Dette kjøper vi i elektronikkbutikkene

Rekordomsetning av elektronikk

Elektronikkbransjen har aldri solgt så mye som i 2018. Her er storselgerne som «alle skulle ha».

SMARTHØYTTALERE SELGER: Smarthøyttalere er nykommer på salgstallene fra Elektronikkbransjen, og de forventer at de skal selge enda mer i løpet av 2019. Foto: Google
SMARTHØYTTALERE SELGER: Smarthøyttalere er nykommer på salgstallene fra Elektronikkbransjen, og de forventer at de skal selge enda mer i løpet av 2019. Foto: Google Vis mer

I fjor kunne bransjeorganisasjonen for elektronikkbransjen melde om rekordomsetning av DAB-radioer - kanskje ikke så rart med tanke på omleggingen fra FM til DAB.

Når Elektronikkbransjen i dag legger fram tallene for 2018, er dette hovedtrekkene:

- Dyrere, større, mer avanserte

- Nordmenn kjøper dyrere mobiler, større TV-er og mer avanserte dingser, men noe færre produkter. Det ga en ny, knapp omsetningsrekord for elektronikkbransjen i 2018, skriver Elektronikkbransjen i en pressemelding.

Ifølge bransjeorganisasjonen, endte omsetningstallene på 35,440 milliarder kroner, mot 35,257 milliarder i 2017, en oppgang på 0,5 prosent i forhold til året før.

Det er det høyeste omsetningstallet for bransjen noensinne.

- Årsaken til veksten er at nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter innenfor de aller fleste kategorier, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Som du kan se av tallene nedenfor, ville mange flere kjøpe smarthøyttaler - og frityrkoker.

Forventer å selge mange flere smarthøyttalere

Smarthøyttalere, som altså er høyttalere med stemmestyring, er en ny kategori som har dukket opp i salgsstatistikkene, og som framheves som høyaktuell også i tiden framover.

Ifølge Elektronikkbransjen ble det solgt 150.000 smarthøyttalere i 2018 - og ut fra en undersøkelse gjennomført av bransjen, forventer de et salg på rundt 600.000 smarthøyttalere i 2019.

Dinside har testet noen eksemplarer av dette, og du kan lese alt vi har skrevet om smarthøyttalere her.

Dyrere og større

Salget innen flere av kategoriene tyder på at vi nå gjerne og oftere investerer i større, men dyrere enheter:

  • Fra å bytte telefon hver 18. måned beholder vi nå mobilen i 31 måneder. Men vi kjøper altså gjerne flaggskipsmodellene, og de er dyrere.
  • Salget av smartarmbånd øker, og gstadig flere kjøper smartklokke: 400.000 kjøpte smartklokke i 2017, og 500.000 i 2018.
  • Vi kjøper noe færre store hvitevarer, men fordi vi kjøper dyrere produkter stiger omsetningen her likevel (med to prosent). Størst vekst er det i salget av kjøkkenmaskiner, opp 20 prosent fra 2017. Og kuriøst nok: Det var en kraftig vekst i salget av elektriske frityrgryter, 31.000 slike ble solgt i 2018.
  • Vi kjøper færre, men større, mer avanserte - og dyrere - TV-er, og omsetningen øker dermed også for denne produktgruppen.
  • - Vi ser at andelen TV-er med 4K-oppløsning endte på hele 89 prosent av markedet, mot 47 prosent i 2017. I tillegg kjøper vi stadig større TV-er, og kategorien 55-65 tommer står nå for over 55 prosent av det norske TV-markedet, skriver Elektronikkbransjen.
  • Flere strømmer: Kanskje ikke så veldig overraskende, men andelen som bruker strømmetjenester fortsetter å stige, fra 61 prosent av norske husholdninger i 2017 til 63 prosent i fjor. Netflix er mest populært, men flere abonnerer også på flere enn én tjeneste.
  • Og ja, du ser dem på toget, på T-banen og kanskje også hjemme: Stadig flere ser på innhold på andre flater enn TV. 2018 er første året hvor antall nordmenn som sier de ser innhold på selve TV-skjermen faller under 90 prosent. 88 prosent sier de ser på film og serier på en TV, mens 22 prosent bruker mobilen. I tillegg kommer nettbrett (28 prosent) og PC (35 prosent).