Nye pantelapper

Pantelappene blir digitale. Dersom butikkene vil.

SNART KAN DU SLIPPE DENNE: Digitale pantelapper kan komme i norske butikker i løpet av året, som en del av butikkenes egne apper - dersom butikkene vil. Da slipper du å glemme pantelappen når du skal betale. Foto: Kristin Sørdal
SNART KAN DU SLIPPE DENNE: Digitale pantelapper kan komme i norske butikker i løpet av året, som en del av butikkenes egne apper - dersom butikkene vil. Da slipper du å glemme pantelappen når du skal betale. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Du har kanskje også opplevd at du glemmer å levere pantelappen når du kommer til kassa og skal betale - og at du finner en krøllete og uleselig lapp i lomma to dager seinere?

Nå har Tomra, som er de som lager de panteautomatene du ser i norske butikker, laget en løsning for digitale pantelapper.

PANT: Gudbrand Arnesen, produktsjef hos Tomra, med den digitale pantelappen. Foto: Tomra
PANT: Gudbrand Arnesen, produktsjef hos Tomra, med den digitale pantelappen. Foto: Tomra Vis mer

Dette betyr at du kan slippe å forholde deg til pantelappene i papir - og at du i stedet får pantelappen i digital utgave på mobilen din.

- Fordelen er at du slipper å miste lappen eller glemme den i lomma. Du har den rett på din egen mobil. Og vi sparer papir, så det er et miljøaspekt ved det også, sier Gudbrand Arnesen, produktsjef hos Tomra, og legger til:

- Det er få ting som trenger en papirkvittering i dag, det er jo litt gammeldags.

Kan komme i løpet av året

Arnesen forteller til Dinside at løsningen med digitale pantelapper nylig er vist i forbindelse med et «ekspress»-konsept for den nye panteautomaten som lar kundene pante sekker med pant i stedet for én og én flaske.

Disse nye stor-panteautomatene ble lansert i Norge i november i fjor, men foreløpig finnes de på et begrenset antall steder. Og akkurat for disse maskinene er den digitale løsningen for pantelapper veldig spesiell - som du kan lese lenger ned i artikkelen.

Men digitale pantelapper er allerede i bruk i Australia. Og dersom butikkene i Norge vil, kan vi også få denne løsningen til de vanlige, allerede eksisterende panteautomatene i Norge i løpet av året.

- Digitale kvitteringer er noe vi kommer til å gjøre tilgjengelig på alle nyere panteautomater, av den typen som har god nok skjerm. Dette er altså noe som kan fungere på tvers av de pantemaskinene vi leverer, sier Arnesen til Dinside.

Oppdatering + app

Han forteller at alt som behøver å gjøres for å gjøre digitale pantelapper tilgjengelig for forbrukerne i butikk, er en programvareoppdatering på selve panteautomaten. Og dette kan kun gjøres på maskiner som har en skjerm som støtter visning av QR-kode.

I tillegg må man ha en app hvor QR-koden kan leses og tilgodelappen kan lagres. Og det er her butikkjedene kommer inn.

SLIK SKAL DET FUNKE: Pantelappen erstattes av en QR-kode su skanner med mobilen din, og som legger seg som en kupong i butikk-appen. Foto: Tomra
SLIK SKAL DET FUNKE: Pantelappen erstattes av en QR-kode su skanner med mobilen din, og som legger seg som en kupong i butikk-appen. Foto: Tomra Vis mer

Slik virker det

Systemet med digitale pantelapper skal fungere slik at du skanner en QR-kode fra pantemaskinen, i stedet for at det printes en pantelapp.

Ifølge Arnesen, kan dette enkelt inkluderes i butikkenes egne, allerede eksisterende, apper. For eksempel som et tilskudd i Coopay eller Æ-appen til Rema 1000.

NY BETALINGSLØSNING: Hos Coop Obs kan du nå scanne mens du handler. Reporter: Elisabeth Dalseg. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

- I apper som Æ eller Cooppay, der er det er betalingssystemer allerede, er det ganske enkelt for en apputvikler å integrere dette. Pantelappen vil da havne i appen, på samme sted som for eksempel tilbudskuponger, og så trekkes fra når du kommer til kassa, forteller Arnesen.

DIGITAL PANTELAPP: Slik kan den digitale pantelappen se ut. Foto: Tomra
DIGITAL PANTELAPP: Slik kan den digitale pantelappen se ut. Foto: Tomra Vis mer

Han understreker at det også kan gjøres uten å integrere dette i butikkenes egne apper, som det systemet de har i Australia, hvor Tomras egen MyTomra-app kobles mot PayPal, for å direkte overføre pantepengene til forbrukeren.

Men til forskjell fra i Norge, hvor du panter inne i matbutikkene, står panteautomatene på gjenbruksstasjoner i Australia - og behovet er dermed annerledes.

- Det er mange muligheter, men vi ser for oss at våre kunder, som er butikkjedene, foretrekker å gjøre det i sin egen applikasjon, sier Arnesen til Dinside.

I løpet av året

Han håper å få på plass et prøveprosjekt med de digitale pantelappene i norske butikker i løpet av året, men understreker at dette krever at butikkjedene er med.

- Det er litt tidlig å si, når dette kan lanseres. Vi håper å kunne få på plass i alle fall en prøve i løpet av året men dette er en oppgave som vi må gå sammen med en av kjedene å gjøre, i alle fall om de ønsker å bruke sin egen app. Så da er det et prosjekt vi må sette opp i fellesskap, sier Arnesen, og legger til at de er i dialog med flere kjeder som er interesserte.

For bruk med de store pantemaskinene som «spiser» hele sekker med pantegods, vil det være enda flere fordeler med en digital pantelapp:

Der vil du kunne helle i posen med pant, lukke døra og gå for å handle. Når maskinen er ferdig med å behandle all panten din, vil du få pantelappen rett i appen. Alt uten å måtte stå og vente på at pantemaskinen skal bli ferdig.

- Ønsket oss i lang tid

Dinside har spurt Rema 1000, NorgesGruppen og Coop om de har vurdert å teste ut den digitale pantelappen i sine butikker.

Coop Norge er veldig positive og sier dette er noe de har ventet på:

- Dette er noe vi har ønsket oss i lang tid og har vært i dialog med våre leverandører av pantemaskiner om. Coop er positive til initiativet som vil være en forenkling for kundene og ikke minst redusere papirbruken. Coop har nylig innført digitale kvitteringer i medlemsappen, og dette vil være et skritt videre for å redusere papirbruken og gjøre handleturen enklere for kundenene, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, til Dinside.

- Spennende tiltak, men ikke vurdert fra oss eller Trumf enda, sier Ingrid Solberg Gundersen, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen.

Rema 1000 sier til Dinside at de ikke har kapasitet til å undersøke saken med nåværende situasjon med coronaviruset.