3dfx annonserer Voodoo 4 og 5

Mandag annonserte grafikkbrikkeprodusenten 3dfx sin nye prosessor – VSA 100. Denne brikken vil være kjernen i deres nye grafikkortserie, som kommer i mars år 2000. Les hva 3dfx har på lager!

15. november 99 var den store dagen for alle med interesse for grafikkteknologi. Det har lenge vært klart at 3dfx skulle offentliggjøre sin nye teknologi akkurat denne dagen. Kortene basert på den såkalte Napalm-prosessoren skulle egentlig vært tilgjengelige mye tidligere, for å ta opp konkurransen med NVIDIAs GeForce og Savage 2000 fra S3. 3dfx utsatte imidlertid lanseringen til våren 2000, og først nå får vi vite hva disse kortene faktisk skal inneholde.

Mye å velge mellom

3dfx annonserer Voodoo 4 og 5

VSA-100 står for Voodoo Scalable Architecture, og det innebærer at hele 32 slike brikker kan fungere sammen i en variasjon av SLI (brikkene deler på arbeidsoppgavene) kjent fra Voodoo 2-tider. Jo flere prosessorer som samarbeider med hverandre, desto høyere fillrate (antallet piksler på skjermen samtidig). 3dfx skryter av at deres nye Voodoo-kort er de første som klarer å bryte 1 milliard piksler i sekundet – med andre ord dobbel så stor fillrate som dagens GeForce eller Savage 2000-kort. For å oppnå dette, trengs imidlertid hele fire VSA-100-brikker med 128 MB minne.

3dfx kommer med fire kort basert på VSA-100. Det første – Voodoo 4 4500 - er et enkelt kort med én VSA-100-brikke og 32 MB RAM. Kortet blir tilgjengelig i både PCI og AGP utgaver, og yter 333-367 millioner piksler i sekundet. Voodoo 4 er kortet for lite krevende brukere, uten særlig avanserte funksjoner. 3dfx vil antageligvis selge mest av kortet til OEM-produsenter, mens spillentiusiaster henvises til Voodoo 5:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Neste medlem av familien er Voodoo 5 5000 (PCI/AGP), med to VSA-100-prosessorer og 32 MB minne. Her snakkes det om en ytelse på 667-733 millioner piksler i sekundet. Voodoo 5 5500 AGP har også to grafikkprosessorer, og hele 64 MB grafikkminne, som tillater betydelig høyere oppløsninger.

På toppen av stigen har vi Voodoo 5 6000-utgaven, med hele fire VSA-100-brikker og 128 MB RAM. Dette kortet gjør det mulig å vise over en milliard piksler i sekundet, som er betydelig høyere enn noe annet grafikkort. Dette monsteret er, ikke uventet, meget dyrt, med en forventet pris på 599 dollar (omtrent 4750 kroner). Alle Voodoo 5-kortene bruker den nye T-Buffer-teknologien, som åpner for kantutjevning uten tap av hastighet, og en rekke andre visuelle effekter, som hittil bare har vært sett i Hollywood-produksjoner som Toy Story. Du kan lese mer om T-Buffer i 4727>denne artikkelen.

3dfx annonserer Voodoo 4 og 5

VSA-100 har ellers disse spesifikasjonene (uavhengig av hvilket kort den benyttes på): støtte for 32-bits farge, DXTC og FXT1-teksturkomprimering, støtte for teksturer med oppløsninger opp til 2048x2048 piksler med 32-bits farge, AGP 4x, Glide, OpenGL og DirectX-støtte og en kraftig 2D-motor.

Det er ikke avgjort når disse kortene kommer til Norge og hvor mye de kommer til å koste, men som nevnt vil de i USA være tilgjengelige rundt mars 2000. Vi vil selvsagt teste hele spektret av Voodoo 4 og 5-produkter så fort som mulig.

For sent igjen?

Selv om 3dfx har imponert hele verden med sine Voodoo og Voodoo 2-tilleggskort, har de siden tapt mye av sitt gode rykte. Dette skyldes hovedsakelig at de nektet å ta med allerede etablerte teknologier som 32-bits rendering og støtte for høyoppløsnings-teksturer i sin Voodoo 3-brikke.

I følge 3dfx var ikke dette nødvendig, fordi for få spill benyttet seg av dette, og fordi hastigheten er viktigere enn bildekvaliteten. I etterkant viste dette seg å være feil, ettersom alle konkurrentene tilbyr 32-bits rendering med stor suksess i markedet. Det er også flere spill som utnytter mulighetene høyere antall farger gir.

Nå ser det ut til at 3dfx kommer til å gjøre en grunnleggende feil enda en gang. Det er nemlig ikke Transform & Lighting-støtte i den nye brikken. Flere konkurrenter, som NVIDIA og S3, tilbyr allerede dette, mens 3dfx venter helt til mars år 2000 bare for å gi oss 32-bits-rendering for 5000 kroner. Riktignok er T-Buffer en lovende teknologi, men det er fare for at mange av mulighetene aldri vil bli utnyttet.

Den dagen Voodoo 4 og 5 er i butikkene, har antageligvis NVIDIA kommet med en ny versjon av GeForce-brikken, med T&L, høyere fillrate (selv om den antageligvis ikke blir like høy som V5 6000), bedre bildekvalitet og en overraskelse eller to. Ingen klarer kanskje å slå 3dfx på hastighet, men gang på gang viser selskapet en manglende evne for å tenke fremover.