KOMMER MED SPERRE: Apples MacBook Pro lansert tidligere år har en sperre som gjør at kun autoriserte verksteder kan reparere større komponenter som skjerm og hovedkort. Foto: Bjørn Eirik Loftås
KOMMER MED SPERRE: Apples MacBook Pro lansert tidligere år har en sperre som gjør at kun autoriserte verksteder kan reparere større komponenter som skjerm og hovedkort. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Mac-reparasjoner blir vanskeligere

Apple gjør det enda vanskeligere å reparere en Mac

Ny løsning gir kun autoriserte verksteder mulighet til å fikse større komponenter i Apples datamaskiner.

Nettstedet Motherboard skriver at Apple har lagt inn en lås i sine nyeste Mac-er som gjør at du må ha et spesielt diagnoseverktøy for å kunne gjøre større reparasjoner.

I et dokument, som ble sendt ut til autoriserte Apple-verksteder i forrige måned, beskrives den nye prosedyren, som innebærer at man må kjøre proprietær konfigurasjonsprogramvare etter at visse komponenter har blitt bytta ut.

Dette gjelder Mac-er med en såkalt T2-brikke, som er å finne i MacBook Pro og iMac Pro fra 2018.

Utestenger uavhengige verksteder

Bytter man visse komponenter uten å kjøre programvaren, vil man få et inoperativt system og en ufullstendig reparasjon, heter det i dokumentet. Altså vil maskina i praksis bli ubrukelig.

Og programvaren blir kun tilgjengelig for autoriserte Apple-verksteder, noe som betyr at Apple i praksis har satt en stopper for såkalte tredjepartsreperasjoner, altså uavhengige verksteder, eller hjemme-reparasjoner.

Gjelder kun større reparasjoner

Det er ikke alle reparasjoner som er omfatta av de nye reglene. Ifølge Motherboard er det kun snakk om dersom man bytter ut større komponenter, som gjerne koster en del.

På MacBook Pro er det snakk om skjermen, lokket, hovedkortet, tastaturet, styreflata og Touch ID-brikka.

På iMac Pro er det snakk om hovedkortet eller flashlagringa. Sistnevnte kan dog være spesielt problematisk for dem som ønsker å oppgradere lagringsplassen selv, påpeker MacRumors.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan være av sikkerhetsmessige årsaker

Ifølge The Verge er de nye tiltakene antagelig gjort av sikkerhetsmessige årsaker.

- Apples proprietære brikker har fått økt ansvar over ulike funksjoner i Mac-en, som å lagre sikkerhetsinformasjon (innloggingsdetaljer, fingeravtrykk o.l.) og å håndtere diskkryptering, skriver The Verge.

Og da er det kanskje fornuftig at det er autoriserte verksteder som håndterer reparasjoner, mener de - og viser til den ferske saken om at Kina angivelig skal ha putta spionverktøy i datakomponenter sendt verden over, inkludert til Apple.

- Men det er samtidig ikke sånn vi liker å tenke på en PC, som tradisjonelt ikke har vært lukkede apparater.

Jo slankere PC-er, jo vanskeligere reparasjon

Det er et kjent faktum at både Apple og andre elektronikkprodusenter har tatt grep for å gjøre produktene deres vanskeligere for hvermannsen å reparere.

Kritikerne hevder elektronikkprodusentene bevisst gjør dette for å ha kontroll over markedet for reparasjoner, og ikke minst oppmuntre til kjøp av nye produkter. Miljøforkjempere er også motstandere av det.

Samtidig som både PC-er og mobiler blir tynnere og mer avanserte, har også produksjonsteknikken endra seg. Komponentene er mindre, og plassert på spesielle måter. Der man før brukte skruer for å holde en komponent på plass, brukes for eksempel lim - og det må man ha spesialverktøy for å håndtere.

Kriger om reparasjonsretten

I USA foregår det en krig over de såkalte «right to repair»-lovene, som vil tvinge Apple og andre produsenter å gjøre deler og instruksjoner tilgjengelig for både forbrukere og uavhengige verksteder.

Apples nye tiltak vil neppe bli godt mottatt av motparten.