige GeForce-brikke, som var den første med støtte for Transform & Lighting-teknologien (i korte trekk gir T&L raskere og mer detaljert grafikk ved å utføre mer kompliserte geometriske beregninger). S3 gjorde et halvhjertet forsøk å implementere T&L på sine Savage 2000-kort, men det fungerte ikke spesielt bra.

Derfor er det ekstra spennende å endelig se en verdig utfordrer til GeForces T&L-arkitektur.

30 millioner transistorer

ATI demonstrerer forskjellen mellom 900 og 9000 polygoner. Charisma Engine tillater betydelig mer detaljerte modeller. Vis mer

Den nye grafikkprosessoren har mye mer enn T&L å by på, og den har overveldende tekniske spesifikasjoner. Brikken bygger på 30 millioner transistorer, og skal støtte opptil 128 MB DDR RAM, med båndbredde på 6,4 GB i sekundet. Både brikken og minnet er klokket til 200MHz, som er det raskeste på markedet akkurat nå. Radeon skal kunne vise hele 1.500 millioner piksler i sekundet og 30 millioner polygoner i sekundet. For 2D-bruk, har kortet en RAMDAC på 350MHz. Som tidligere nevnt har Radeon støtte for Transform & Lighting (ATI kaller sin T&L-motor for Charisma Engine), som i samarbeid med HyperZ-teknologien (som øker båndbredden med 20 prosent), har ansvaret for den høye fillraten.

Bedre visuell kvalitet

Det som skiller Radeon aller mest fra konkurrentene, er en teknologi kjent som Pixel Tapestry. Vi har omtalt denne i en tidligere artikkel, og den går ut på en kraftig forbedring av bildekvaliteten gjennom teksturmanipulering.

Pixel Tapestry støtter blant annet allerede kjente teknologier som Bump Mapping (i tre varianter), teksturkomprimering og Anti-Aliasing (kantutjevning). I tillegg har ATIs teknikere utviklet støtte for tredimensjonelle teksturer, som kan brukes til mer realistiske røyk- og ildeffekter. Teksturene kan også deformeres og forandres i sanntid. Pixel Tapestry gir deg også annet snadder som realistiske skygger og tåkeeffekter.

Pixel Tapestry i praksis. Vis mer

Mange av disse lekre effektene er avhengige av spillutviklernes støtte. I følge ATI er mange store spillfirmaer allerede i gang med spill som benytter seg av Pixel Tapestry-effektene (blant annet tungtvektere som Duke Nukem Forever og Warcraft III), men det gjenstår å se hvordan det faktisk kommer til å se ut.

For DVD-entusiaster, har ATI forbedret sin allerede ypperlige dekoder. Kvaliteten på DVD blir enda bedre, og nå med full støtte for HDTV (høyoppløsnings-TV).

Konklusjon

Kort som bygger på denne nye brikken bør være i butikkene til sommeren. ATI har tradisjonelt vært trege med å få produktene ut til kundene, men denne gangen virker det som om de er i rute - også med drivere. Radeon-arkitekturen gjør det mulig å kombinere to prosessorer på ett kort, som dobler ytelsen (3000 millioner piksler i sekundet...), og ATI lover at en slik løsning vil også komme på markedet etterhvert.

Radeon vil konkurrere direkte med neste generasjons GeForce-kort (som vil bli annonsert i løpet av de nærmeste dagene), og Voodoo 5. Sistnevnte begynner allerede nå å virke litt gammledags, en måned før den faktisk kommer.