PC-produsentene tar garantien din

Flere PC-produsenter setter nå en slags plombering på kabinettet, med en advarsel om at: "Du mister garantien dersom du åpner PCen". Klar tale fra produsentene, som samtidig selger deg interne modemer, RAM og skjermkort for at du skal kunne oppgradere PCen. Vi syns det er sleipt, hva syns du?

Det hjelper lite at produsentene lokker med tre års garanti, når du i praksis kjøper nytt skjermkort etter seks måneder.

I følge advarselen bak på kabinettet, mister du nemlig den resterende garantitiden når du åpner maskinen for å oppgradere den, ved for eksempel å sette inn flere minnebrikker.

Dette er ikke et ulovlig vilkår, men vi synes det er sleipt.

PCen er en byggekloss

Ting skjer fort i dataverdenen, det utstyret du kjøper i dag er gammelt i morgen. For å utsette aldringsprosessen kan du imidlertid oppgradere PCen med nytt utstyr, og akkurat det får du klar beskjed om i glinsende reklamebrosjyrer.

Mange dataentusiaster monterer dette utstyret selv, men med en gang de åpner PC-kabinettet bryter de også forseglingen, vanligvis et klistremerke, og garantien fra produsenten faller bort.

Trykk her for å lese DinSide Datas artikkel om hvordan du monterer ny hardware uten å ødelegge PCen.

Det er ikke forbudt å begrense garantien på en slik måte. Det er faktisk opp til produsenten, importøren eller selgeren om de vil selge sitt produkt med garanti. De kan derfor legge inn begrensninger i garantiens innhold og omfang. Men dine rettigheter etter kjøpsloven kan de selvfølgelig ikke ta fra deg.

Vi skjønner selvfølgelig at garantien ikke vil gjelde dersom du har montert noe feil, og kortsluttet hele datamaskinen. Men dette hadde også blitt resultatet uten en slik advarsel bak på datatamaskinen.

Dette er uproblematisk. Problemet er at det virker ulogisk at du skal tape din rett til å utnytte garantien bare fordi du velger å oppgradere PCen din, med produkter som du har kjøpt av den samme PC-produsenten.

Alternativet er selvfølgelig å levere PCen din inn til en autorisert forhandler hver eneste gang du skal installere ny hardware. Da vil garantien fortsatt gjelde.

Ulempen er at det koster penger, og ikke minst at det tar tid. Ofte lang tid, og er din PC i daglig bruk, er det lite aktuelt. Bor du på en øy i havgapet, sier det seg selv at det er lite aktuelt å reise 20 mil med bil og ferge for å installere de nye minnebrikkene du har fått i posten.

Men Kjøpsloven kan de ikke kneble!

Selv om du mister garantien ved å installere ny hardware, vil du alltid ha dine rettigheter etter Kjøpsloven. Problemet er imidlertid at dette får du sjelden opplyst i butikken. Grunnen kan være todelt. Enten fordi de butikkansatte ikke kan reglene, eller fordi de bevisst unnlater å fortelle deg om dem.

Her er det altså du som må passe på. Kjøpsloven gir deg nemlig rett til å klage på feil og mangler innen to år, men fristen er hele fem år, dersom produktet har vært ment å vare vesentlig lenger enn to år.

Dette er helt klare regler som ikke kan fravikes av produsentene. Du kan lese mer om hva du har krav på etter kjøpsloven i denne artikkelen.

Hva synes vi?

Etter vår mening bør du absolutt kjøpe din nye datamaskin fra en produsent som ikke har denne begrensningen.

Velger du likevel en datamaskin med en slik "plombering" (klistremerke) bør du spørre i forretningen om de er behjelpelig med å montere ny hardware, dette gjøres normalt gratis, i motsetning til hvis du velger å levere PCen inn til en autorisert reparatør.

Hvis butikken gjør dette, vil de i tillegg sette på en ny "plombering" (klistremerke), slik at garantien din fortsatt er intakt.

Hvis du skal oppgradere din egen datamaskin selv, bør du lese DinSide Datas artikkel om hva du bør passe på underveis.