HJEMMELAGRING: Ved hjelp av solceller på taket kan du produsere strømmen selv. Og om du ikke trenger den med én gang, kan den lagres i et batteri. Dermed kan du ha billige reserver klare når strømmen er dyr. Foto: Eaton
HJEMMELAGRING: Ved hjelp av solceller på taket kan du produsere strømmen selv. Og om du ikke trenger den med én gang, kan den lagres i et batteri. Dermed kan du ha billige reserver klare når strømmen er dyr. Foto: EatonVis mer

Lagre strøm på batteri hjemme

Kommer denne boksen til å kutte nordmenns strømregninger dramatisk?

Batterilagring er foreløpig i startgropa i Norge. Men i USA og Australia begynner det å bli kjempestort.

I sommer opplevde vi en lang periode med tørke her i landet. Strømprisene skjøt i været på grunn av lite vann i magasinene.

Dette har fått mange til å se seg om etter måter å kutte strømregninga på. Å redusere forbruket er den mest åpenbare løsningen.

Men det er også mulig både å produsere gratis strøm selv og lagre den, slik at du har den tilgjengelig når strømselskapet finner det for godt å skru opp prisen.

Suksess i solbeltet

Slik batterilagring har allerede gjort vei i vellinga andre steder i verden, spesielt i de mest solrike delene av Australia og USA.

I South Australia har Tesla for eksempel installert verdens største litium-ion batteri med en kapasitet på 129 megawatt. Ifølge den britiske avisa The Guardian sparer dette batteriet lokalbefolkningen allerede for millioner av australske dollar (1 australsk dollar er om lag seks norske kroner) i strømutgifter.

I Norge har Tesla allerede startet forhåndsbestilling av sitt Powerwall hjemmebatteri. Men det eneste de så langt har å tilby norske kjøpere er en venteliste. Og der koster det 4.100 kroner å stå.

Det er uklart når batteriet kan leveres. Men når det kommer, koster hele stasen med søkke og snøre 66.200 kroner. Og da snakker vi om ett enkelt batteri med en kapasitet på 14 kilowattimer.

Dinside har vært i kontakt både med Teslas europeiske salgskontor og med selskapets norske representant Even Sandvold Roland. De vil ikke kommentere noe som helst, og vi får verken vite noe om Teslas satsing på batterilagring i hjemmet, hvor mange som har satt seg på venteliste eller når kundene kan forvente at batteriet kommer.

KRAFT I KJELLEREN: Det billigste Eaton/Nissan-batteriet til rundt 40.000 kroner leverer bare en brøkdel av dagsforbruket i et vanlig hus. Men det kan bidra til å kutte toppene, slik at effektprisingen ikke slår inn. Foto: Eaton
KRAFT I KJELLEREN: Det billigste Eaton/Nissan-batteriet til rundt 40.000 kroner leverer bare en brøkdel av dagsforbruket i et vanlig hus. Men det kan bidra til å kutte toppene, slik at effektprisingen ikke slår inn. Foto: Eaton Vis mer

En brøkdel av dagsforbruket

En gjennomsnittlig norsk enebolig bruker ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) rundt 20.000 kilowattimer i året ved elektrisk fyring. På en kald vinterdag vil forbruket typisk ligge på litt under 90 kilowattimer. Altså vil Teslas batteri bare kunne levere om lag en sjudel av forbruket en slik dag.

På en fin sommerdag når man kanskje bare koker seg en kopp kaffe og bruker litt lys om kvelden etter grillmiddagen i hagen, kan Tesla-batteriet levere om lag halvparten av en gjennomsnittlig juli-forbruk på rundt 20 kilowattimer pr. dag.

Men selv om Teslas batteriløsning tydeligvis lar vente på seg her i landet, er det faktisk mulig å kjøpe seg slike batterier også for nordmenn.

Jon Helsingeng er administrerende direktør i Eaton Norge, en del av et internasjonalt kraftstyringsselskap med 96.000 ansatte.

Han forteller til Dinside at Eaton i dag er alene om å kunne levere solcelle-inverter (på norsk vekselretter) med batteri for energilagring til privatboliger i Norge.

Starter på 40.000 kroner

Eaton har tre modeller til hjemmebruk som alle har mindre kapasitet enn Teslas Powerwall: Ett med kapasitet på 4.2 kilowattimer, ett på 6 og ett på 10,08 der for alle modellenes vedkommende kan velge mellom et effektuttak på 3,6kW, 4,6kW og 6kW.

Det billigste batteriet med 4,2 kilowattimers lagring og 3,6 kilowatt ut koster 40.000 kroner med moms.

I boksen sitter en solcelle-vekselretter og et elbilbatteri som allerede er godt brukt.

Eaton samarbeider nemlig tett med den japanske bilprodusenten Nissan og får bruke deres avlagte batterier.

- Det er ikke snakk om dårlige eller mindreverdige batterier i denne sammenheng. De har fortsatt mange år igjen i seg med god kapasitet, forklarer Helsingeng.

IKKE FOR STUA: Jon Helsingeng i Eaton viser fram hjemmebatteriet. Det er drøye 78 cm høyt, 44 cm bredt og 17 cm dypt. Vekten er på 83 kilo. Foto: Tore Neset
IKKE FOR STUA: Jon Helsingeng i Eaton viser fram hjemmebatteriet. Det er drøye 78 cm høyt, 44 cm bredt og 17 cm dypt. Vekten er på 83 kilo. Foto: Tore Neset Vis mer

Det billigste batteriet er har langt mindre kapasitet enn Teslas Powerwall, og vil bare kunne dekke om lag en tjuedel av strømforbruket en vinterdag og en femdel av forbruket en sommerdag.

Men dette er ikke hovedpoenget, ifølge Jon Helsingeng. I framtida vil norske forbrukere trolig få oppleve at prisingen av strøm endrer seg dramatisk. Norges Vassdrags og Elektrisitetsdirektorat (NVE) har foreslått en modell for såkalt effektprising.

Medisin mot effektprising

Slik effektprising innebærer at du betaler et påslag ut over vanlig takst når strømforbruket ditt går over et gitt nivå.

Forslaget har møtt mye motstand, blant annet hos Forbrukerrådet. Også Energi Norge, som representerer strømbransjen, har uttrykt skepsis til denne modellen.

Og ikke minst har hytteeiere som har fått merke effektprisen, reagert med sinne og vantro.

Uansett vil nok effektprising komme i en eller annen form, om vi liker det eller ikke. Årsaken er at strømnettet rett og slett ikke er dimensjonert for det forbruksmønsteret vi etter alt å dømme kommer til å få framover.

- Vi har nok av strøm, så det er ikke der problemet ligger. Men når et par millioner elbiler skal lades samtidig, får vi opplagt en utfordring med distribusjonen, sier Helsingeng.

Han mener batterilagring er en god løsning uansett hvilken modell for effektprising som velges.

- Har du strøm lagret, kan du bruke denne som et tillegg. Dermed kan du unngå at forbruket går over effektgrensen der det ekstra påslaget begynner.

Sikring mot strømbrudd

Et oppladbart batteri kan også være godt å ha om strømmen går.

- Strømbrudd varer jo sjelden over en time eller to. Med batteriet fra strømmen kan du ha lys på å få utført de grunnleggende oppgavene i huset selv om den offentlige strømmen er borte.

Dersom du har solcelleanlegg, må dette kobles ut når det utføres reparasjonsoppgaver i nabolaget. Dette fordi solcelleanlegg kan levere strøm også ut av huset, med tanke på videresalg.

- Slik strøm kan skape problemer for dem som jobber med strømanlegget og i verste fall føre til personskader. Dette er ikke noe problem dersom man kjører på batteristrøm, sier Helsingeng.

- Batteriet kan kobles slik at det ikke sender strøm ut av huset mens det forsyner huset med strøm.

Både med elbilbatterier og batterier til elsykler har det vært tilfeller av brann. Å ha et fast installert batteri i huset vil kanskje være farlig? Nei, mener Eaton-direktøren.

- Battericellene er så godt kapslet inn i metall at det er så godt som umulig at de kan forårsake brann. Derimot kan det lekke ut giftig gass dersom det oppstår en feil. Derfor anbefaler vi å montere batteriet i et rom med god ventilasjon.

Tror det vil betale seg på fem år

Det er mange faktorer å holde styr på når det gjelder strøm og lønnsomhet. Prisene kan gå opp og ned, offentlige støtteordninger varierer med hvem som vinner valg og ikke minst vil prisene på solcelleutstyr og batterier endre seg.

Jon Helsingeng mener likevel at et solcelleanlegg kombinert med batteriløsning vil betale seg tilbake over en periode på ca. 15 -20 år slik det ser ut i dag.

- Men på sikt regner jeg med at batteri og solcelleanlegg i kombinasjon vil tjene seg etter bare fem – ti år. Det har allerede vært en dramatisk nedgang i prisen på solcellepaneler, og denne utviklingen vil trolig fortsette. Samtidig er det jo grunn til å vente at strømprisene vil gå opp, om enn ikke så mye som det vi har sett midlertidig i sommer.

Kan ikke gå god for lønnsomheten

I Norge har vi allerede verdens mest effektive batteri for lagring av strøm: Vannkraften. Ved å regulere vannmengden i magasinene, kan vi justere for forbruk og behov på sentralt hold.

Dermed skulle man ikke tro at man trenge lagring i hvert enkelt hjem. Statsforetaket Enova har som oppgave å bidra til energieffektivisering. De stiller seg foreløpig avventende til batteriteknologien.

SKEPTISK: Tor Brekke i Enova kjøper ikke uten videre lønnsomhetsberegningene fra batteribransjen. Foto: ENOVA
SKEPTISK: Tor Brekke i Enova kjøper ikke uten videre lønnsomhetsberegningene fra batteribransjen. Foto: ENOVA Vis mer

- Batterilagring av strøm der det samtidig finnes tilkobling til kraftnettet i Norge gjør det vanskeligere å se en sterk fornuft i nå, sier seniorrådgiver for bolig i Enova Tor Brekke til Dinside.

Han mener likevel at det økonomisk kan det være noen fordeler med å bruke mest mulig av egenprodusert strøm. Dette avhenger ifølge Brekke av hvilken avtale man har med strømleverandøren om kjøp og tilbakekjøp av elektrisitet.

- Hvis batteri kan bidra positivt, bør dette vurderes opp mot investeringskostnaden. Vi tror det er vanskelig å få til et positivt regnestykke i dag.

- Avhenger av mange faktorer

Men hva med effektprisingen, som er kronargumentet til batterileverandører som Eaton?

Tor Brekke er enig i at batterier øker fleksibiliteten i huset slik at man i større grad kan tilpasse seg prissettingen. Han tror likevel at tilpasning av forbruket i huset vil være vel så effektivt. Og selv om solceller blir mer i regnestykket, kan ikke Brekke gå god for lønnsomheten.

- Dette avhenger av mange faktorer: Hvordan effektprisingen er og vil bli utformet, hvordan plusskundeavtalen priser kjøp og salg av strøm, og ikke minst hvor mye annen fleksibilitet som finnes i boligen.

Miljømessig er det også mange usikkerhetsfaktorer, mener han. Han mener man må man se på hele verdikjeden for batteriene, fra råvareutvinning via produksjon og bruk til avhending og resirkulering.

Og kanskje er det alt i alt slik at kollektive løsninger med store batteriparker på sikt vil være en bedre løsning enn batterier i hvert hus.

- Batterier vil kunne ha en plass i det norske kraftnettet for å redusere effekttopper og flaskehalsproblematikk. Men det er for tidlig å konkludere på om disse batteriene i så fall bør stå i nettet eller om det bør satses på en storskala utrulling i boliger og næringsbygg.