UBRUKELIG I NORGE: Denne Barbie-radioen myntet på småjenter har bare FM. Dermed kan ikke barna høre verken på NRK Super, MP3 eller noen andre riksdekkende radiokanaler myntet på unge. Foto: Amazon.com
UBRUKELIG I NORGE: Denne Barbie-radioen myntet på småjenter har bare FM. Dermed kan ikke barna høre verken på NRK Super, MP3 eller noen andre riksdekkende radiokanaler myntet på unge. Foto: Amazon.comVis mer

FM-radio etter slukkingen

Solgte ubrukelige radioer til barn

Disney- og Barbie-radioer har ikke DAB+.

Nettbutikken Jollyroom.no spesialiserer seg på produkter rettet mot barn. Men selv om de selger alt fra barnevogner og babyutstyr til lekebiler og gyngehester, traff de ikke blink med radioene sine.

Så dårlig traff de at Forbrukertilsynet har gitt dem påpakning for det de mener er et soleklart tilfelle av villende markedsføring mot barn.

Rene FM-radioer i DAB-alderen

Jollyroom solgte nemlig inntil i går til sammen 12 radiomodeller som alle bare har FM.

Og som kjent stengte Norge FM-nettet i fjor, med unntak av enkelte lokalsendinger.

Fra nyttår ble det bare mulig å høre NRK, P4, Radio Norge og et utall andre kanaler via nettradio eller en digitalradio med DAB+.

Spesielt interessant for det unge radiopublikumet er kanskje NRK Super og NRK mP3. Heller ikke disse går det an å høre med en ren FM-radio.

I brevet som Forbrukertilsynet har sendt Jollyroom heter det blant annet:

Etter Forbrukertilsynets oppfatning ville det være vesentlig for forbrukeren å vite om radioen støtter DAB- eller FM-nettet. Dette vil ha stor betydning for forbrukerens kjøpsvalg. Radioens kompatibilitet er etter vår vurdering å anse som varens viktigste egenskaper, jf. mfl. § 7 første ledd bokstav b). Forbrukeren må få vite hva han faktisk kjøper, når han bestiller en radio på deres webside.

Artikkelen fortsetter under annonsen

​Fikk klage fra forbruker

Forbrukertilsynet ble gjort oppmerksom på saken da de mottok klage fra en forbruker. I likhet med klageren mener de med at dette er et soleklart eksempel på villedende markedsføring, både i lovens fortand og i henhold til Medietilsynets retningslinjer for salg av FM-radioer i DAB+-alderen.

Vi konkluderer på denne bakgrunn med at markedsføringen er en villedende handelspraksis i strid med mfl. § 7 første ledd bokstav b. Handelspraksisen vil etter vårt syn også være egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet, jf. § 7 annet ledd, står det videre i brevet.

DISNEY-RADIO: Denne kombinerte radioen og CD-spilleren har bare FM. Radiodelen fungerer ikke lenger med riksdekkende radio i Norge. Foto: Otto.de
DISNEY-RADIO: Denne kombinerte radioen og CD-spilleren har bare FM. Radiodelen fungerer ikke lenger med riksdekkende radio i Norge. Foto: Otto.de Vis mer

Kjente merkevarer for barn

Radioene som ble solgt var knyttet opp mot kjente merkevarer som Disney, Marvel og Barbie. Dette er radioene Forbrukertilsynet fant:

  • Disney Cars Radio og CD-spiller
  • Disney Frozen radio og CD-spiller
  • Disney Princess radio og CD-spiller
  • Star Wars radio og CD-spiller
  • Grusomme meg 3 radio og CD-spiller
  • ​Barbie Boombox CD-spiller
  • Marvel Avengers klokke med radio og projektor (i 2 forskjellige versjoner)
  • PJ Masks klokke med radio og projektor
  • Paw Patrol klokke med radio og projektor
  • Marvel Avengers radio og CD-spiller
  • Disney Cars vekkeklokke med radio og projektor (i 2 forskjellige versjoner)
  • Disney Frozen vekkeklokke med radio og projektor

Fjernet fra norsk butikk

Til sammen ble det solgt 17 rene FM-radioer. Disse er nå trukket fra den norske Jollyroom-nettbutikken, opplyser innkjøpssjef Mattias Jacobsson ved Jopllyrooms hovedkontor i Hisings Karra nær Göteborg.

– Vi har gått gjennom hele vår webside og innser at vi har 17 stykker radiorelaterte produkter i sortimentet der det ikke går fram at produktene mangler mulighet til å sende på frekvensen DAB eller DAB+, skriver Jacobsson i en e-post til Dinside.

Han legger seg helt flat for kritikken fra det norske Forbrukertilsynet, men unnskylder seg med at nettbutikken, som på sin norske nettside presenterer seg som Nordens største e-handelsselskap innen barn- og babyprodukter, selger hele 70.000 produkter fordelt på fire ulike markeder.

SELGES FORTSATT: Denne Disney-radioen med tema fra Pixar-filmen «Cars» er trukket fra Jollyrooms norske nettbutikk. Men den selges fortsatt i nettbutikken BR.no - bare med FM. Foto: Brio
SELGES FORTSATT: Denne Disney-radioen med tema fra Pixar-filmen «Cars» er trukket fra Jollyrooms norske nettbutikk. Men den selges fortsatt i nettbutikken BR.no - bare med FM. Foto: Brio Vis mer

Alle får pengene tilbake

– Dette er kort og godt et «honest mistake» fra vår side. Vi har sviktet i rutinene våre og dermed begynt å selge disse på vår norske hjemmeside.

Jacobsson opplyser at det til sammen er solgt 16 slike radioer til norske kunder. Disse får nå igjen pengene sine.

– Alle disse kundene kommer nå til å bli kontaktet med tilbud om å sende tilbake produktene til oss kostnadsfritt, skriver innkjøpssjefen.

Forbrukertilsynet har så langt ikke fått inn andre klager på butikker som selger rene FM-radioer uten å opplyse om at de ikke kan ta inn brorparten av radiotilbudet i Norge.

Vi fant imidlertid én av modellene som Jollyroom nå har trukket, en radio med motiv fra Pixar/Disney-filmen «Cars», i den norske nettbutikken BR.no.

Dinside har kontaktet BRs eierselskap Top-Toy i Danmark, men så langt har det ikke lykkes oss å innhente kommentar.