Boligalarm

Skal du kjøpe boligalarm? Ikke inngå avtale før du har sjekket dette

Forbrukertilsynet: - Vi har fått klager fra forbrukere som blir overrasket med mange tusen i gebyr.

BOLIGALARM: Dersom du vurderer å investere i boligalarm, bør du først forsikre deg om hva som inngår i abonnementet som alarmselskapet tilbyr deg. Foto: Scanpix.
BOLIGALARM: Dersom du vurderer å investere i boligalarm, bør du først forsikre deg om hva som inngår i abonnementet som alarmselskapet tilbyr deg. Foto: Scanpix.Vis mer

Alarmselskapene oppsøker oss jevnlig i form av telefon-og dørsalg for å friste potensielle kunder til å kjøpe abonnement på boligalarm. Om dette er noe du vurderer å installere i hjemmet, bør du ikke hoppe på et tilbud før du har gjort en grundig sjekk i forveien.

Noen ganger kan du ende opp med å måtte betale vesentlig mer enn det du først ble forespeilet.

Pågående selgere

- Vi får jevnlig spørsmål fra forbrukere som har kjøpt alarm på dørsalg, og som angrer seg kort tid etterpå. Enkelte føler seg også lurt, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver ved Forbrukerrådet.

THOMAS IVERSEN: Juridisk seniorrådgiver ved Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet/Njerve.
THOMAS IVERSEN: Juridisk seniorrådgiver ved Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet/Njerve. Vis mer

Noen selgere kan oppleves som pågående, og komme med et tilsynelatende godt tilbud. Men du bør ikke takke ja til det første og beste tilbudet du får, før du har sjekket at det faktisk er så bra som selger fremstiller:

Før du takker ja til et tilbud som blir markedsført direkte til deg, anbefaler Forbrukerrådet at du tenker over to ting: Er det slik at du trenger alarm? Er det tilbudet du har fått et godt tilbud?

- For å finne ut om tilbudet er bra, er det lurt å sammenligne mot andre tilbydere i ditt område, og sjekk innholdet i tilbudene mot hverandre. På den måten unngår du å bli lurt til å betale mye penger for lite, sier Iversen.

Finn ut hva det koster på sikt

Frode Elton Haug, juridisk direktør ved Forbrukertilsynet, forteller at alarmselskapene stort sett fokuserer på prisen kunden skal betale akkurat når man inngår avtalen - altså kostnaden for installasjon og månedspris den første perioden man er kunde.

- Men det er viktig for kunder å vite hva avtalen kommer til å koste etter denne første perioden, og hvor mye det koster dersom man skulle bestemme seg for å avslutte avtalen. Så dette bør du be om at alarmselskapet forteller, dersom de ikke opplyser om det uoppfordret, sier Haug.

- Dersom det er uklart hvor mye du skal betale når du bestiller og hva det vil koste dersom du skulle ønske å avslutte avtalen, bør du være skeptisk, understreker han videre.

Villedende informasjon

Haug forteller at Forbrukertilsynet har fått klager fra forbrukere vedrørende alarmavtaler:

FRODE ELTON HAUG: Juridisk direktør ved Forbrukertilsynet. Foto: Forbrukertilsynet.
FRODE ELTON HAUG: Juridisk direktør ved Forbrukertilsynet. Foto: Forbrukertilsynet. Vis mer

- Kunder reagerer på at de blir overrasket med mange tusen kroner i gebyr når de ønsker å si opp alarmavtaler. Dersom alarmselskapet ikke har opplyst om slike gebyrer før det ble inngått avtale, er dette villedende markedsføring, sier Haug.

Det er også flere forbrukere som klager på at det er lang oppsigelsestid. Tre måneder oppsigelsestid er det vanligste hos de fleste selskapene, ifølge Haug.

- En annen ting er at flere av selskapene ikke har lett tilgjengelig informasjon om priser på nettsidene sine. Dette er i strid med markedsføringsloven, sier han.

Haug forteller at Forbrukertilsynet også får enkelte klager på at dørselgere fra alarmselskaper har gitt villedende informasjon til forbrukere de har oppsøkt.

Vær obs på lokketilbud

Norsk Kundebarometer har kåret Verisure AS til alarmselskapet med de mest fornøyde kundene de siste fem årene.

Glenn Ø.Støldal, PR-ansvarlig hos Verisure AS, tror at flere forbrukere er skeptiske til henvendelser fra alarmselskap fordi det i bransjen er stor forskjell på seriøse og useriøse aktører.

- Det er lett å bli begeistret for et lokketilbud som gir dårlig sikring, sier Støldal.

GLENN Ø.STØLDAL: PR-ansvarlig hos Verisure AS. Foto: Verisure.
GLENN Ø.STØLDAL: PR-ansvarlig hos Verisure AS. Foto: Verisure. Vis mer

Derfor må du forsikre deg om at du får komplett informasjon om alt du betaler for i abonnementet du blir tilbudt før du inngår noen avtale. Innebærer for eksempel abonnementet en bindingsavtale?

Vær samtidig også klar over at prisene hos hvert enkelt alarmselskap vil variere ut i fra størrelsen på alarmanlegget, og større anlegg kan ha en noe høyere abonnementkostnad enn et mindre anlegg, understreker Støldal.

- Vi oppfordrer også forbrukerne til å være sikre på at alarmen dekker hele boligen, ikke bare deler av den, før de takker ja til et tilbud. Moderne alarmanlegg bør ha en mulighet for kommunikasjon mellom alarmstasjon og boligen direkte, og ikke bare basere seg på kundens mobiltelefon og vekterutrykning, mener han.

- Vanskelig å sammenligne priser

Sissel Eckblad, kommunikasjonssjef hos Sector Alarm AS, forteller at boligalarm hos dem er skreddersøm og må tilpasses hver enkelt bolig, og at det derfor kan være vanskelig å sammenlikne priser:

SISSEL ECKBLAD: Kommunikasjonssjef hos Sector Alarm AS. Foto: Sector Alarm.
SISSEL ECKBLAD: Kommunikasjonssjef hos Sector Alarm AS. Foto: Sector Alarm. Vis mer

- Det aller viktigste er at boligalarmen er tilkoblet en godkjent alarmstasjon som er betjent hele døgnet hver dag gjennom hele året, og som kan organisere og iverksette rykk fra de ulike nødetatene i tillegg til vektere. Så er det viktig å avdekke at alarmen dekker det kunden ønsker å sikre slik at vi sammen kan tilpasse boligalarmen til kundens behov, sier Eckblad.

Hos Sector Alarm vurderer de, sammen med kunden, behovet opp mot størrelsen og kostnaden ved boligalarmen, ifølge Eckblad.

- Størrelsen og omfanget på en boligalarmen varierer. Kunden kan alltid utvide anlegget etter ønsker og behov. Dette vil øke månedsabonnementet, men aldri mer enn 100 kroner i måneden, hevder Eckblad.

Angrerett

Hvis du har kjøpt et alarmabonnement og angrer deg i ettertid, har du som forbruker 14 dagers angrerett etter levering av alarmen, ifølge Iversen.

- Det er noe som gjør at mange kan slippe unna avtalen. Men om du ikke kommer til enighet med alarmselskapet, kan du klage til oss. Da mekler Forbrukerrådet mellom partene, avslutter han.