Mer kos til folket

Kjetil Rolness oppfordrer Ikea til å satse mer på kos i produktene sine. Men ikke den kosen som får det til å dryppe svette fra taket.

Kjetil Rolness etterlyser mer kos fra Ikea, og han tror Ikea-kundene har mer smak enn de har penger. Foto: Per Ervland
Kjetil Rolness etterlyser mer kos fra Ikea, og han tror Ikea-kundene har mer smak enn de har penger. Foto: Per Ervland Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kjetil Rolness, norsk sosiolog, artist og skribent, også kjent under sitt alter ego Jens Pikenes, har brukt sin sosialantropologiske bakgrunn til å plassere Ikeas enorme kundemasse på et sosialt kart.

Hvem er det typiske Ikea-mennesket? Hvordan har en møbelbutikk klart å stikke seg så langt inn i folkesjela vår?

I går holdt han et humoristisk foredrag nede i parkeringshuset på Ikea Slependen. – Å foredra på Ikea er litt som å gjøre en PR-jobb for Røde Kors eller Helse- og omsorgsdepartementet, åpner han.

Les også: Nært, varmt og uintellektuelt fra Ikea

Ikea er kjent for markedsføre med stort fokus på miljøvern og solidaritet. I den nye produktkatalogen Ikea PS, er for eksempel en av de første sidene dedikert til å fronte sitt samarbeid med UNICEF.

Dette er noe Rolness synes er interessant.

- Hvordan kan Ikea være både fornuftens og samfunnets vokter, samtidig som de egentlig er en bransje preget av synd?

Se foredraget i videoen under:


Les også: Det umoderne er in