Elsykler og elsparkesykler

Hvor stor er sannsynligheten for brann i batteriet?

Vi har forhørt oss med ekspertene.

BRANNFARLIG?: Eksperten vi har snakket med mener det er en sammensatt grunn for at det forekommer brann i litium-ion batterier på elsparkesykler og elsykler. Foto: NTB / Scanpix
BRANNFARLIG?: Eksperten vi har snakket med mener det er en sammensatt grunn for at det forekommer brann i litium-ion batterier på elsparkesykler og elsykler. Foto: NTB / ScanpixVis mer

Vi kan med trygghet si at både elsparkesykler og elsykler er årets store begivenhet - spesielt førstnevnte har tatt Norge med storm den siste tiden. På kort tid er elsparkesyklene å finne overalt i de største byene, og bare de siste tre månedene har 187 personer registert skadet på grunn av dem, bare i Oslo.

Nyhetsbildet de siste månedene har også vært preget både av dødsulykker og brann i batterier om hverandre.

Men hvor stor er egentlig faren for at batteriet i elsykkelen eller elsparkesykkelen din faktisk skal ta fyr? Finnes det i det hele tatt noen forutsetninger for dette?

Vi har forhørt oss med ekspertene som kan gi en pekepinn på hva som øker sannsynligheten for brann i el(sparke)sykkelbatterier, og de beste tipsene for å forebygge mot brann.

#1. Batteripris og kvalitet

Fagsjef for batterier i Norsirk, Morten Onsrud, sier til Dinside at det ikke er mulig å tallfeste sannsynligheten for at et litium-ion batteriene i en elsykkel eller elsparkesykkel skal ta fyr.

SAMMENSATT BRANNÅRSAK: Brannforekomst i el-sykkelbatterier har en sammensatt årsak, ifølge Morten Onsrud. Foto: Norsirk.
SAMMENSATT BRANNÅRSAK: Brannforekomst i el-sykkelbatterier har en sammensatt årsak, ifølge Morten Onsrud. Foto: Norsirk. Vis mer

- Men du kan med god sikkerhet anta at det er en sammenheng mellom batteripris, batterikvalitet og uaktsomt bruk, og risikoen for brann, forteller Onsrud.

- Billige batterier kan inneholde utilsiktede forurensninger, sier fagsjefen.

Han forklarer at slike forurensninger kan være spiren til en intern kortslutning i batteriet, og slike kortslutninger vil kunne forårsake et eksplosjonsartet branntilløp.

Ifølge Onsrud er elsykler og elsparkesykler i stor grad varer som er presset på pris, og batteriet utgjør en stor del av el-(sparke)sykkelens kostnad.

Kjøper du en billig sykkel, er også sannsynligheten større for at produsenten har valgt en billig batterivariant.

Det er mye «kan» og «hvis om» i hendelsesforløpet, men slik er det altså, sier Onsrud til Dinside.

#2. Slag og støt

Batteriets historikk har også mye å si for batteriets tilstand, og den slitasjen batteriet har blitt utsatt for

- Uaktsomt bruk med slag og støt øker risikoen for en intern kortslutning, og dermed brann, sier Onsrud.

Anders Rørvik Ellingbø, branningeniør i If Skadeforsikring forteller også til Dinside at du finner de samme type batteriene i elsparkesykler og elsykler som i mobiltelefoner, droner, datamaskiner, hoverboards og elbiler.

SLAG OG STØT: Branningeniøren Anders Rørvik Ellingbø mener slag og støt på batteriet kan ha stor påvirkning på batteriet. Foto: If Skadeforsikring
SLAG OG STØT: Branningeniøren Anders Rørvik Ellingbø mener slag og støt på batteriet kan ha stor påvirkning på batteriet. Foto: If Skadeforsikring Vis mer

- Jeg har ikke belegg for å si at det er stor sannsynlighet for brann i elsparkesykler, men sannsynligheten øker når batteriene får fysiske skader, altså slag og støt som deformerer batteriet, forklarer branningeinøren.

Eventuelle slag og støt kan føre til at det oppstår en kjemisk reaksjon og oppvarming av batteriet som kan starte brann.

- Så det er to ting som kan føre til brann: Dårlig kvalitet og fysisk skade, oppsummerer Ellingbø.

Han sier at fysisk skade dessverre skjer fra tid til annen, og mener forbrukere er nødt til å bli gjort oppmerksomme på at dette øker sannsynligheten for brann.

- En viss fare ved alle elektriske apparater

Kommunikasjonssjef i Frende Forsikring, Heidi Tofterå Slettemoen, forteller til Dinside at alle elektriske apparater som kobles til strømnettet utgjør en viss fare, og at dette også derfor inkluderer elsparkesykler og elsykler.

STADIG MER ELEKTRONIKK: Heidi Tofterå Slettemoen mener faren for brann øker i takt med at det norske folk bringer stadig mer elektronikk inn i hjemmene sine. Foto: Frende Forsikring.
STADIG MER ELEKTRONIKK: Heidi Tofterå Slettemoen mener faren for brann øker i takt med at det norske folk bringer stadig mer elektronikk inn i hjemmene sine. Foto: Frende Forsikring. Vis mer

- Feil bruk og dårlig vedlikehold av elektriske apparater er blant de vanligste årsakene til boligbrann. Det er både brannfare og skaderisiko forbundet med alle type lading, forklarer Slettemoen.

Hun mener at med stadig med elektronikk i norske hjem, øker også bruken av ladere og trafoer, og at dette gir flere nesten-ulykker, småbranner og boligbranner.

Store mørketall fra nesten-ulykker

Slettemoen sier at tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), viser at batteriladere årlig er involvert i ti bygningsbranner i snitt.

- I tillegg kommer branner som beboerne slukker selv, og store mørketall fra nesten-ulykker som aldri blir varslet, sier kommunikasjonssjefen til Dinside.

Dette bør du huske

Onsrud i Norsirk sier det kan være vanskelig å forebygge branntilløp i slike litium-ion batterier, men mener det er lurt at du har følgende i bakhodet:

  • Ha respekt for litium-ion batterier. De kan forårsake stor skade.
  • Ikke lad litium-ion batterier uten oppsyn.
  • Ikke lad på natten.
  • Hvis du har mulighet og vil sikre deg ekstra, kan du legge batteriet i noe brannsikkert som en kjele eller ildfast form før du lader.
  • Litium-ion batterier trives best i halv-ladet tilstand. Dersom du lader batteriet over lengre tid kan dette være greit å passe på.
  • Vær bevisst på at en slukket batteribrann lett kan blusse opp igjen.
  • Husk å levere batteriene til gjenvinning når de ikke brukes lenger. Ikke la dem ligge å slenge hjemme.

Forholdsregler fra branningeniøren

Dersom du har fått synlig skade på batteripakken eller harde slag på batteriet, anbefaler branningeniøren i If Skadeforsikring deg å få det undersøkt og kontrollert.

Dette burde du også gjøre dersom det blir unormalt varmt både ved lading og under bruk.

- Du burde også lade utendørs hvis det er mulig, sier Ellingbø til Dinside.

Men dersom du absolutt må lade batteriet innendørs, anbefaler han deg å gjøre dette i et område eller rom med lite brennbart materiale rundt sykkelen, og at rommet har fungerende røykvarsler.

Andre nyttige forebyggingstiltak

Kommunikasjonssjefen i Frende Forsikring, Heidi Tofterå Slettemoen forteller til Dinside at forsikringsselskapet ennå ikke har registrert noen branner på elsykler og elsparkesykler, men at hun likevel vil vil dele noen nyttige forebyggingstiltak mot slike ulykker med Dinside.

- La alltid batteriet kjøle seg ned før du lader. Har du for eksempel nettopp avsluttet en lang tur med stor belastning på batteriet, anbefaler vi at du lar sykkelen eller batteriet kjøle seg ned i 20-30 minutter før du setter i gang med ladingen, forteller Slettemoen.

Hun anbefaler deg også å la sykkelen lade i normal og stabil romtemperatur.

- Unngå direkte sollys og minusgrader, anbefaler kommunikasjonssjefen.

- Sørg for all del for at du lader på et ikke-brennbart underlag, og hold unna brennbart materiale, advarer hun.

Hun tipser deg også om å ikke la ladeledningen komme i klem i vinduer og dørsprekker, da dette kan øke faren for slitasje på ledningen.

Du bør også alltid bruke originallader og plugge batteriet direkte i kontakt, og helst ikke via skjøteledninger, ifølge Slettemoen

- Skjøteledninger kan representere en brannfare når de ligger i kveil eller kabelspore og belastes, avslutter hun.