NEKTER: Jens C. Roos i Haugesund vil nekte strømselskapet å installere ny, digital strømmåler: - Innen noen uker kommer de for å montere den nye måleren. Jeg kommer til å nekte dem adgang. Dette er mitt hus, og jeg avgjør selv hvem som skal få komme inn og hva som skal installeres der, sier Roos bestemt.Foto: Privat
NEKTER: Jens C. Roos i Haugesund vil nekte strømselskapet å installere ny, digital strømmåler: - Innen noen uker kommer de for å montere den nye måleren. Jeg kommer til å nekte dem adgang. Dette er mitt hus, og jeg avgjør selv hvem som skal få komme inn og hva som skal installeres der, sier Roos bestemt.Foto: PrivatVis mer

De nye strømmålerne

- Kommer de på døra mi, slipper jeg dem ikke inn

Jens (51) vil ikke ha ny strømmåler.

Jens C. Roos bor i Haugesund. Der, som andre steder i landet, holder nettselskapene på med å rulle ut de nye digitale målerne som leser av strømforbruket automatisk.

En slik vil ikke Jens ha. Derfor takket han rett og slett nei da «tilbudet» fra Haugaland Kraft kom.

Forlanger 3.000-5.000 kroner

Tirsdag denne uka fikk han et to sider langt svarbrev fra kraftleverandøren. Her heter det blant annet:

For kunder som ikke får installert ny automatisk måler må det påregnes ekstra kostnader for drift av målerverdiinnsamlingen. Det er foreløpig ikke fastsatt hvor stort dette tillegget vil bli, men samlet årlig ekstrakostnad er foreløpig ventet å ligge på kr. 3 000 til 5 000,-.

- Jeg synes det er helt urimelig at jeg skal bli pålagt å betale mellom 3.000 og 5.000 kroner i året for noe jeg ikke ønsker og som heller ikke er nødvendig, sier Roos til Dinside.

DEN GODE GAMLE: Alle strømmålere som denne skal skiftes ut i Norge innen 1. januar 2019. Foto: Knut Fjeldstad/NTB Scanpix
DEN GODE GAMLE: Alle strømmålere som denne skal skiftes ut i Norge innen 1. januar 2019. Foto: Knut Fjeldstad/NTB Scanpix Vis mer

Holder døra stengt

Han akter med andre ord ikke å betale ekstrakostnadene ved å beholde den gamle strømmåleren. Samtidig vil han sørge for at kraftselskapet ikke slipper inn i boligen hans.

- Innen noen uker kommer de for å montere den nye måleren. Jeg kommer til å nekte dem adgang. Dette er mitt hus, og jeg avgjør selv hvem som skal få komme inn og hva som skal installeres der, sier Roos bestemt.

I svarbrevet fra Haugaland Kraft heter det også:

Dersom du fortsatt ikke aksepterer bytte av måler, vurderes det som et brudd på tilknytningsavtalen og vi er da ikke i stand til å ivareta våre forpliktelser til deg som nettkunde. Avtalen vil da bli vurdert sagt opp.

- Å kutte strømmen vil være et overtramp. Jeg ønsker bare å gjøre som før, å sende resultatene fra måleravlesningen via SMS til strømselskapet. Det koster dem ingenting. De slipper å installere noe nytt, og jeg slipper å få nye måler. Så hva er problemet?

DEN NYE: Rundt halvparten av norske husstander har så langt fått installert en slik. Måleren sender automatisk data om strømforbruket ditt. Foto: Privat
DEN NYE: Rundt halvparten av norske husstander har så langt fått installert en slik. Måleren sender automatisk data om strømforbruket ditt. Foto: Privat Vis mer

- Måleren er vår eiendom

Gunn Margareth Lassesen er direktør for kommunikasjon og kundetjenester i Haugaland Kraft. Hun henviser til Energi Norges standardavtale for nettleie og tilknytning.

Her står det blant annet at «nettselskapet bestemmer type måleutstyr, eier måleutstyret og har ansvaret for installasjon, drift og kontroll av dette».

- Kunden har gjennom å godta avtalen også godtatt at vi skal ha adgang til boligen og måleren, sier Lassesen.

AVTALE: Kundene forplikter seg til å slippe kraftselskapet inn i huset, påpeker Gunn Margareth Lassesen i Haugland Kraft. Foto: Haugland Kraft
AVTALE: Kundene forplikter seg til å slippe kraftselskapet inn i huset, påpeker Gunn Margareth Lassesen i Haugland Kraft. Foto: Haugland Kraft Vis mer

Samtidig har hun forståelse for at enkelte kunder ønsker å fortsette med den gamle måleren.

- Vi prøver så godt vi kan å ha en god dialog med kundene våre. De fleste forstår at vi har behov for å fornye utstyr og rutiner. De som kan framvise legeattest på at de får plager av de nye strømmålerne kan få målere der kommunikasjonskortet er tatt ut.

Det er en slik måler Jens C. Roos har fått tilbud om. Men som han altså ikke vil ha.

- Ja, vi kutter strømmen

Ekstrakostnaden på mellom 3.000 og 5.000 kroner reflekterer ifølge Lassesen at kunder uten automatisk strømmåler ikke vil få muligheten til å justere strømforbruket sitt med tanke på framtidig effektprising. I tillegg skal de kompensere tilleggskostnadene med manuell måleravlesning og rutiner.

I MØRKE: I ytterste konsekvens kan vegring mot ny måler bety at du mister strømmen. Foto: Ronstik/Shutterstock/NTB scanpix
I MØRKE: I ytterste konsekvens kan vegring mot ny måler bety at du mister strømmen. Foto: Ronstik/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

- Vi synes det er riktig å gjøre nettkundene oppmerksom på dette, og har derfor indikert en årlig tilleggskostnad.

Hva skjer så med kunder som absolutt ikke vil godta vilkårene og i likhet med Jens C. Roos stenger døra for nettselskapets representanter?

- Forbrukerkjøpsloven gir oss mulighet til å benytte tvangsmidler mot de kundene som ikke forholder seg til inngåtte avtaler. Dersom kunder fortsatt ikke aksepterer bytte av måler, vurderes det som et brudd på tilknytningsavtalen. Det betyr at vi ikke lenger er i stand til å ivareta forpliktelsene overfor våre nettkunder, og avtalen vil da bli vurdert sagt opp.

Det betyr at strømmen blir kuttet?

- Vi har mulighet for å stenge strømmen.

Over 1.000 har søkt om fritak

Dinside har tidligere skrevet om Einar Flydal i Oslo. Han har engasjert seg sterkt mot de nye strømmålerne, som han mener kan bidra helseplager.

I oktober i fjor kunne TV2 melde at 1.000 nordmenn så langt hadde reservert seg mot de nye strømmålerne . Og i desember meldte NRK at 2.400 nordmenn har fått fritak.

LIDER: Statens strålevern avviser at det skal være sammenheng mellom nye strømmålere og helseplager. Likevel mener noen at de får hodepine og annet ubehag med måleren i huset. Foto: ArtOfPhotos/Shutterstock/NTB scanpix
LIDER: Statens strålevern avviser at det skal være sammenheng mellom nye strømmålere og helseplager. Likevel mener noen at de får hodepine og annet ubehag med måleren i huset. Foto: ArtOfPhotos/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Statens strålevern avviser imidlertid at det er sammenheng mellom strømmålerne og de påståtte helseplagene. Kommuneoverlegene i Hadsel, Bø, Sortland og Andøy nekter til og med å skrive ut legeattester til folk som vil reservere seg.

I brevet de fire legene skrev til sine lokale nettselskaper heter det blant annet:

«Vi er kjent med at de fleste norske nettselskaper, inkludert våre tre regionale, har gått ut og bedt om legeerklæring for at kunder skal slippe installasjon av AMS. Det finnes ikke noe grunnlag for å gi slike attester, og vi ber derfor om at dere snarest fjerner denne informasjonen fra deres nettsider og endrer politikk på dette området.»

Den 14. mars i år kunne Dagens Medisin fortelle at Helsedirektoratet fastslår at leger bryter loven dersom de skriver helseattest om strømmålere.

Vil være herre i eget hus

Også Jens C. Roos frykter at strømmåleren kan føre til at han får problemer med helsa. Han forteller oss at han fikk hodepine da han tidligere jobbet på et kontor med flere trådløse nettverk.

Likevel er økonomien et vel så viktig argument for ham.

- Slike målere kan på sikt komme til å øke strømutgiftene. Nettselskapet skal jo ha igjen pengene det koster å installere målerne, og nye prismodeller i kjølvannet av digitale målere kan komme til å øke utgiftene for meg.

Han mener derfor at kravet om legeattest er på siden av saken. Retten til å være herre i eget hus veier tyngst.

Opprinnelig kommer Roos fra Nederland. Der har strømselskapene og myndighetene valgt å ikke presse på, ifølge ham.

- Min bror bor fortsatt der, og han ønsker ikke en slik måler. Det er helt greit for strømselskapet. De fortsetter å ta i mot avlesingene som før.

Oppdatert 19/3-2018 kl. 08.42