Posten innfører «pakkebokser»

Postens nye boks skal gjøre at folk kan hente pakker nærmere der de bor og ferdes.

NY POSTAUTOMAT: Konsernsjef Tone Wille poseres stolt ved den aller første «Pakkeboks»-automaten til Posten, i Oslo. Foto: Posten
NY POSTAUTOMAT: Konsernsjef Tone Wille poseres stolt ved den aller første «Pakkeboks»-automaten til Posten, i Oslo. Foto: Posten Vis mer

«Pakkeboks» er en selvbetjent og døgnåpen automat som skal gjøre det enklere for folk å hente pakkene sine. Den nye typen pakkeautomat går på batteri og kommuniserer med mottakerens telefon via blåtann.

Den kan plasseres utendørs og trenger verken strømtilførsel eller nettverkstilkobling. Denne teknologien skal Posten teste fram til juni i år.

- Jeg har store forventninger til de nye pakkeboksene. Posten er opptatt av å finne gode løsninger for å gjøre hverdagen enklere for folk. Tid er et knapphetsgode og kundene våre ønsker mer fleksibilitet, derfor er det viktig at vi tilpasser oss deres behov, sier konsernsjef Tone Wille i en pressemelding mandag.

I en e-post til Dinside skriver pressesjef i Posten, John Eckhoff, at kundene selv kan velge pakkeboks som leveringsmetode når de bestiller en vare på nettet.

«Dersom butikken har avtale med oss, kan de tilby Pakkeboks som et valgfritt alternativ. I likhet med for eksempel Post i Butikk eller hjemlevering», forklarer han.

Nærmere hjemmet

Den første «pakkeboksen» ble i dag satt ut i Oslo. I løpet av det nærmeste halvåret skal nærmere 100 flere plasseres i og utenfor hovedstaden. Da skal Posten samle seg erfaring og gjøre eventuelle forbedringer med tjenesten.

Meningen er for eksempel at «Pakkeboks» også skal kunne benyttes til retur til nettbutikk og til å sende pakker til privatpersoner.

Om kundene blir fornøyde og «pakkeboksene» tas i bruk, er planen at de gradvis skal plasseres ut over hele landet. Løsningen vil i så fall bli et supplement til Postens i dag 1600 eksisterende hentesteder, mener Posten.

Samarbeid med Sporveien

For å spare kundene for tid, skal de nye boksene plasseres ut i nærheten av der folk bor og ferdes, melder Posten. Samtidig stiller Sporveien i Oslo flere av sine holdeplasser til disposisjon, og tjenesteleverandøren mener derfor de kan bidra til mer miljøvennlig og bærekraftig distribusjon av pakker.

- Dette er god mobilitet i praksis og vi legger til rette for nye inntekter til kollektivtrafikken. En av inspirasjonene bak initiativet har vært Sporveiens samfunnsoppdrag, «Mer kollektivtrafikk for pengene». Det er viktig for oss i Sporveien å jobbe aktivt med å finne nye inntektsmuligheter som bidrar til et stadig forbedret kollektivtilbud, sier Sporveien-konsernsjef Cato Hellesjø.

Flere og bedre

Tone Wille i Posten mener konkurransen om å levere pakker helt hjem til kundene nå er stor, men at det først og fremst gjelder i byene.

- Norge er et langstrakt land, og gode innovative løsninger som «Pakkeboks» kan bidra til å sikre et godt tilbud over hele landet. Neste steg er å plassere ut og teste «Pakkeboks» i mindre urbane strøk, sier hun.

PS: Nettverket av pakkebokser vil driftes av Posten i samarbeid med SwipBox, som er leverandør av den tekniske løsningen.