SJEKK KONTRAKTEN: På jakt etter studentbolig? Husk å sjekke kontrakten før du skriver under. Foto: Berit Njarga.
SJEKK KONTRAKTEN: På jakt etter studentbolig? Husk å sjekke kontrakten før du skriver under. Foto: Berit Njarga.Vis mer

Studentboliger

På jakt etter studenthybel?

Huskeliste til deg som skal leie.

Denne sommeren fikk 98 000 søkere tilbud om studieplass rundt om i landet. Det er 4.176 flere enn i fjor, viser tall fra Samordna opptak.

Og enda har ikke alle restplassene blitt delt ut.

Med et stadig økende studenttall blir det også flere studenter som kjemper om studentboligene, og dermed flere som må inn i et allerede presset privat leiemarked.

Forbrukerrådet skriver på sine sider at de får mange spørsmål knyttet til husleie og mange husleiesaker kan ende i tvister som må løses i Husleietvistutvalget.

Derfor gir de nå noen tips til hva du bør tenke over hvis du er på husjakt.

Kontrakt

Om du skal leie sammen med andre, bør alle navnene være nevnt i kontrakten. Eventuelt bør dere ha hver deres kontrakt. Forbrukerrådet mener nemlig alle bør stå ansvarlige overfor utleier, slik at ikke én person blir sittende igjen som svarteper om noe går galt. Får dere bare én kontrakt kan dere eventuelt inngå kontrakter dere imellom.

Alt du har skriftlig står mye sterkere. Sørg derfor for å ha en skikkelig kontrakt med utleier. DinSide har en du kan laste ned, og Forbrukerrådet.no har også kontrakter på sine nettsider. Disse kan du også bruke for å sjekke at kontrakten du eventuelt har fått utdelt inneholder det den burde.

LES KONTRAKTEN: Jurist Thomas Iversen i forbrukerrådet gir tips til studentboligjakten. Foto: Jon Walter Jacobsen
LES KONTRAKTEN: Jurist Thomas Iversen i forbrukerrådet gir tips til studentboligjakten. Foto: Jon Walter Jacobsen Vis mer

- Si ifra med en gang det er feil meld boligen, eller ting ikke er i samsvar med avtalen mellom du og utleier. Gjør det både muntlig og skriftlig. En e-post holder, men legg også gjerne ved bilder som dokumentasjon, råder jurist hos forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Depositumskonto

Forbrukerrådet får mange spørsmål knyttet til husleie. En stor del av de handler om depositum for leiligheter. Faktisk var hele 255 spørsmål i fjor knyttet til spørsmål rundt depositums og depositumskonto.

Ifølge Iversen bør at alle som leier passe på at depositumet settes inn på en egen konto.

– Sett aldri inn depositumet på utleiers konto. Det skal på en egen depositumskonto, da er pengene trygge. Blir dere uenige om feil når du skal flytte ut har utleier fem uker på seg å gå videre med saken. Hvis ikke, skal banken betale ut pengene til deg.

– Vi hører stadig vekk om utleiere som har pengene på sin konto, og ofte så mister leietaker disse pengene med løse påstander om erstatning for feil og mangler.

Oppsigelse

Hele 42 prosent av henvendelsene Forbrukerrådet fikk om leie av boliger i fjor gjaldt spørsmål om bruk av og forståelse av kontrakt.

Spesielt var det spørsmål rundt oppsigelse av leilighet.

Loven gir klare regler for oppsigelsen, men det er muligheter til å gjøre ulike avtaler knyttet til hva du leier og for eksempel oppsigelsesfristen. Det er derfor viktig å sjekke hva som står i avtalen før du undertegner. Dermed slipper du å bli skuffet, sier Iversen.

Feil og mangler

Også tilstanden på leiligheten kan bli et problem i leietida. Man kan oppdage muggdannelser, eller finne skader eller mangler som man som leietaker ikke er skyld i. Iversens råd er å dokumentere.

– Dokumenter skader og mangler på boligen ved inn- og utflytting med bilder. Ta med dette i kontrakten, så slipper du å få erstatningssak i etterkant.

21 prosent av husleiespørsmålene til Forbrukerrådet i 2017 gjaldt mangler ved boligen. I samme periode fattet Husleietvistutvalget vedtak i 55 saker om heving av husleieavtalen og 1 157 saker om erstatning knyttet til en husleieavtale.

– Typiske feil er rettigheter knyttet til mugg i leiligheten. Da kan det fort bli spørsmål om erstatning for ekstrautgifter som ødelagt seng og muligheten til å gå fra avtalen uten å si den opp. Er det kommet mugg i en leilighet, koster det også mye å få fjernet den. Derfor er det ikke så merkelig at det blir mange tvister, sier Iversen.

Iversen råder leietaker til å inspisere leiligheten nøye på forhånd.

– Ta en ekstra kikk etter fukt og tegn på mugg som svarte prikker og flekker i leiligheten. Du kan ikke klage på noe som du burde ha sett eller forstått under visning.

Skjemaer for overtakelse og tilbakeleveringsskjemaer for flytting finner du på Forbrukerrådets nettsider.

Pris og prisøkning

Vær oppmerksom på leieprisen ikke nødvendigvis viser den totale leieprisen for boligen.

– Leieprisen skal dekke alt, men det er lov å kreve strøm og nettleie i tillegg. Det skal i så fall være avtalt i kontrakten, så det er nok en grunn til å lese avtalen, minner Thomas Iversen om.

Krav om prisøkning er noe man kan oppleve som leietaker, og prisfastsetting og øking av leieprisen gjaldt 12 prosent av spørsmålene til Forbrukerrådet i fjor.

Iversen forklarer at det er lov å endre husleien i samsvar med konsumprisindeksen etter ett år.

– Og har du leid i tre år kan utleier kreve økning knyttet til hva som er å forvente for tilsvarende bolig i samme strøk. Du skal få et halvt års varsel, og det er mulig å klage om du mener prisen er feil, ifølge Iversen.

Forbrukerrådets tips til boligjakten:

  1. Se boligen før du undertegner
  2. Se etter tegn på fukt
  3. Les husleieavtalen. Sjekk hva som er inkludert, hvilke plikter du får og oppsigelsestida. Bruk gjerne Forbrukerrådets kontrakt.
  4. Ikke betal depositum til utleier, men opprett en depositumskonto
  5. Dokumentér skader på boligen med utleier ved inn- og utflytting
  6. Ikke ta på deg ansvar for andre hvis du flytter inn i et kollektiv. Be om at hver enkelt skal ha egen kontrakt med utleier