3D-kort: Hva er fordelene?

I kjølvannet av den eksplosive veksten av 3D-teknologien, har mange blitt forvirret av mengden begreper og avanserte uttrykk. Her skal vi forklare hva som gjør 3D-kortet ditt så spesielt.

Som forklart i kapitlet "Hvordan er grafikkortet bygget opp?" har et vanlig 2D-kort flere komponenter hvor de viktigste er prosessor, minne og RamDAC. Både dedikerte 3D-kort, og de nå mer populære kombinerte 2D/3D-kortene, består naturligvis av de samme komponentene, bare i mer avanserte former.

En 3D-prosessor tar seg av veldig innviklede oppgaver som gjør at den grafiske opplevelsen når stadig nye høyder. En voksende rekke spesialeffekter gir spillene ekstremt høy grad av realisme. Vi skal nå se på hva slags effekter som gjør at det ser så bra ut.

Bedre enn virkeligheten?

Wireframe: selve skjelettet til 3D-objektene
Wireframe: selve skjelettet til 3D-objektene Vis mer

For mange år siden så de enkleste spillene med 3D-motorer ut som labyrinter med flate, ensfargete vegger, tak og gulv (noe som for øvrig hadde lite med ekte 3D å gjøre).

Dette var før programmerere begynte å bruke såkalt ”texture mapping”. Denne teknikken går ut på å legge detaljerte bilder oppå polygoner, de mangekantede 3D-objekter som ethvert 3D-spill bygger på. Det som før bare var en brun overflate, ble til noe som faktisk så ut som en trevegg.

Slik ser enkel 3D-grafikk ut uten ekstra effekter
Slik ser enkel 3D-grafikk ut uten ekstra effekter Vis mer

Takket være 3D-akselerasjon, har denne teknologien kommet mye lenger i dag: Overflatemønstrene (teksturene) er blitt mye mer detaljerte, fått langt høyere antall farger og blitt myknet opp slik at enkeltpikslene ikke synes.

De vanskelige ordene

I utenlandske tidsskrifter kan du ofte støtte på begreper som ”MIP-mapping”, ”bilinear- og trilinear texture filtering” og andre, like vanskelige å uttale. Dette er diverse metoder for å oppnå mer realisme, blant annet ved å blande sammen flere piksler som ligger inntil hverandre, slik at teksturene ikke lenger ser ut som sjakkbrett, men ekte overflater.

For å gjøre en virtuell verden enda mer realistisk, trenger man lys. Tidlige 3D-motorer støttet enkle skygge-effekter, men i dag kan du boltre deg i fargede, sanntids lyseffekter.

Med alle 3D-funksjonene skrudd på, opplever vi en ny verden
Med alle 3D-funksjonene skrudd på, opplever vi en ny verden Vis mer

En teknologi kalt ”Multitexturing” gjør det mulig å legge teksturer oppå hverandre, f. eks. en lystekstur på en veggtekstur. Resultatet blir at veggen ser ut som om den er opplyst. Denne teknologien åpner for utallige visuelle snacks.

”Alpha blending” er gjennomsiktighet, altså glass, vann og andre overflater det er mulig å kikke gjennom. 3D-kort gjør det mulig å vise at f. eks. et monster som gjemmer seg bak et vindu, blir mindre tydelig, men allikevel synlig.

Tåkeeffekter er også med på å øke realisme-nivået. I det nye Tomb Raider III spillet henger det f.eks. tåke like over bakken i et av jungelbrettene. Slike finesser er tilsynelatende små, men bidrar enormt til stemningen og troverdigheten av et spill.

Et 3D-kort er i dag en nødvendighet for alle spill-interesserte, ikke minst fordi flere og flere spill faktisk krever 3D-maskinvare for i det hele tatt å kunne fungere. Men 3D-kortene blir stadig billigere og det er ganske imponerende at så høy grafikk-kvalitet nå er tilgjengelig for PC-eiere.