FLYTER DET OVER MED SØPPEL OG SKROT?: En ny app gjør det mulig for deg å ta bilde av det du vil kaste, så får du tilbud fra folk i nærheten som kjører det bort for deg. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
FLYTER DET OVER MED SØPPEL OG SKROT?: En ny app gjør det mulig for deg å ta bilde av det du vil kaste, så får du tilbud fra folk i nærheten som kjører det bort for deg. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

Bli kvitt søppel

Ta bilde av søppelet og få det hentet og kastet

Men husk at bruk av selvstendige sjåfører og næringstjenester kan gi høyere pris på søppellevering.

Har du revet ut hele kjøkkeninnredningen, eller hatt en real opprydning i jungelen som igjen kan kalles en hage?

Da har du plutselig en god del avfall du må bli kvitt, men om bilen din er ikke stor nok til å frakte bort skrotet, og du vil ikke leie tilhenger eller container, kan det hele ende med en provisorisk søppeldynge i bakgården.

Nå kan du imidlertid laste opp bilder av søppelet til en nettjeneste, hvorpå du får tilbud fra selvstendige sjåfører i området som kan kjøre det bort for deg. Litt som Uber, bare for avfall.

- Dette er en forholdsvis unik tjeneste. Det finnes løsninger i andre land der du kan ta bilde av avfallet og få pris på oppdraget, men de er ikke organisert som en delingsøkonomi, sier Pål Njøten, daglig leder i Convasti.

Tjenesten kan brukes i hele Norge, og enn så lenge er det om lag 80 registrerte sjåfører med hovedtrykk på Østlandet, Vestlandet og i Trondheim.

Ulike gebyr for privat- og næringskunder

Høres dette ut som et sikkert valg for å bli kvitt søppelet ditt? Før du tar tjenesten i bruk, bør du likevel være klar over hvilke tilbud som allerede finnes i kommunene.

I Bergen og omegn er det for eksempel elleve gjenvinningsstasjoner, i tillegg til en mobil gjenvinningsstasjon som kjører en fast rute i sentrum seks ganger i uka.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du bør også være klar over at dersom du velger å bruke en næringsaktør til å levere skrotet ditt til en gjenvinngsstasjon, er du ikke lenger en privatkunde, men en næringskunde. Det medfører et høyere gebyr, både i Oslo og Bergen.

For tiden koster det 400 kroner for inntil tre kubikkmeter og 600 kroner for tre til fem kubikkmeter, ifølge Jørgen Bakke Fredriksen, kommunikasjonsrådgiver i Renovasjonsetaten.

Det er også noen forskjeller på de enkelte stasjonene våre når det gjelder hva og hvor mye som kan leveres, ifølge kommunikasjonsrådgiveren.

Du kan få ekstraregning

Videre påpeker Fredriksen at det på Convastis hjemmesider står at søppelsjåførene kan få «kunden til å signere et deklarasjonsskjema som viser til at avfallet er fra privathusholdning. Ved å vise fram en slik erklæring kan avfallet leveres inn privat – og ikke som en bedrift».

Jørgen Bakke Fredriksen, kommunikasjonsrådgiver i Oslo kommunes renovasjonsetat.
Jørgen Bakke Fredriksen, kommunikasjonsrådgiver i Oslo kommunes renovasjonsetat. Vis mer

- Dette bestrider vi med utgangspunkt i avfallsforskriften, som betyr at forbrukerne bør forvente et påslag på prisen tilsvarende næringsgebyret, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Njøten i Convasti svarer at rådet på nettsiden deres baserer seg på erfaringer fra Bergen, men legger til at det er funksjonæren på gjenvinningsanlegget som bestemmer om sjåføren skal betale som privat- eller næringskunde.

- Sjåførene våre gir bud på oppdragene iberegnet det de må betale på gjenvinningsstasjonene. Det blir ikke noen ekstrakostnad for kunder i ettertid, sier Njøten.

Kan ikke hente husholdningsavfall

Norsk Gjenvinning ser at det i økende grad dukker opp gründere, som Convasti, i avfallsbransjen. Selv jobber de kontinuerlig med nye løsninger til forbrukernes fordel.

- Vi forventer store endringer fremover og nye aktører som dette, og har stor tro på konkurranse, sier kommunikasjonsrådgiver Bim Cornelia Kase.

Også Bergensområdets interkommunale renovasjonsselskap (BIR) og Renovasjonsetaten i Oslo kommune er positiv til konkurranse på markedet, men understreker at husholdningsavfall er underlagt det lovpålagte tilbudet i kommunene, og er ikke en konkurranseutsatt tjeneste.

- Convastis sjåfører vil ikke ha anledning til å levere blå og grønne poser med henholdsvis plast- og matavfall til sorteringsanleggene våre, sier Fredriksen i Renovasjonsetaten.

Dette står også klart i forurensingsloven, legger han til. Det er også viktig for Oslo kommune å vite hvor de selvstendige søppelhenterne har tenkt å levere avfallet.

Vil forhindre forsøplere

Men hvordan kan du være sikker på at sjåførene til Convasti og lignende tjenester leverer søppelet på gjenvinningsstasjoner slik det skal?

Daglig leder Njøten understreker at når kunden laster opp søppelbilde og takker ja til en sjåfør sitt tilbud, har de alle detaljer rundt hvem som henter avfallet.

Pål Njøten, daglig leder i Convasti.
Pål Njøten, daglig leder i Convasti. Vis mer

- Dersom det blir funnet en villfylling som stammer fra en convastitur, er det lett å finne ut hvem som står bak. Våre søppelsjåfører har all grunn til å gjøre jobben riktig, da det er høy risiko for å bli tatt hvis de forsøpler, sier Njøten.

Han legger til at kundene også kan ta sine forholdsregler ved å for eksempel skrive en lapp om hvem som står bak søppelkjøringen og hvilken dato jobben er bestilt, som krølles og legges sammen med skrotet. Dette kan gjøre det lettere å finne en eventuell synder.

- Vi jobber også med å gi tjenesten en funksjon hvor sjåførene må rapportere tilbake med bilder med geolokasjon av hvor avfallet er levert, samt bilde av innleveringskvittering og en beskrivelse på hva de har gjort med avfallet, fortsetter Njøten.​​