Misfornøyde PC-kunder

Mens datamaskinene blir billigere og billigere, blir teknisk kundestøtte fra PC-produsentene dårligere og dårligere.

Dette viser en storstilt undersøkelse blant 4.600 personer gjennomført av amerikanske Consumer Reports. I perioden 1998 til 2002 har kundene - med unntak av Mac-kjøperne - rett og slett blitt mer misfornøyde.

Misfornøyde PC-kunder

Satt på vent

- De er betydelig mindre fornøyde, sier Mark Kotkin, assisterende direktør i Consumer Reports.

Særlig er det ventetid i telefonkø som irriterer kundene; et fenomen også norske forbrukere er godt kjent med.

Ifølge amerikanske analytikere er årsakskjeden enkel: Siden PC-salget har gått ned, har selskapene kuttet kostnader. Det har ført til dårligere kundestøtte.

Kundetilfredshet blant PC-kjøpere
SelskapScore
1. Apple74
2. Dell65
3. Gateway64
4. Hewlett Packard56
5. Compaq52
Basert på tilfredshet med teknisk support blant PC-kjøpere. Tallene representerer en indeks der 100 er topp score og 0 er lavest score. Kilde: Consumer Reports.


Mer arbeid

- Særlig de siste tre - fire kvartalene har PC-kundene blitt mindre tilfredse, sier Brooks Gray, analytiker hos Technology Business Research i USA.

Selv om salget av maskiner har stagnert, har ikke produsentene fått færre PC'er å være service-ansvarlige for. Både Compaq og HP, som kommer dårligst ut i undersøkelsen, bekrefter dette.

- Vi har fokusert på kundestøtte i det siste. Vi har definitivt sett at vi har vært nødt til å bli bedre på dette over tid, sier David Albritton, pressetalsmann i Hewlett-Packard.