FELLESGARASJE: Ladestasjonen må du trolig betale selv, men styret i et sameie plikter å legge til rette for lading ev elbil. Borettslag vil trolig følge etter ganske snart. Foto: Norsk Elbilforening
FELLESGARASJE: Ladestasjonen må du trolig betale selv, men styret i et sameie plikter å legge til rette for lading ev elbil. Borettslag vil trolig følge etter ganske snart. Foto: Norsk ElbilforeningVis mer

Lading av elbil og hybridbil hjemme

Nå kan elbil-eierne kreve lading. Men hvem betaler?

Ny lov trådte i kraft 1. januar.

I fjor sommer vedtok Stortinget en endring i eierseksjonsloven som gjør at de som bor i sameier kan kreve å få installert ladepunkt for elbil.

Endringen trådte i kraft 1. januar. Men det gjelder underlig nok bare sameier, og ikke borettslag.

Og hvem skal ta regningen for at elbileierne får lade i felles garasjeanlegg?

Gjelder en halv million

I den nyoppussede loven står det:

En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.

Totalt finnes det om lag 63.000 eiendommer med rundt 500.000 seksjoner. Siden hver husstand i Norge gjennomsnittlig har 2,19 beboere, gjelder lovendringen godt over en million boligeiere.

Ifølge Norsk elbilforening fantes det 141.951 rene elbiler og 67.171 ladbare hybrider registrert i Norge i fjor.

Bare sameier er så langt omfattet, men det er sannsynlig at også borettslag snart vil få samme regler.

- Borettslag kommer

Departementet vurderer om det skal være en tilsvarende rett til å anlegge ladepunkt i borettslag, heter et i en pressemelding som Kommunal- og moderniseringsdepartementet sendte ut like før jul.

Borettslag reguleres av borettslagsloven, og der står det ennå ikke ett eneste ord om elbillading.

Hvorfor skiller så regjeringen mellom disse to boformene når det gjelder ladestasjoner?

- Årsaken er rett og slett at det handler om to ulike lover. Politisk er det så vidt jeg kan se helt uproblematisk å revidere borettslagsloven på samme vis som eierseksjonsloven. Men det skal jo behandles i Stortinget først, og det kan ta noe tid, sier ansvarlig for medlemsrådgivning Anders Leisner i Huseiernes Landsforbund til Dinside.

LADET I SMUG: Gro Rebnord på Holmlia i Oslo måtte feilparkere og strekke ledning ut av vinduet på leiligheten sin for å få ladet elbilen sin. Foto: Tore Neset
LADET I SMUG: Gro Rebnord på Holmlia i Oslo måtte feilparkere og strekke ledning ut av vinduet på leiligheten sin for å få ladet elbilen sin. Foto: Tore Neset Vis mer

Garasjen må oppgraderes

Dinside har tidligere fortalt historien til Gro Rebnord, som ikke fikk lade elbilen sin i et borettslag i Oslo.

Heldigvis ordnet det seg. Med støtte fra Oslo kommune har borettslaget nå satt opp tre ladestasjoner utenfor en butikk like i nærheten. Disse deler 14 elbileiere på abonnementsbasis.

Det mest praktiske for Rebnord og andre som eier elbiler i nabolaget hennes ville nok likevel vært lading i garasjeanlegget. Men siden det elektriske anlegget i parkeringsanlegget ikke var dimensjonert for elbil-lading, sa styret nei.

- I sameier kan man ofte kjøpe en plass i parkeringsanlegg til odel og eie. I borettslag har man en bruksrett til en plass på fellesarealet. Men i begge tilfeller er det jo slik at man må ta hensyn til fellesskapet, og kostnadene må fordeles på en fornuftig måte, sier Leisner.

BETALE SELV: Hver enkelt bileier må i de fleste tilfeller ta kostnadene med ny ladestasjon selv. Disse kan koste rundt 10.000 kroner. Foto: Tomas K/Shutterstock/NTB scanpix
BETALE SELV: Hver enkelt bileier må i de fleste tilfeller ta kostnadene med ny ladestasjon selv. Disse kan koste rundt 10.000 kroner. Foto: Tomas K/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

- Bli enige om betalingen

Om alle har elbil og alle er enige, er jo slikt helt uproblematisk. Om under halvparten av beboerne har elbil, ligger landet åpent for konflikter.

- Styret vil ha myndighet til å vedta oppgradering av elanlegg og andre utbedringer som må tas i forkant. Men om det blir svært dyrt, er det nok best å forankre dette i et flertall blant beboerne.

- Hvem betaler strømmen?

- Millimeterrettferdighet er vanskelig å oppnå. Derfor må man finne en rimelig fordelingsnøkkel som alle kan enes om. Et fast beløp som reflekterer et gjennomsnitt kan nok ofte være den beste løsningen her, sier Anders Leisner.

Advokat og avdelingsdirektør Henning Lauridsen i Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) påpeker at moderne teknologi langt på vei vil kunne ta seg av kostnadsfordelingen her.

- Det finnes teknologi der bruker identifiserer seg og beregner ladekostnad for hver enkelt. Det blir derfor neppe noe problem å gjøre dette rettferdig framover, mener han.

OPPGRADERING: Tekniske løsninger som fordeler ladingen smart kan både løse kostnadsfordelingen og gjøre behovet for oppgradering av strømanlegg mindre. Foto: Kekyalyaynen/Shutterstock/NTB scanpix
OPPGRADERING: Tekniske løsninger som fordeler ladingen smart kan både løse kostnadsfordelingen og gjøre behovet for oppgradering av strømanlegg mindre. Foto: Kekyalyaynen/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Hva er «saklig grunn»?

I loven står det som nevnt at styret i sameiet kan nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.

- Hva kan en slik saklig grunn være?

- Det kan handle om brannsikkerhet eller praktiske problemer. Det kan jo også tenkes at kostnadene ved oppgradering av det tekniske anlegget blir så høye at de ikke kan forsvares, for eksempel når nettselskapet krever at brukerne betaler for ny transformator i nabolaget.

På tross av at konfliktnivået i enkelttilfeller kan virke høyt, er NBBLs erfaring at sameier og borettsslag løser elbil-utfordringene på en god måte.

- For få år siden kjørte fåtall kjørte rundt i Teslaer og andre elbiler. Nå som Stortinget har vedtatt at det kun skal selges utslippsfrie biler fra 2025, vil styrene måtte forholde seg til en helt ny virkelighet. Jeg tror derfor vi vil se langt færre slike konflikter framover, sier Lauridsen.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.