Klagestorm mot Notar

Notar må tåle kritikk fra både Forbrukerrådet og Forbrukerombudet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hvorfor er Notar-kjeden nesten alltid den som gir laveste prisantydning når vi inviterer på befaring? Er det noen sammenheng mellom det og deres salgsgaranti?

Her kan du se tre av de tidligere pristestene:

Oktober 2000
Juli 2001
November 2002

Salgsgaranti

Klagestorm mot Notar

På nettsidene til Notar står det nemlig følgende:


SALGSGARANTI: Hvis din bolig ikke blir solgt til en pris du aksepterer, betaler du ingenting. Vi dekker også kostnadene til annonsering. Du betaler bare såfremt du velger å selge.

- Det er uheldig at boligselgeren ikke kan stole på at eiendomsmegleren gir en reell verdivurdering, men også lar andre faktorer virke inn. Når en eiendomsmeglerkjede eventuelt nedjusterer eller oppjusterer prisantydningen av hensyn til eget honorar, bør man være kritisk. Mitt beste råd er å alltid invitere mange eiendomsmeglere, før man bestemmer seg hvor hvem man vil bruke, sier rådgiver i Forbrukerrådet, Christina Moestue.

Notar vil nemlig kunne tjene på å gi lave prisantydninger. For blir megler og selger enige om den prisantydningen som megleren har foreslått, vil det være enkelt for Notar å selge boligen til avtalt pris. Dermed unngår de å måtte ta i bruk salgsgarantien. Kunden får jo solgt, og Notar får sitt meglerhonorar.

- Den såkalte salgsgarantien gir som oftest utslag i lave prisvurderinger, noe som for eksempel Notar driver med, sier statsautorisert eiendomsmegler Trygve Swartling.

Mange klager

Ifølge forbrukerombud Bjørn Erik Thon får Forbrukerombudet inn svært mange klager på Notars markedsføring.

- Notar har for eksempel hatt en reklame hvor de bruker en påstand om at de oppnår høyere priser enn andre, og det har også vært klager på at salgsgarantien har vært brukt feil. I tillegg har vi fått inn klager på reklamer som lover gratis takst, som egentlig ikke er gratis, sier Bjørn Erik Thon.

Hvilke kjeder er det dere har fått flest klager på?

- Notar er blant de meglerkjedene vi har hatt mest klager på, sier Thon.

Her kan du se hva Notar har å si til sitt forsvar.

Ikke medlem av NEF

Christina Moestue i Forbrukerrådet forteller at også forbrukerne klager på Notar.

- Vi får mange klager på Notar i Forbrukerrådet. Men en av grunnen til at de er overrepresentert blant meglerkjedene er også at Klagenemnda for Eiendomsmeglertjenester ikke tar Notar-sakene. For at klagesakene skal gå dit, må megleren nemlig være medlem av Norges Eiendomsmeglerforbund, og det er ikke Notar, sier Moestue.

Moestue har på grunn av taushetsplikten ikke anledning til å fortelle hvor mange klagesaker nemnda har motatt, fordelt på de ulike kjedene.

Langt de fleste eiendomsmeglerne i Norge er medlem av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF). Men på medlemslisten står ikke Notar oppført.

- Notar ønsker åpenbart ikke en medlemsorganisasjon som uttaler seg, og det er vi selvsagt uenige i. Men jeg ønsker ikke å spekulere i hvorfor de ikke vil være medlem hos oss, det må du spørre dem om, sier Tor Dybdal Holthe som er organisasjonskonsulent i NEF.

- Det er påfallende at en så stor kjede ikke er medlem av NEF. Men det er nok et bevisst valg fra Notars side. På denne måten forplikter de seg jo heller ikke til klagenemnda for eiendomsmeglertjenester, sier Christina Moestue.