Tilbyr «hotelltjenester» hjemme hos folk

Ny tjeneste skal gi folk «hotellfølelse» selv om de ikke er på hotell.

SELGER HOTELLTJENESTER TIL PRIVATE: Nordic Choice Hotel tester ut å selge hotelltjenester hjemme i private boliger. Kanskje kommer det også til Oslo i løpet av året. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
SELGER HOTELLTJENESTER TIL PRIVATE: Nordic Choice Hotel tester ut å selge hotelltjenester hjemme i private boliger. Kanskje kommer det også til Oslo i løpet av året. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Det har tidligere vært en trend å innrede hjemme som på hotell. Nå tester Nordic Choice Hotels ut tjenesten som også skal gi folk hotellfølelsen hjemme.

I første omgang er det et pilotprosjekt som testes ut i Sverige, men prosjektlederen sier til Dinside at Oslo er en av de byene det er nærliggende å kunne rulle ut tjenesten i, dersom de konkluderer med at prosjektet skal videreføres.

Dette kan du få

Tjenestene det i første omgang er snakk om, og som er en del av pilotprosjektet i Stockholm akkurat nå, er at medlemmer av lojalitetsklubben til Nordic Choice kan få tilgang på tjenester som for eksempel rengjøring, myke håndklær, velværeprodukter, hotelldyner og puter, og hotellfrokost på sitt nærmeste hotell.

Christian Lundén, direktør for framtidige forretningsområder i Nordic Choice Hotels, uttaler at bakgrunnen for prosjektet er at gjester ofte sier at det verste med å bo på hotell er å måtte dra igjen.

– Det har vi tatt på alvor og tilbyr nå tjenester som utjevner forskjellen mellom en hotellopplevelse og det å være hjemme, sier Lundén.

- Våre gjester ønsker seg komfort og hotellfølelse også i sitt eget hjem alle dager i året, ikke bare på forretningsreiser og spahelger. Nå har vi gjort noe med det, sier han til Dinside.

Oslo aktuell

Prosjektet har ifølge hotellkjeden vært veldig populært og de håper å kunne starte opp i større skala om kort tid.

I første omgang er dette et tilbud til de som bor på Kungsholmen i Stockholm, men Lundén sier til Dinside at Oslo og andre større byer kan være aktuelle for slike tjenester.

- Vi ser at denne tjeneste i første omgang kommer til å rulles ut i de større byene i Skandinavia til å begynne med. Dersom piloten går bra så kommer vi i løpet av året til å se på flere byer - og da er selvsagt Oslo nærliggende, sier Lundén.

Han forteller at tjenesten per i dag inkluderer dyner og puter samt håndduker, sengeteppe og tøfler - samt frokostkuponger på nærliggende hotell og lojalitetspoeng.

Ifølge Lundén har de også tenkt å teste ut flere tjenester, som matbokser fra restaurantene levert rett i kjøleskapet, og samarbeider med andre typer produkter og tjenester til hjemmet.

- Tilbyr mer enn vasking og rydding

Vi har spurt hotellkjeden hva tjenestene koster, men dette har vi ikke fått noe konkret svar på. Lundén forteller at de under piloten har hatt litt lavere priser for å se hva gjestene ønsker seg - og at de vil gå gjennom og se hvordan de skal prissettes når testprosjektet er over.

- Vi kommer ikke til å være billigst, men heller ikke dyrest i klassen. Det viktigste er at det skal være en tjeneste som skaper en merverdi og som hjelper våre medlemmer til å kunne få hotellfølelsen selv når de ikke besøker våre hotell, sier Lindén til Dinside.

Han understreker at de skiller seg fra vanlige rengjøringsfirma ved at de tilbyr så mye mer enn kun vasking og rydding.

- Ingen planer akkurat nå

Dinside har kontaktet flere hotellkjeder for å høre hvorvidt dette er noe som vi også vil kunne se fra andre kjeder i framtida.

Søren Nystrøm, regionsjef i Norge og Danmark for Best Western Hotels-gruppen, sier til Dinside at de per nå ikke har planer om å tilby liknende planer på kjedenivå.

- Dette vil imidlertid ikke kunne nekte individuelle hoteller fra å implementere det lokalt. De fleste av våre medlemshoteller er allerede aktive og synlige i sine respektive lokalsamfunn, sier Nystrøm til Dinside.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!