Hvem bestemmer hvor?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Analysegruppens tall over initiativtakerne til oppussing og ominnredning levner ingen tvil:

Mannen bryr seg mer om boligen enn tidligere.

Initiativ til oppussing
Område/oppgaveMennKvinner
Taket7030
Utvendig maling6535
Badet4555
Innvendig maling3565
Kjøkkenet3070
Andel som tar initiativ til oppussing og/eller ominnredning. Tall i prosent. Kilde: Analysegruppen/Byggmonitor.


Maling innvendig er det vi gjør oftest. I snitt går det bare 1,6 år eller vel 19 måneder mellom hver gang vi henter fram malingsspannene. Flest damer tar overraskende nok initiativ til dette.

Damene holder seg innendørs mens menn tar seg av det utvendige. På kjøkkenet råder damene fortsatt, men også der har mye skjedd.

Innovatørene kjøper ikke lenger stål, men mange dyre kjøkken er like fullt av stål.
Innovatørene kjøper ikke lenger stål, men mange dyre kjøkken er like fullt av stål. Vis mer

Etter at mannen inntok kjøkkenet på 90-tallet, har maskinifiseringen av kjøkkenet tiltatt. Status og prestisje råder også der.

Penisforlengerne

- Vi ser at menn legger prestisje i knivmerker og kjøleskapstyper. Selv om tallene viser at kvinnene råder kjøkkenet, må huske at menn startet på null. De har fått stor innflytelse på få år, sier Gunn-Helen Øye i Analysegruppen.

Trenden er at mannfolkas interesse hever kostnadene.

En kran er ikke lenger en kran. Og en do er ikke bare en do. Designtoalett i stål.
En kran er ikke lenger en kran. Og en do er ikke bare en do. Designtoalett i stål. Vis mer

De vil gjerne ha dyrere løsninger enn damene.

Og det selges stadig dyrere kjøkken- og baderomsinnredninger, helst til mer enn 50.000 kroner.

- Menn vil ha prestisjeproduktene. Tempeldusj er det heftigste blant dusjer. Og en kran er ikke lenger en kran. Mannen kjøper sine symboler, som av noen kalles penisforlengere, sier Øye.