Lanserer eNabovarsel:

Nå blir nabovarslingen heldigital

Ny løsning gjør det mulig å sende nabovarsel via Altinn. Mange mener dette er en mye bedre løsning enn å bruke rekommandert post eller e-post.

BYGGEBRÅK: Du må som hovedregel sende nabovarsel dersom du eller andre skal gjøre fysiske arbeider på eiendommen din som er søknadspliktige. En ny tjeneste gjør det mulig å sende nabovarsel elektronisk, noe som er mye lettere enn tidligere løsninger. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
BYGGEBRÅK: Du må som hovedregel sende nabovarsel dersom du eller andre skal gjøre fysiske arbeider på eiendommen din som er søknadspliktige. En ny tjeneste gjør det mulig å sende nabovarsel elektronisk, noe som er mye lettere enn tidligere løsninger. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

- Det er veldig positivt med en ordning der nabovarslingen kan skje via Altinn. Før har det blant annet blitt brukt rekommandert post, og det gir både en irriterende tur innom posten og det koster mange penger, sier Henning Lauridsen, direktør for interessepolitikk og jus i Norges Boligbyggerlags Landsforening (NBBL), til Dinside.no.

Norkart har nemlig lansert eNabovarsel, som gjør det mulig å sende nabovarsel via Altinn til 590 kroner per nabovarsel uansett hvor mange mottakere det er. Til sammenligning koster ett rekommandert brev fra 185 kroner, og skal et helt nabolag varsles, blir prisen fort høy.

Elektronisk nabovarsel fra Norkart er godkjent av Direktoratet for Byggkvalitet (DIBK).

Men, når må du sende nabovarsel, og hvordan fungerer eNabovarsel? Svaret på dette og andre spørsmål du brenner inne med, får du videre i saken.

Når må naboene varsles?

Hovedregelen er at det må sendes ut nabovarsel dersom det skal gjøres fysiske arbeider på eiendommen som er søknadspliktige.

- I praksis betyr dette at du må sende nabovarsel dersom du skal sette opp et nytt bygg, gjøre større endringer i eksisterende bygg eller rive et bygg, forklarer Lauridsen i NBBL.

Det er, imidlertid, gjort en del unntak fra søknadsplikten og plikten til å sende nabovarsel for mindre tiltak og andre endringer, som ikke berører naboene i særlige grad, legger Lauridsen til. Dette kan være innvendige endringer eller bygging av garasje.

Bor du i borettslag eller sameie, er reglene annerledes. Da må om- og påbygg tillates av generalforsamlingen eller på årsmøtet, mens mindre endringer kan avgjøres av styret.

- Du behøver ikke å sende nabovarsel til naboene i borettslaget eller sameiet, fordi de ikke anses som naboer etter reglene i plan- og bygningsloven. Varsel må, derimot, sendes til borettslaget eller sameiets naboer, sier Lauridsen.

Tilsvarende behøver ikke naboene til et borettslag eller sameie å sende nabovarsel til alle eierne i borettslaget eller sameier. Det er tilstrekkelig at de sender varselet til styret, som har ansvaret for å ivareta borettslagets eller sameiet interesser.

Hva må nabovarsel inneholde?

Nabovarselet skal inneholde beskrivelse av det du har tenkt å gjøre, som også er sendt til kommunen, og være vedlagt situasjonsplan (kart) og snitt- og fasetegninger.

Lauridsen tror at mange naboer blir «lurt» av nabovarsel, fordi de får inntrykk av at de har en stor påvirkningsmulighet, noe som nødvendigvis ikke er tilfellet.

- Plan- og bygningsloven er en rettighetslov, og hvis naboen skal føre opp et bygg som er i samsvar med bestemmelsene i gjeldende reguleringsplan, er hovedregelen at kommunen plikter å gi byggetillatelse, sier han.

Hvem kan bruke eNabovarsel, og hvordan fungerer det?

Så, tilbake til Norkarts eNabovarsel. Dette kan alle privatpersoner og næringslivsaktører bruke via Norkarts e-handelsportal, e-torg.no, samt gjennom Arkitektsystemet MAKS10.

- Rent praktisk vil elektronisk nabovarsel sørge for at alt av nødvendige papirer som skal sendes med nabovarselet, som situasjonskart, fasadetegninger, byggetegninger med mer, sendes direkte til naboenes digitale innboks i Altinn, sier kommunikasjonsansvarlig Kari Mette Toverud i Norkart til Dinside.no.

KART: Når du skal sende eNabovarsel, markerer du boligene som skal varsles på et interaktivt kart. Foto: skjermdump/Norkart.
KART: Når du skal sende eNabovarsel, markerer du boligene som skal varsles på et interaktivt kart. Foto: skjermdump/Norkart. Vis mer

Toverud forklarer eNabovarsel steg for steg:

  • I eNabovarsel finner du enkelt naboene til eiendommen det gjelder. Du markerer på et interaktivt kart hvilke eiendommer som skal varsles.
  • Deretter er det en stegvis prosess hvor tjenesten hjelper deg med å fylle inn nødvendig informasjon i nabovarselet, som hva tiltaket gjelder og når det skal pågå.
  • Når du har fylt inn nødvendig informasjon og systemet har funnet ut hvilke naboer som skal varsles, logger du inn i Altinn. Deretter går det automatisk varsel digitalt til de som skal varsles.
  • Når en nabo gir tilbakemelding på nabovarselet i Altinn, vil du som ansvarlig søker motta dette i din innboks i Altinn. For personer som har reservert seg mot digital kommunikasjon, vil Altinn automatisk sørge for at disse mottar nabovarselet per brev.
  • Fra du sender nabovarselet, har naboene en frist på 14 dager til å gi tilbakemeldinger på tiltaket.

Som sagt, koster eNabovarsel 590 kroner uansett hvor mange naboer som må varsles. Ut fra antallet du skal varsle, bør du vurdere om det lønner seg, eller om det er billigere å sende rekommanderte brev til 185 kroner per nabo som skal varsles - eventuelt oppsøke naboene fysisk.

Hvorfor er eNabovarsel bedre enn andre løsninger?

- Når naboer skal varsles, holder det ikke med å sende et brev eller en e-post. Kommunen skal også ha bevis for at du har varslet de riktige eierne av naboeiendommene, sier Hilde Larsen, seniorarkitekt i DIBK, til Dinside.no.

De som skal nabovarsle, har derfor vært nødt til å få en underskrift fra naboen, enten ved personlig oppmøte hos naboen eller ved å sende nabovarsel rekommandert.

Ulempen med å skulle sende nabovarsel på e-post er at du ofte ikke har e-postadressene til naboene, samt at det ikke er mulig å dokumentere at e-posten er mottatt på annen måte enn ved at den som mottar den, bekrefter mottakelsen, ifølge Lauridsen i NBBL.

Men, eNabovarsel er ikke «feilfri» ennå. Den siste utfordringen er å sørge for at også de som har reservert seg mot digital post, får nabovarsel når de skal ha det.

- Dette håndteres nå gjennom Fellestjenester BYGG, slik at disse naboene får tilsendt varsel på papir i sin postkasse, sier Larsen i DIBK.