Søvntips

Slik får du sove i varmen

Stekende sol og utemperaturer på 25-30 grader på dagtid, kan fort føre til svært varme soverom om natten. Her får du tips til hva du kan gjøre for å sikre nattesøvnen.

VARMT: Når temperaturen på soverommet blir høy, kan det bli vanskelig å sove. Men det fins råd. Foto: Pexels
VARMT: Når temperaturen på soverommet blir høy, kan det bli vanskelig å sove. Men det fins råd. Foto: Pexels Vis mer

Denne uka er det meldt svært høye temperaturer i store deler av landet. Mange steder ventes temperaturer opp mot 30 grader, til og med over 30 grader enkelte steder.

Det er deilig med sol og varme, men de færreste av oss ønsker tropisk stemning på soverommet om natten.

Vi har spurt søvnekspertene og leserne våre om tips for å få sove i varmen.

Varmen forstyrrer

- Den ideelle temperaturen nærmest inntil kroppen når du skal sove er 30 grader, sier professor og søvnekspert Ståle Pallesen ved Universitetet i Bergen til Dinside.

TA GREP: Søvnekspert Ståle Pallesen råder å ta grep i varmen for å få bedre nattesøvn. Foto: UIB
TA GREP: Søvnekspert Ståle Pallesen råder å ta grep i varmen for å få bedre nattesøvn. Foto: UIB Vis mer

Når soverommet er varmt og du i tillegg sover med noe over deg, kan det fort bli varmere enn idealtemperaturen. Og dette forstyrrer søvnen.

- Kroppen prioriterer oppvåkning for å kompensere for ekstreme temperaturer, forklarer Pallesen.

Dette gjelder spesielt under REM-søvn – også kalt drømmesøvn – samt dyp søvn.

#1. Aircondition og vifter

Et svalt og mørkt rom er best å sove i.

«Halve Norge har varmepumpe. Bruk den», oppfordrer en av våre lesere på Facebook. Den kan nemlig reverseres til en aircondition, som kjøler ned luften istedet for å varme den opp.

Pallesen er enig i at dette kan være et bra tips.

- Har du varmepumpe som kan brukes til kjøling der du sover, kan det også være et godt tips å la den gå på kjøling i tiden før du legger deg, sier han.

Han mener vifter også kan være smart å bruke.

- En vifte kjøler ikke ned luften, men sirkulerer den slik at det føles svalere, sier han.

Har du varmepumpe, kan du lese hvordan du gjør den om til aircondition i denne artikkelen.

#2. Hold sollyset ute

En annen måte å holde temperaturen nede på er å trekke for gardiner og persienner slik at sollyset ikke slipper inn.

HOLD VARMEN UTE: En varmereflekterende folie slipper inn lys men holder varmen ute.   Foto: IFI.NO
HOLD VARMEN UTE: En varmereflekterende folie slipper inn lys men holder varmen ute. Foto: IFI.NO Vis mer

Vil du ha lys, men ikke varme? Det fins blant annet varmereflekterende folier som holder varmen ute samtidig som lyset slipper inn.

Det kan du lese mer om i denne artikkelen.

#3. Lufte bare når det er kjøligere ute enn inne

Hvis temperaturen er høyere ute enn inne, bør du også unngå å la vinduene stå oppe.

«Vi åpner dører og vinduer tidlig om morgenen for å kjøle ned, og så lukker vi dem for ikke å slippe varmen inn», tipser en leser.

- Det er kaldere om natten, så har du muligheten til å la vinduet stå åpent når du sover, vil temperaturen i rommet mest sannsynlig synke etter hvert, sier Pallesen.

#4. Ta en kald dusj før sengetid

Du kan også prøve å kjøle ned kroppen før du legger deg til å sove. «Ta en kald dusj før sengetid», lyder rådet fra en annen av våre lesere.

- Hvis du tar et kaldt karbad varer effekten lenger, er tilleggstipset fra søvnforsker Pallesen.

#5. Sov i det kaldeste rommet

Som du sikkert vet, stiger varmen oppover. Flere av våre lesere sover svalt og fornøyd i soverom i kjelleren.

- Å sove i kjelleren er ofte mer behagelig temperaturmessig på de varmeste nettene, sier Pallesen.

DROPP DYNA: Sov med bare sengetøy eller laken hvis det blir for varmt. Foto: REX/Garo / Phanie/All Over Press
DROPP DYNA: Sov med bare sengetøy eller laken hvis det blir for varmt. Foto: REX/Garo / Phanie/All Over Press Vis mer

Har du ingen kjeller å sove i? Legg deg til å sove i i det kjøligste rommet i huset hvis det blir for ille.

#6. Dropp dyna

De fleste foretrekker å sove med noe over seg, men selv lette sommerdyner kan være for varme når temperaturen på soverommet nærmer seg 30 grader.

- Sov med bare dynetrekk eller laken hvis det blir for varmt, rådet Pallesen.

Du kan også putte lakenet eller putetrekket i fryseren først for en god men kortvarig kjøleeffekt.

#7. Sørg for varme føtter

Føttene bør du imidlertid ikke la være for kalde - det kan nemlig gi motsatt effekt:

HOLD DEM VARME: Kalde føtter kan faktisk heve kroppstemperaturen.   Foto: REX/Voisin/Phanie/All Over Press
HOLD DEM VARME: Kalde føtter kan faktisk heve kroppstemperaturen. Foto: REX/Voisin/Phanie/All Over Press Vis mer


- Hvis føttene blir kalde vil kjernekroppstemperaturen gå opp, viser det seg. Å fryse på beina er ugunstig for søvn, forklarte Pallesen.

Nyt godværet

Leder for Bergen Søvnsenter, Bjørn Bjorvatn, er opptatt av at vi bør glede oss over godværet, og ikke fokusere på det negative.

- Lyset og varmen gjør oss oppkvikket og i bedre humør, og gjør at vi kan klare oss med litt mindre søvn enn i mørke kalde vintermåneder, har han tidligere uttalt til Dinside.

- Nyt varmen og godværet mens vi har det.

Sist oppdatert 22.7.2019