MP3 rammer ikke platesalget

Fjortisene, som laster ned mye musikk, kjøper ikke færre plater enn før. MP3 skader derfor ikke platesalget.

En storstilt undersøkelse fra analyseselskapet NPD Group legger i stedet skylda på platebransjen selv.

Unge laster ned

NPD har sett på 100.000 kjøp av musikk i 2002. I tillegg har 30.000 amerikanere latt selskapet overvåke deres PC-bruk.

MP3 rammer ikke platesalget


De har ukentlig rapportert hvilken musikk de har kjøpt samt hvor, hvordan og i hvilket format de har kjøpt den. Forbrukerne har også sagt om de lastet ned musikken i forkant.

Resultatene viser at tenåringer og college-studenter kjøper aller mest musikk. Samtidig kjøper folk mellom 36 og 50 år 46 prosent av all musikk.

Nedlasterne er svært unge - 70 prosent av de mest ivrige er under 25 år.

Eldre kjøper mindre


Plateindustrien har i årevis sagt at nedlasting er skyld i det synkende platesalget. Undersøkelsen gir et annet bilde. Den største svikten i platesalget er nemlig blant folk mellom 36 og 50 år, altså de som ikke laster ned særlig mye musikk.

For denne gruppen sank plateselskapet med 18 prosent i 2002. Folk over 50 år kjøpte 16 prosent mindre. 13-25-åringer, på sin side, kjøpte kun åtte prosent færre plater.

Enda mer interessant blir det når "gamlingene" sa hvorfor de kjøpte færre plater enn før.

Høye priser ble hyppig nevnt som grunn. Men et overveldende flertall uttalte at det ble utgitt mindre musikk de hadde lyst til å kjøpe. Få av disse sa at nedlasting var grunnen.

Grunnene

Si din mening:

Hvor ofte laster du ned musikk? (Avsluttet)
Ofte(39%) 303
Sjelden(30%) 232
Hele tida(22%) 168
Aldri(10%) 76
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


NPD har ikke med tendensen til at eldre er tregere til å ta i bruk ny teknologi som MP3 enn yngre.

De unge sier at nedlasting - i tillegg til høye priser - er årsaken til at de kjøper færre skiver. 13-25-åringene ga også uttrykk for at de fant mye musikk de ville kjøpe.

Den kommende eldrebølgen vil forsterke avviket mellom ønsket og tilbudt musikk for de noe tilårskomne. Britney, Aguilera og gjengen duger ikke for voksne.

NPD konkluderer derfor med at musikkindustrien har seg selv å takke for sviktende platesalg.