<strong>LETTERE Å FORSTÅ:</strong> Nye merker for kildesortering skal gjøre det lettere å forstå hvor avfallet skal kastes. De samme merkene vil også komme på avfallsbøttene - både hjemme hos deg og i det offentlige rom. Foto: Kristin Sørdal
LETTERE Å FORSTÅ: Nye merker for kildesortering skal gjøre det lettere å forstå hvor avfallet skal kastes. De samme merkene vil også komme på avfallsbøttene - både hjemme hos deg og i det offentlige rom. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Nye merker skal gjøre kildesortering lettere

Rulles ut i butikkene med høstvarene. Og kommer også på søppeldunkene hjemme hos deg etterhvert.

Publisert

Du har kanskje også stått der og spekulert: Er dette egentlig papiravfall? Hva betyr egentlig sorteringsmerket på emballasjen? Er det egentlig plast - eller er det restavfall?

Nå er det lansert nye merker som skal gjøre det lettere å kildesortere.

Merkene er i ferd med å rulles ut på emballasje i butikkene i disse dager.

De nye merkene er tydeligere og har en fargekode - og det skal brukes de samme merkene på emballasjen som skal kastes, som det er på avfallsbeholderne - både hjemme hos deg, på kontoret og i det offentlige rom.

Slik skal det ikke være noen tvil om hvilken søppelbøtte avfallet hører hjemme i.

- Vi tror at disse nye merkene i samme fargekoder som søppeldunkene vil ha en stor betydning for hvor mye av emballasjen som blir kildesortert. Jo mer som havner i riktige søppeldunker; jo mer potensiale er det for materialgjenvinning, sier Sylvia Lofthus, kvalitetssjef for emballasje i Coop Norge.

Både Orkla Norge og Norgesgruppen håper at kildesorteringen nå blir enklere:

- Vi håper at en samordnet merkeordning for avfallssortering vil gjøre det enklere for folk å kildesortere. Vi har en ambisjon om at emballasjen vår skal være resirkulerbar innen 2025, og da er det jo viktig at forbruker også sorterer og resirkulerer den riktig, sier Elisabeth Aandstad Ekheim, kommunikasjonsdirektør i Orkla Norge.

- Det er veldig bra at man nå får på plass en enhetlig og tydelig merkeordning. Dette vil forenkle kommunikasjonen rundt kildesortering på emballasjen og forhåpentligvis gjøre det enklere for forbruker å sortere riktig, sier Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, til Dinside.

Tror det blir enklere

Miljøstiftelsen LOOP og Avfall Norge har utviklet nye merker for kildesortering basert på de danske symbolene for kildesortering.

De nye avfallssymbolene vil være synlige på søppelkasser og ved gjenvinningsanlegg, men også på produkter du og jeg skal kaste.

Målet er at alle de nordiske landene skal benytte de samme merkene for kildesortering.

92 prosent av norske kommuner og kommunale avfallsselskaper tror merkeordningen vil gjøre det enklere for innbyggerne å sortere avfallet sitt, ifølge en undersøkelse gjennomført av Ipsos. (Kilde: Avfall Norge)

En uhøytidelig spørreundersøkelse på Dinside avslører at 68 prosent av leserne synes de nye merkene er mye bedre enn de gamle. 21 prosent mener de nye er verken bedre eller dårligere - og 11 prosent sier de gamle var mer oversiktlige. Hva synes du om de nye merkene? Stem her:

Slik er de nye merkene

De nye symbolene ble så smått lansert allerede 5. mars, men det har ikke vært mye snakk om det.

Denne uka ble det arrangert en felles lansering av de nye merkene, hvor både avfallsbransjen og butikker og vareprodusenter var representert.

Ifølge planen, skal de nye merkene innføres i alle landets kommuner, på alle søppelkasser i det offentlige rom; på avfallsplasser og på søppelkassene på gårdsplassen hjemme hos folk, innen fem år.

Dagligvarebransjen er så smått i ferd med å rulle ut de nye merkene på emballasjen, men som du kan lese nedenfor så vil det ta noe tid før merkene har bredt seg godt i butikkhyllene.

Frem til i år har kildesorteringssymbolene vært formet som en trekant med symbol inni, men de nye symbolene er kvadratiske og gir dermed større plass til illustrasjoner, som skal gjøre det tydeligere hvor emballasjene skal gjenvinnes.

De nye merkene er basert på det danske systemet, utviklet i 2017, og er fargekategorisert - selv om fargene i prinsippet er frivillig for vareprodusentene.

I tillegg vil det også stå skrevet hva slags avfall det skal sorteres som.

Selve merkeordningen er også i prinsippet frivillig:

Ifølge Avfall Norge, som er avfallsbransjens bransjeorganisasjon, er det per i dag ingen lovkrav om merking av emballasje med tanke på sortering og gjenvinning, så det er opp til produsent eller importør å merke slik de ønsker.

- Selv om det har skjedd mye bra gjennom de frivillige ordningene i bransjen, er det klart at et lovkrav knyttet til merking ville bidratt til at alle produsentene må ta ansvar, ikke bare de som er mest framoverlente, sier administrerende direktør i Avfall Norge, Cecilie Lind, til Dinside.

Her er eksempler på noen av merkene:

<strong>NYE MERKER FOR KILDESORTERING:</strong> Det grønne øverst til venstre er glass; den grå ved siden av er metall - og den blå øverst til høyre er drikkekartong. Den lilla nederst til venstre er plast; den blå ved siden av er kartong, papp og papir - og den svarte til høyre er restavfall. Foto: Grønt Punkt
NYE MERKER FOR KILDESORTERING: Det grønne øverst til venstre er glass; den grå ved siden av er metall - og den blå øverst til høyre er drikkekartong. Den lilla nederst til venstre er plast; den blå ved siden av er kartong, papp og papir - og den svarte til høyre er restavfall. Foto: Grønt Punkt Vis mer

Det er utviklet nye merker for mange typer avfall:

  • Matavfall
  • Glass
  • Papp og papir
  • Plast
  • Metall
  • Restavfall
  • Farlig avfall
  • Ombruk
  • Bygg
  • Tre
  • Elektronikk
  • Natur

Tar tid

Men selv om merkene nå er i gang med å rulles ut, vil det ta tid før de er satt på alle produktene i eksempelvis matbutikken.

Utrullingen vil nemlig skje gradvis, med lansering av nye produkter og redesign av produktemballasje.

Noen av aktørene som er med og som ønsker å innføre de nye merkene på sine produkter, er Orkla, Tine, Coop Norge, Bama, Gilde, Ferder, Norfersk, Lerum, Maxbo, KID, Sjøfrisk, Norgesgruppen (som er blant anet Meny og Kiwi) - og Rema 1000.

- Det tar litt tid fra ny emballasje blir produsert til produktene står hjemme i kjøkkenhyllene hos deg og meg. I forbindelse med produktlanseringene i uke 38 kommer det til å være mange flere produkter i hyllene med de nye merkene, sier Lind i Avfall Norge.

Ennå er det ikke veldig mange produkter i butikkene, men Coop har satt det på et par av produktene sine; X-tra sylteagurker og Änglamark druer - som du allerede nå kan se i butikkhyllene.

- De nye merkene vil komme fortløpende på alle våre egne merkevarer, sier Lofthus i Coop Norge, og forteller at de vil komme på mange Änglamark, Coop og X-tra-varer, når de kommer med ny design.

Hun understreker også at de ønsker å påvirke sine leverandører til å ta i bruk de nye merkene:

- Nå har vi vært tidlig ute og fått på de første symbolene - så håper vi at alle benytter disse merkene på sine produkter.

Kommer med høstens matnyheter

Også Orkla sier de har begynt prosessen, blant annet med Grandiosa:

- Vi har allerede begynt å merke produktene våre med de nye merkene, og snart vil man kunne se blant annet Toro-produkter og Grandiosa-produkter med disse, forteller Ekheim i Orkla Norge, til Dinside.

- Vi har startet med merkingen på høstens matnyheter, så vil vi fortløpende sette merket på nye produkter som kommer framover og også eksisterende produkter vi har i butikk. Siden vi har en del produkter med lang holdbarhet og dermed også lang levetid i butikkhyllene vil det ta noe tid før du vil kunne se merket på alle produktene våre. I tillegg ønsker vi å bruke opp den emballasjen vi allerede har på lager, før vi trykker opp med ny design – det er det mest miljøvennlige i et helhetsperspektiv, sier Ekheim.

Søyland forteller at Norgesgruppen har vært med i arbeidet for å utvikle de nye kildesorteringsmerkene og sier at Unil, som er Norgesgruppens selskap for egne merkevarer, nå er i gang med innføringen:

- Unil er i full sving med implementeringen, og allerede i lanseringsvinduet i uke 38 vil de første produktene ha de nye symbolene og tekster på plass. Deretter skjer utrullingen fortløpende, og innen neste lanseringsvindu i februar neste år vil alle nye produkter være merket i henhold til den nye merkeordningen. Eksisterende produkter vil oppdateres etter hvert som det naturlig skal gjøres en jobb med produkt eller design, forteller hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer