Guide til sexy Hi-Fi

Før kunne du kjøpe stereoanlegg i hvilken farge du ville, bare det var svart. Nå skal lydutstyr være sexy.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Vi får ofte høre at lyden er flott, men at stereoanlegget ikke er pent nok, sier avdelingsleder Stig Gunnar Kolberg ved Hi-Fi-klubben i Oslo sentrum.

Kolberg medgir at det fortsatt er damene som legger vekt på utseendet. Noe er imidlertid annerledes enn før.

På egen hånd

- Tidligere kom de alltid sammen med mannen. Nå kommer flere og flere damer alene hit og handler for godt over 10.000 kroner, sier Kolberg.

Stilige lydprodukter har tidligere ofte hatt dårligere lyd enn de svarte "boksene". Nå har renommerte Hi-Fi-produsenter tatt opp hansken. Våre eksempler koster opp til 20.000 kroner.

Vis meg Hi-Fi med heftig design

Stig Gunnar Kolberg hos Hi-Fi-klubben i Oslo.
Stig Gunnar Kolberg hos Hi-Fi-klubben i Oslo. Vis mer

Kolberg ser likevel en tendens til at mennene ikke bare lytter, men også ser på utstyret - særlig dersom damene er med. Dette er viktig:

  • Slanke linjer.
    Less is more. Gigantiske kraftverk i stua er helt ut. De vil heller ha minimalistisk design som står bra til resten av møblene.

  • Få knapper.
    Tida er forbi da lydutstyret så ut som et instrumentpanel med 100 blinkende lamper. Nå er det få knotter og lite blinking.

  • Sølv.
    Silver is the new black. De svarte boksene er nå stygge. Nå skal komponentene være i sølv eller stål. Gullfinish aksepteres også.

  • Lyst tre.
    Høyttalere med svart lakk- eller finéroverflate er bannlyst. De skal være laget i lyst tre, gjerne bjørk eller lønn. Mørkere tresorter, som eik, kirsebær og gladfuru, er også på vei ut. Og damene vil at frontdekslet skal være på.

    Artikkelen fortsetter under annonsen

    Jonas Smitt-Amundsen ved Oslo Hi-Fi Center.
    Jonas Smitt-Amundsen ved Oslo Hi-Fi Center. Vis mer

    Koster mer

    Paralellene til kostbare designmøbler er tydelige. God lyddesign koster en del.

    - Eksklusiv design kan være kostbart å lage. Derfor må du ofte betale litt ekstra for utseendet. Vi ser likevel at folk er villige til å gjøre nettopp det, sier senior salgskonsulent Jonas Smitt-Amundsen ved Oslo Hi-Fi Center.

    Menn blir ofte imponert av prislappen og de tekniske spesifikasjonene. Damene ser på utseendet og lytter.

    - De lar seg sjelden blende av pris og watt, og kan derfor ofte være bedre lyttere, sier daglig leder Per Bendixen ved Rolfs i Oslo.

    Ta meg til Hi-Fi med heftig design