Alice

Dette er uten tvil blant de vakreste og mest estetiske spill vi har sett i det siste. Men vi hadde også forventninger til innholdet som ikke helt ble innfridd.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

De fleste spillinteresserte begynte å sikle med en gang Alice ble annonsert. En berømt spilldesigner (American McGee, som har jobbet med blant annet Doom og Quake), en original bakgrunnshistorie som de fleste har et forhold til fra barndommen, og ikke minst Quake III-teknologien – dette er oppskriften på fantastiske spill. Ikke rart forventingene har vært skyhøye - og de blir i og for seg innfridd, men det er likevel noe som mangler.

[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Alice er, som de fleste nok har fått med seg, basert på historiene om Eventyrland. Dette er imidlertid ikke den velkjente, barnevennlige versjonen vi alle elsker. Eventyrland anno 2000 er et sykt og ekkelt sted, forgiftet av den onde dronningen. Og bare Alice kan redde innbyggerne. Alice selv har tilbrakt den siste tiden innelåst på et sykehus, etter en tragisk brann der begge foreldrene hennes døde. Forvirret og deprimert blir hun igjen hentet av den hvite kaninen for å redde sine venner.

Fantastisk design

Alice

Presentasjonen er Alices sterkeste punkt. Fra introfilmen og menyene til grafikken og lyden er alt svært bra gjennomført. Spillet tar deg gjennom hele eventyrlandet, og du får se mange fantastiske, flotte og ekle steder. Alice er virkelig en fryd for øyet.

Quake III-motoren fungerer perfekt, og tegner en verden så fargerik og full av særegenheter som vi aldri har sett før i et dataspill. Denne verdenen er selvsagt full av merkelige personligheter, og mange av dem, som katten, kaninen og skilpadden, vil hjelpe deg og gi deg tips som fører deg videre. Underveis vil du også møte mange fiender, like sære som sine omgivelser. Og for å rydde dem av veien trenger du våpen, som du etter hvert vil finne rikelig av.
Mange av brettene er rett og slett sjokkerende bra. For eksempel skolen, med sinnsyke barn som løper rundt og slår seg selv i ansiktet mens de hyler som besatte – hyggelig er det ikke, men utrolig fascinerende…

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eller hva med sjakkbrettverden, hvor farger ikke eksisterer og alt er i svart hvitt? Der finner du også noen av spillets beste gåter, som passer perfekt til omgivelsene.

Lyden og musikken kompletterer opplevelsen. Mannen bak lydsporet heter Chris Vrenna, og har tidligere jobbet med bandet Nine Inch Nails. Utviklerne Rogue har tydeligvis gjort et godt valg ved å ansette en profesjonell musiker, for musikken i Alice er akkurat så skummel og vakker som vi vil ha den. Også dialogene mellom personene i spillet er svært vellagede.

Så var det innholdet da

Alice

All den flotte grafikken til tross – American McGee og hans menn har nedprioritert et svært viktig område: spillbarheten. Alice er langt fra kjedelig, men inneholder ikke noe nytt. Det gjelder å komme seg gjennom brettet og drepe alle som står i veien. Du vil finne noen kreative gåter, men ingenting som virkelig utfordrer hjernen. Du får heller ikke noe forhold til historien i spillet. For ikke å snakke om at Alice har altfor mange av de forhatte hoppe-gåtene…

Etter å ha sett hvor meningsfylt det kan føles å kjempe seg gjennom et spill (No One Lives Forever), blir vi sittende igjen med en tom følelse etter å ha spilt Alice. Det var flott, til tider vanskelig, men vi får ikke noe lyst å gå tilbake og spille spillet om igjen. Mangelen på flerspillermuligheter hjelper heller ikke.

Sånn sett er det lett å trekke paralleller til et annet Quake III-basert tredjepersonsspill som kom ut i fjor – FAKK2 (en av designerne bak FAKK2, Levelord, hjalp også med utviklingen av Alice, og det synes!). Begge er spill av høy kvalitet, men med lite dybde – Alice er i hvert fall mer omfattende enn FAKK2!

Likevel verdt pengene

Alice

Først og fremst er det viktig å poengtere at du aldri bør begynne å spille Alice når du nettopp er ferdig med No One Lives Forever. Følelsen av manglende plott kan da bli overveldende. Likevel, Alice er på ingen måte et dårlig spill, det kunne bare vært mye bedre.

Vi vil likevel anbefale Alice til de aller fleste actionspillere som i tillegg har sans for det sære og uvanlige. Du må forberede deg på nesten psykedeliske visuelle inntrykk, sjøsyke, dumme motstandere og simple gåter. Er du klar for alt det, ta deg en tur innom Eventyrlandet.