Anarchy Online: populært, men ikke uten problemer

Litt over en uke er gått siden tidenes største norske spillsatsning ble lansert i Skandinavia og USA. Dessverre sliter spillet med barnesykdommer.

Spillet ”hele Norge” har ventet på, Anarchy Online, ble endelig sluppet på markedet 27. juni. Utviklerne FunCom hadde da jobbet med spillet i mange år, og skapt enorme forventninger både i Norge og internasjonalt. Beta-versjonene fikk generelt god respons, og vi har alle gledet oss til lanseringen.

Nå er altså Anarchy Online endelig ute, og i løpet av de første fem dagene har hele 35.000 brukere registrert seg og entret Rubi-Ka. Dette er svært imponerende tall til et online-rollespill å være.

Problemer og løsninger

Dessverre har Anarchy Online vært plaget av mange feil og ustabiliteter. Brukere har hatt problemer med å få registrert seg, og spillet har ofte gått meget tregt eller krasjet fullstendig.
Dette har forårsaket massiv kritikk fra mange spillere, spesielt i USA. I følge amerikanske nettsteder har mange betatestere klaget på at spillet føltes uferdig før lanseringen, og kritikken fortsetter nå som spillet er på markedet, nettopp på grunn av de relativt store problemene. Det er likevel klart at oppstarten av et så enormt prosjekt alltid vil by på noen vanskeligheter, og som sagt jobber FunCom på spreng for å få rettet feilene.

I følge en ny pressemelding skal flere av registreringsproblemene være løst – det skal nå være uproblematisk å få registrert CD-nøkkelen, og kapasiteten for innlogging er utvidet slik at også dette skal gå lettere.

Også teknisk support blir forbedret, med mer effektiv håndtering av forespørsler.
Ikke alle problemene er løst, og spillet har fortsatt tendenser til å krasje eller gå tregt. I tiden som kommer vil vi se flere fikser som skal gjøre spillet og serverne mer stabile. Vi gleder oss til å se spillet slik det virkelig er ment til å være, og håper det ikke tar for lang tid!

Vi kommer selvsagt til å anmelde spillet i nærmeste fremtid.