Rådyrt søppel

Det er ikke bare-bare å bli kvitt ting man ikke trenger. Men hvordan blir man kvitt skrapet til lavest mulig pris?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


Om du har felt 14 trær i hagen, pusset opp eller ryddet på loftet spiller forsåvidt liten rolle. Problemet er i utgangspunktet det samme: Du har en stor haug med søppel du ønsker å bli kvitt. Hvordan gjør du det på billigst mulig måte?

Avgift på fyllingen

Det er dessverre ikke bare å troppe opp på den lokale søppelfyllingen med rusk og rask. Ulogisk som det vel kan høres ut: Du må betale for å levere fra deg søppelet ditt. Prisene varierer fra kommune til kommune, fra søppelfylling til søppeflylling. Det lønner seg å sjekke priser på de nærmeste søppelfyllingene - og også prisstrukturen. Noen steder eskalerer nemlig prisen, slik at du betaler en høyere pris per kubikkmeter istedenfor en lavere, slik man gjerne skulle tro.

Tips: Elektriske artikler leverer du hos forhandleren. De er pliktige til å ta imot gamle produkter vederlagsfritt.

Trykk her for å se hvem som er dyrest og billigst.
Store prisforskjeller ved avlevering av søppel. Les mer.

Gjenbruk

En langt billigere, og mer miljøvennlig løsning er derimot å levere fra seg alt gjenvinnbart søppel på nærmeste gjenbrukstasjon. Herunder kommer blant annet Hageavfall, plast, hvitevarer, sykler, motordeler, verktøy, møbler og farlig avfall. Som privatperson kan du levere inntil to og en halv kubikkmeter opptil to ganger daglig, og bilen du kjører kan ikke veie mer enn tre tonn.

Det kan også lønne seg å sortere avfallet på forhånd (metall, elektrisk, brennbart) så går besøket litt fortere og mer smertefritt for seg.

NB. Dette kan være en ganske tidkrevende oppgave, særlig om du har mye forskjellig avfall, så vi anbefaler ikke at du bruker leid hjelp som tar betalt per time. Det vil nok lønne seg å leie en varebil eller tilhenger, og selv kjøre til gjenbrukstasjonen.

Outsourcing

Det å kjøre ting på søppelfyllingen krever både at du har bil, og rygg til å bære på alt rasket. For deg som ikke har noen av delene er det to hovedalternativer: Hyre inn noen til å kjøre vekk rasket, eventuelt leie en container.

Da vi sjekket priser på bortkjøring av fem kvadratmeter rask i Oslo-området var det opptil flere av dem vi kontaktet som frarådet oss dette alternativet fordi det er ganske dyrt. På den positive siden: Alle vi kontaktet oppga mer eller mindre samme pris, enten vi snakket med dem med de aller største annonsene på Gule Sider, eller ringte et telefonnummer vi fant på en håndskrevet lapp som var stiftet opp på en lyktestolpe. Prislappen er cirka 1.500 kroner for å fjerne fem kubikkmeters rask - pluss avgift på fyllingen.

En container har plass til mye ræl, men ulempen er at du selv må ta deg bryet med å fylle den opp.
En container har plass til mye ræl, men ulempen er at du selv må ta deg bryet med å fylle den opp. Vis mer


Den andre varianten er å leie en container. Har du mer enn fem kubikkmeter vil nok dette lønne seg. Leie av en container koster stort sett mellom 12-1400 kroner, samt ofte en "symbolsk" dagsavgift på cirka 20 kroner. Dette dekker levering og henting av containeren, men ulempen er at du må fylle den opp selv. I tillegg kommer altså avgift på søppelfyllingen.

Geriljateknikk

Et lyst (og blodrødt) hode foreslo: Del opp søppelet i små poser. Så tar du en liten pose med deg ut hver gang du skal en tur ut. Byen er full av søppelkasser til allmen bruk, og så lenge vi snakker SMÅ kvanta burde det ikke være noe problem. Eller?

Det er to problem med denne strategien. For det første er det ikke lov. For det andre, er det snakk om å fjerne masse søppel blir det mange turer. Og poenget er å bli kvitt søppelet, ikke langtidslagre det over de neste fem årene.

Er du heldig trenger du ikke betale en krone for å bli kvitt søppelet ditt. Du kan kanskje til og med tjene på det! Trykk her for å lese mer.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!