Kjøpe bolig:

Sjekk dette før du flytter til ny kommune

Eiendomsgebyr og avgifter kan betyr mange tusen i ekstrakostnader hvis du velger «feil» kommune.

HØYE AVGIFTER: Hvor mye man betaler i blant annet kommunale avgifter, varierer veldig mellom kommunene. Foto: NTB Scanpix
HØYE AVGIFTER: Hvor mye man betaler i blant annet kommunale avgifter, varierer veldig mellom kommunene. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Er du på boligjakt og usikker på hvilken kommune du skal flytte til, er det flere aspekter du bør ta med i betraktningen i tillegg til hvilken bolig du liker best.

Alt fra gebyrer og avgifter til barnehagedekning og standarden på skolene bør du undersøke før du bestemmer deg.

Ikke minst når det gjelder det økonomiske kan forskjellene i valget mellom en kommune til en annen utgjøre enorme forskjeller.

Tenk på dette før du flytter

Vi har bedt Forbrukerrådet gi noen gode råd til deg som ønsker å flytte til ny kommune, og kanskje ikke helt har landet på hvor du skal bosette deg. Vi har også laget en sjekkliste til deg, som du finner lenger ned i saken.

Forbrukerrådets generelle anbefaling er å sjekke hva du må betale for de tjenestene du trenger og å finne ut mest mulig om dem.

De påpeker at ved å se over sin egen livssituasjon, vet man noe om hvilke kommunale tjenester man har og vil få behov for.

Huseiernes landsforbund trekker frem det økonomiske aspektet ved å flytte til en ny kommune, og gir følgende råd:

- Det er lurt å sjekke kostnadene ved å bo i den enkelte kommunen. Videre bør man sjekke planene i kommunen for hva de har tenkt å gjøre fremover. Vil eiendomsskatten gå opp? Blir kommunale avgifter bli satt opp? sier Carsten Henrik Pihl i Huseierne til Dinside.

Pass på avgifter og gebyrer

Både Forbrukerådet og Huseierne viser til at det kan være snakk om veldig store forskjeller med tanke på hva man betaler for de samme tjenestene i de forskjellige kommunene.

Eksempelvis viser Forbrukerrådet til at byggesaksgebyrer kan variere mellom 0 og 60.000 kroner mellom kommunene.

Hva slags bolig man vurderer vil også spille inn på størrelsen på avgifter og gebyrer i kommunen.

- Hvor dyrt kan det være i ekstra årlige kostnader å velge «feil» kommune?

- Her er det flere faktorer som spiller inn. Det ene er om kommunen har eiendomsskatt på bolig eller ikke, det andre er nivået på kommunale avgifter. Vi i Huseierne har samlet alle disse opplysningene i vår Bokostnadsindeks, slik at man kan søke på ulike kommuner og se hva det koster å bo i en bolig i ulike kommuner, sier Pihl.

Søker man eksempelvis opp kommunene Oslo og Nannestad, er forskjellen mellom bokostnader i kommunene på over 40.000 kroner i året i Nannestads favør.

- Innbakt i bokostnadene vi regner på, er også renteutgifter. Og dette vil ofte være den store forskjellen. Men disse forskjellene vil man se i sammenligningen, forklarer Pihl.

Huseierne legger til at man må ta med i beregningen hvor man arbeider og kostnaden for transporten til og fra jobb, i tillegg til reisetiden.

Har kommunen eiendomsskatt?

I 2018 hadde 290 av landets kommuner innført eiendomsskatt, ifølge Huseierne. Hvor mye dette utgjør varierer også veldig fra en kommune til en annen.

Karlsøy kommune hadde høyest eiendomsskatt på bolig med 9.360 kroner i 2018, som er tallet for en bolig på 120 m2 - slik SSB sammenlikner eiendomsskatten.

Samtidig vil eiendomsskatten ifølge Huseierne variere ut fra markedsverdien for boligen - altså er det boligeiere som opplever eiendomsskatt som er høyere enn dette.