Reklamasjon kjøp av bolig

Skjeggkre i boligen? Reklamér med en gang

Oppdager du skjeggkre i boligen du har kjøpt kan du reklamere på den - hvis du gjør det raskt nok.

SKJEGGKRE: Du bør si ifra skriftlig så raskt som mulig om du mistenker at det er skjeggkre i boligen du har kjøpt. Foto: NTB Scanpix
SKJEGGKRE: Du bør si ifra skriftlig så raskt som mulig om du mistenker at det er skjeggkre i boligen du har kjøpt. Foto: NTB ScanpixVis mer

Skjeggkre er et økende problem i norske boliger, men nye metoder for å fjerne insektene dukker stadig opp. Samtidig kan det være greit å sjekke om boligforsikringen din dekker problemer med skjeggkre.

Kjøper du en bolig og oppdager at det er skjeggkre i boligen uten at selgerne har informert om dette, kan du reklamere på dette som en mangel.

Men da må du ikke vente for lenge.

Oppdaget skjeggkre i boligen

To relativt like saker er behandlet i Finansklagenemnda, der de nye eierene av hver sin bolig har funnet skjeggkre i boligen etter å ha bodd der en stund.

I begge sakene har boligkjøperne reklamert til boligselgerforsikringsselskapet, som har gitt dem beskjed om at de ikke har overholdt reklamasjonsfristen:

  • En leilighet i Oslo oppført i 2012 ble solgt "som den er" for kr 8,55 millioner, og overtatt av kjøper i august 2016. Kjøper reklamerte til forsikringsselskapet i mars 2018 etter å ha oppdaget skjeggkre i boligen. Kjøper forklarte at det først var i januar 2018, i forbindelse med familieforøkelse, at de var mer våkne nattestid, og dermed ble oppmerksomme på dyrene. Etter nærmere undersøkelser ble de kjent med at dyrene var av typen skjeggkre, og reklamerte kort tid etter til selskapet, som avviste ansvar.
  • En enebolig i Bergen oppført i 1999 ble solgt "som den er" for kr 4,4 millioner, og overtatt av kjøper i april 2016. Kort tid etter innflytting oppdaget de blant annet insekter på vaskerommet og antok at det var snakk om sølvkre. Senere ble det også observert insekter flere steder i boligen, og det ble antatt at årsaken var fuktproblemer. Grunnet familieforøkelse i januar 2018 var kjøper mer våken nattestid og det ble da observert et større omfang av insekter på det ene soverommet. Det ble da avdekket at insektene var av typen skjeggkre, og i februar 2018 sendte kjøper reklamasjon til selskapet. Selskapet bestred ansvar blant annet fordi kjøper ikke hadde overholdt reklamasjonsfristen.

Finansklagenemnda har behandlet begge disse sakene, og selv om det er en del tydelige likheter dem imellom, slår nemnda fast i kun ett av eksemplene at boligkjøperen får medhold.

Det som avgjør i disse tilfellene, er hvor raskt boligkjøperne har reklamert.

Disse har reklamert raskt nok

Det er Avhendingslovens paragraf 4-19 første ledd som sier noe om tidsperspektivet for reklamasjon på bolig - nærmere bestemt at boligkjøperen mister retten til å reklamere hvis kjøperen ikke innen rimelig tid etter å ha oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen, sier ifra om det til selgeren.

I det første eksempelet og boligen i Oslo, slår Finansklagenemnda fast at boligkjøperen har reklamert i tide. De finner ikke grunn til å betvile at kjøperne ikke oppdaget skjeggkreene før de var mye våkne på nattestid etter å ha fått barn. De kan heller ikke se at forsikringsselskapet har fremlagt dokumentasjon som sannsynliggjør at kjøper burde avdekket og reklamert over forholdene på et tidligere tidspunkt.

Altså kan de reklamere på skjeggkre-problemet i boligen.

I det andre eksempelet derimot, mener de at kjøper «burde» ha reagert og fremsatt reklamasjon på et langt tidligere tidspunkt. Selv om de ikke fant ut at det var snakk om skjeggkre før tidlig i 2018, har de i vurderingen har vektlagt at kjøper kort tid etter overtakelsen av boligen oppdaget de samme dyrene som senere har vist seg å være skjeggkre.

Dermed er det for sent å reklamere på problemene og be om prisavslag på 699.550 kroner, slik de ønsket ifølge Finansklagenemnd-vedtaket.

Ta kontakt så raskt som mulig

Forbrukerrådets kommentar til de to nevnte sakene er at «innen rimelig tid» ikke måles fra overtagelse av boligen, men fra det tidspunktet forbruker oppdaget eller burde oppdage mangelen.

- Hvor lang tid vil man normalt si er «innen rimelig tid» for reklamasjon på bolig?

- Kjøper har 5 års reklamasjonsrett på både nye og brukte boliger, så reklamasjon må skje før det er gått fem år. Men dette betyr ikke at du har god tid fra du oppdager at noe er galt, sier fagdirektør for bolig, Olav Kasland til Dinside.

Han sier videre at det som gjelder er det tidspunkt du begynner eller burde begynt å mistenke at noe er galt.

- Det bør ikke gå mer enn 2-3 måneder fra feilen oppdages til kjøper kontaktes. Rådet er derfor å ta kontakt med selger og si at du mistenker noe, og at du derfor vil reklamere. Et hett tips er å gjøre dette skriftlig, da en slik reklamasjon kan være vanskelig å bevise i ettertid. SMS eller e-post er godt nok, sier Kasland.

Ta kontakt skriftlig og dokumentér skadene

Han legger til at forskjellige boliger med forskjellige feil kan ha forskjellige frister avhengig av hvor fremtredende manglene er.

Rådet er likevel å melde fra til selger så snart som mulig om en oppdager noe eller mistenker at noe kan være galt.

- Når du overtar en bolig, bør du ta kontakt skriftlig med selger i det du mistenker at noe kan være galt, sier Kasland.

Hun understreker at man på dette tidspunktet ikke trenger å være sikker på at det er noe galt, hva som er galt eller hva det vil koste å reparere det.

- Etter at du har klaget er det smart å ta kontakt med en fagperson som kan hjelpe deg å dokumentere skadene og si hva en eventuell reparasjon vil koste, legger han til.