Jubler etter TV-reparasjon

Produsenten mente TV-en til 25.000 kroner ikke kunne repareres og kunden trodde den måtte kastes. Etter at Dinside skrev om saken, fikk TV-en nytt liv.

TRODDE 25.000-KRONERS TV MÅTTE KASTES: Steffen Bang (til høyre) har tidligere fortalt Dinside at han trodde den seks år gamle Samsung-toppmodellen måtte kastes da det ikke fantes reservedeler. Etter en artikkel på Dinside fikk han veldig mange henvendelser og råd - og fikk hjelp av et uavhengig verksted til å fikse TV-en. Reparasjonen kostet 2.700 kroner, og Bang er strålende fornøyd. Til venstre i bildet er Richard Simonsen fra Teknikkspesialisten i Halden, som reparerte TV-en. Foto: Privat/Steffen Bang
TRODDE 25.000-KRONERS TV MÅTTE KASTES: Steffen Bang (til høyre) har tidligere fortalt Dinside at han trodde den seks år gamle Samsung-toppmodellen måtte kastes da det ikke fantes reservedeler. Etter en artikkel på Dinside fikk han veldig mange henvendelser og råd - og fikk hjelp av et uavhengig verksted til å fikse TV-en. Reparasjonen kostet 2.700 kroner, og Bang er strålende fornøyd. Til venstre i bildet er Richard Simonsen fra Teknikkspesialisten i Halden, som reparerte TV-en. Foto: Privat/Steffen Bang Vis mer

I februar i år skrev Dinside om Steffen Bang som for seks år siden kjøpte en Samsung toppmodell til 25.000 kroner. Så sluttet TV-en å virke, og Bang sier han fikk beskjed om at det ikke fantes reservedeler for å reparere den - og han satt dermed med en ødelagt TV som ikke kunne brukes lenger.

Bang uttalte til Dinside at han var svært skuffet, mens Samsung henviste til at de følger lovverket om krav til reservedeler - som per i dag er slik at de er pliktige til å ha reservedeler innenfor produktets reklamasjonstid, som i dette tilfellet er fem år.

Etter at Dinside skrev om saken, fikk vi et skred av henvendelser fra alt fra uavhengige elektronikkverksteder til nevenyttige forbrukere, med tips om hva de trodde var galt og hvordan dette kunne fikses.

Vi fikk også henvendelser om hvilke deler som kunne bestilles og flere lesere tilbød seg å veilede Bang til å reparere TV-en selv.

- Overveldet

- Jeg ble helt overveldet over hvor mange hyggelige og hjelpsomme mennesker det er der ute. I tillegg til at det ble det lengste kommentarfeltet jeg har sett, mottok jeg også en mengde henvendelser med råd og tips, både som direkte oppringninger, SMS, via Messenger og via Dinside, som fikk en mengde tips fra leserne, sier Bang.

Han forteller at flere kontaktet ham og sa de hadde funnet den utgåtte strømforsyningen på eBay, men sier at de fleste henvendelsene dreide seg om at det trolig kun var en kondensator til et par tiere som var tørket inn - og de rådet ham til å enten finne en lokal TV-reparatør eller bytte den ut selv.

Bang har tidligere fortalt til Dinside at Samsungs servicepartner henviste til at de ikke hadde power-enheter, som de mente var problemet, eller reservedeler, til denne TV-en.

- Med tanke på at forsikringsselskapet mitt neppe hadde satt pris på et forsøk på egenreparasjon om det i ettertid skulle ta fyr i TV-en, valgte jeg å ringe rundt til TV-reparatører. Noen kontaktet meg faktisk også direkte, men befant seg så langt borte at det ikke var praktisk mulig å få levert TV-en til dem, forteller Bang.

Han endte opp med å la et elektronikkverksted i Halden, Teknikkspesialisten, få jobben med å forsøke å reparere TV-en.

Bang forteller at reparasjonen viste seg å være litt mer komplisert enn å bare bytte et par uttørkede kondensatorer, og at det endte med at fire transistorer måtte byttes - samt en MOSFET-transistor.

- Totalt kostet reparasjonen meg 2693 kroner - og det var verdt hver krone, sier Bang til Dinside.

Han forteller at reparasjonskostnadene fordeler seg på: diagnose 599 kroner, reparasjon 1099 kroner og deler 999 kroner.

- TV-en ble god som ny, sier Bang - og forteller at de også kalibrerte TV-en slik at han nå mener den fikk et enda bedre bilde.

- Stort tankekors

- Jeg synes det er et stort tankekors at jeg som forbruker får beskjed fra produsenten og servicefirmaet deres om at en seks år gammel toppmodell er umulig å reparere etter en typisk powerfeil, når et frittstående elektronikkfirma klarer å reparere det ved å skifte ut standardkomponenter, sier Bang til Dinside.

Han påpeker også at verkstedet ikke trengte å bytte ut hele powerenheten, som han hevder ble sagt måtte byttes, og som ifølge Bang ble sagt var utgått og umulig å få tak i.

- Som forbruker er det naturlig for meg å stole på hva de som burde være eksperter på egne produkter forteller meg om reparerbarheten.

Han sier videre at han som forbruker forventer at slike dyre produkter er reparerbare lenger enn den lovpålagte 5 års reklamasjonsfristen.

Bang uttrykker nå overfor Dinside at han er veldig glad for at han fikk så mange tips og forslag til løsninger etter at Dinside skrev om saken, som resulterte i at han fikk reparert TV-en.

Samsung: - Glad kunden fant en løsning

Dinside har kontaktet Samsung og spurt dem hva de tenker om at en elektronikkreparatør likevel greide å reparere TV-en, på tross av at kunden fikk beskjed fra Samsungs servicepartner om at den ikke kunne repareres.

Vi har også bedt om en kommentar på kritikken fra Bang.

Dette er hva Samsung uttaler til Dinside:

«Vi beklager at vi ikke kunne bistå denne gangen. Samsung tilbyr et stort antall produkter, og det er krevende å ha reservedeler tilgjengelig på alle utgåtte modeller som er eldre en fem år. Vi vil samtidig understreke at vi selvsagt forholder oss til gjeldende lovgivning, både når det gjelder forbrukers reklamasjonsrett og plikten til å kunne tilby reservedeler og reparasjon. Vi jobber alltid med å bli bedre, og tar med oss alle tilbakemeldinger. I denne saken er vi glade for at kunden fant en løsning, og nå har en velfungerende TV.»

I en uhøytidelig avstemming på Dinside sier 91 prosent av leserne at det er for dårlig at produkter over fem år ikke kan repareres. Sju prosent sier det er greit.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!