SMART-HØYTTALER: IKEA kunne stolt presentere en Sonos-høyttaler med strømming og flerromsmulighet under et arrangement i hovedkvarteret sitt i forrige uke. Foto: Johan Nilsson/TT/NTB Scanpix
SMART-HØYTTALER: IKEA kunne stolt presentere en Sonos-høyttaler med strømming og flerromsmulighet under et arrangement i hovedkvarteret sitt i forrige uke. Foto: Johan Nilsson/TT/NTB ScanpixVis mer

Ikeas smarthjem

Ikea vil gjøre hjemmet ditt smart. Velkommen etter, sier vi

KOMMENTAR: De spiller framtidsmusikk med Sonos, trener med Adidas og har kjøpt «Uber for møbelmontering».

Ikea er mest kjent for sine flatpakkede, rimelige møbler.

Nå satser de hardt på smarthjemsløsninger som tidligere var forbeholdt tekno-fantaster med store hus og mye penger.

I forrige uke gikk Ikeas «Democratic Design Days» av stabelen i Älmhult i Småland.

Her fikk et knippe journalister og bransjefolk vite en god del om hvordan ledelsen i kjeden ser på framtida og hva slags produkter de kommer til å satse på framover mot 2020-tallet.

Og det er slett ikke bare møbler, lamper og tepper.

LADER INNEBYGD: Lampemodellen Riggad ble lansert våren 2015, og var en av de første Ikea-produktene med trådløs lading. Foto: Kirsti Østvang
LADER INNEBYGD: Lampemodellen Riggad ble lansert våren 2015, og var en av de første Ikea-produktene med trådløs lading. Foto: Kirsti Østvang Vis mer

Startet med mobil-lading

Man skulle kanskje tro at Ikea begynte å satse mer utradisjonelt først da grunnleggeren Ingvar Kamprad døde i januar i år.

Men Ikea startet å snuse på smarthusløsninger lenge før dette.

Det hele startet med trådløs lading av mobil på en ny møbelserie, med mulighet til oppgradering av møbler du allerede har med ladeplater som kan kjøpes løst for 150 kroner stykket.

Det fortsatte med de smarte lyspærene i Trådfri-serien. Disse blir stadig mer avanserte, og samarbeider nå både med Apples HomeKit, Google Assistant og Amazons Alexa.

SAMARBEID OM MUSIKK: Ikea har alliert seg med smarthøyttaler-spesialisten Sonos for å gi deg musikk i alle rom i huset. Foto: Ikea
SAMARBEID OM MUSIKK: Ikea har alliert seg med smarthøyttaler-spesialisten Sonos for å gi deg musikk i alle rom i huset. Foto: Ikea Vis mer

Musikk og møbler i alle rom

Ikea har også innsett at i ethvert hjem må det være musikk. Gjerne i alle rom, og med enkel tilgang til strømmetjenester som Spotify.

Allerede i desember i fjor annonserte møbelkjeden at de hadde innledet et omfattende samarbeid med Sonos, det amerikanske selskapet som lenge har vært markedsledende på høyttalere og frittstående strømmeenheter.

I Älmhult kunne Ikea presentere prototypen på sin første høyttaler med Sonos-systemet innebygd.

Høyttaleren har fått navnet «Symfonisk», og den ventes å komme på markedet sommeren eller høsten 2019.

Det er for øvrig ikke første gang Ikea våger seg inn på dette markedet. Allerede i mars kunne de fortelle at de både kommer med platespiller og lys- og lydanlegg for tenåringsfester.

Miljøbevisst strøm

Ikea liker å framstå som miljøbevisste. Det er derfor kanskje ikke så overraskende at de ikke bare prøver å produsere møblene sine med minst mulig CO₂-fotavtrykk, men også ser på hvordan de kan levere strøm til huset ditt.

I Storbritannia startet de allerede i 2016 salget av solcellepaneler med batterier som lagrer strømmen. Serien har tradisjonen tro fått svensk navn: Solstråle, som ikke må forveksles med den nå utgåtte vasen med samme navn.

Siden har Ikea-varehusene i Belgia, Nederland, Sveits og Polen fulgt etter. Prisene ligger på tilsvarende 40.000-50.000 norske kroner for panelene, mens batteriene koster rundt 30.000 i tillegg.

Det er ikke kjent om eller når disse produktene lanseres i Norge. Men siden elbilprodusenten Tesla har begynt å ta opp bestillinger på sitt solenergisysystem og Otovo og andre allerede har et godt grep på det voksende markedet her i landet, vil de utvilsomt møte hard konkurranse.

SMARTHJELP: Taskrabbit er et selskap som via nett og teknologi hjelper amerikanere å montere IKEA-møbler. Foto: Taskrabbit
SMARTHJELP: Taskrabbit er et selskap som via nett og teknologi hjelper amerikanere å montere IKEA-møbler. Foto: Taskrabbit Vis mer

Eier «Uber for møbelmontering»

De fleste synes nok det er såre enkelt å montere Ikea-møbler og andre Ikea-produkter. Men noen, som denne skribent, synes det kan være nokså utfordrende noen ganger.

Nå skal Ikea la teknologien hjelpe deg med dette også. I september i fjor kjøpte de Taskrabbit, et selskap som kan sammenliknes med taxi-utfordreren Uber. Men her er det altså ikke transport rundt i byen det gjelder, men en nettjeneste som effektiviserer hjelp til møbelmontering og andre mindre «handyman»-oppgaver.

Når du kjøper sofaen, hylla eller bordet, kan du altså i samme slengen bestille montering på det tidspunktet som passer deg. Systemet er allerede oppe og går hos Ikea i USA, men det er foreløpig er uklart om det kommer hit.

Men før du kjøper og monterer, må du vite om du har plass til sofaen og om den står i stil med stua for øvrig. Både Ikea og andre hatt lenge hatt verktøy som lar deg planlegge plasseringen av møblene du tenker å kjøpe.

I fjor sommer byttet de ut sin egen nettbaserte Home Planner med et samarbeid med Apple.

KOM I FORM: Foreløpig vet vi lite om X-teknologien som Ikea skal utvikle sammen med Adidas. Men at det har noe med trening i hjemmet å gjøre, er vi sikre på. Foto: Ikea/Adidas
KOM I FORM: Foreløpig vet vi lite om X-teknologien som Ikea skal utvikle sammen med Adidas. Men at det har noe med trening i hjemmet å gjøre, er vi sikre på. Foto: Ikea/Adidas Vis mer

Bøy og tøy med Ikea og Adidas

Treningsbransjen blir stadig mer preget av teknologi, noe vi ikke minst har sett med salget av smartklokker som Apple Watch og aktivitetsmålere som Fitbit.

Ikea har inngått et samarbeid med joggeskoprodusenten Adidas for å komme seg inn på dette markedet også.

Ifølge det amerikanske magasinet Esquire skal de to selskapene sammen gjøre det enklere og morsommere å trene hjemme.

Ikea og Adidas er svært sparsomme med opplysninger så langt, men mye tyder på at produktene som kommer vil ligge i skjæringspunktet mellom teknologi og møbler.

De to selskapene skal nå sette seg sammen for å studere, lære og analysere hvordan folk flest prøver å komme seg i form hjemme i sin egen stue.

BILLIG OG TILGJENGELIG: Clas Ohlsons Home-smartbryter er bare ett av mange smartprodukter som selges i nær sagt hvert eneste større kjøpesenter her i landet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
BILLIG OG TILGJENGELIG: Clas Ohlsons Home-smartbryter er bare ett av mange smartprodukter som selges i nær sagt hvert eneste større kjøpesenter her i landet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

En av de siste på toget

Vi skjønner godt hvorfor Ikea tyr til allianser med andre framfor å utvikle ting selv. For som smarthjems-aktør må de sies å være seint ute.

Deres landsmenn i Clas Ohlson-kjeden har for eksempel i en årrekke solgt billige smarthjemsprodukter til folk flest.

Elektronikkgiganten Philips har hatt stor suksess med sin Hue smartlysserie. Så stor at de fleste andre leverandører – Ikea inkludert – må følge deres standard for å få solgt noe som helst.

Automatiske dørlåser, overvåkingskameraer, dørklokker med nettforbindelse, smarte røykvarslere og garasjedøråpnere er bare noen klikk unna, uten at de ødelegger familiebudsjettene.

Sikkerhetsselskaper som Verisure og Sector Alarm tilbyr pakker som ikke bare holder tyvene ute og varsler om brann, men som også styrer låser, holder oppsikt med dører og vinduer via nettkamera og varsler om vannlekkasjer. For den som ønsker en fullintegrert smarthjemløsning «med alt», er det flere spesialiserte firmaer som kan fikse dette.

I tillegg finnes det en mengde med folkefinansieringsprosjekter som tilbyr oppfinnsomme produkter.

FORPLIKTER: Når du blir forbundet med lave priser og enkle, forståelige produkter bør du være forsiktig med å utfordre kundene dine. Foto: Rebecca Vale/REX/Shutterstock/NTB Scanpix
FORPLIKTER: Når du blir forbundet med lave priser og enkle, forståelige produkter bør du være forsiktig med å utfordre kundene dine. Foto: Rebecca Vale/REX/Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

Må være billig og lett å bruke

Gjennom å være et gigantisk internasjonalt selskap med et svært effektivt produksjons- og distribusjonssystem, klarer Ikea ofte å legge seg godt under resten av møbelbransjen i pris.

Klarer de dette med smarthjemsproduktene sine, kan de vinne kunder fra alle de andre som nå selger nettbasert teknologi som skal gi deg et enklere, tryggere og mer underholdende liv for en billig penge.

Men lav pris hjelper jo lite om den gjennomsnittlige Ikea-kunde verken forstår nytten av produktene eller klarer å bruke dem.

Altfor ofte opplever vi at produktene ikke snakker sammen, appene krangler og at det hagler med feilmeldinger som man må ha IT-utdanning for å forstå.

Lav pris er med andre ord ikke nok. Ikea må «gjøre en Apple», slik at det store flertallet ser nytten av at mye mer enn mobil og PC er koblet til nettet hjemme.