HULL: Andreas Hansen og hans familie fikk en svært ubehagelig opplevelse over ett år etter at de hadde fått ny, digital strømmåler fra Hafslund. Foto: Andreas Hansen
HULL: Andreas Hansen og hans familie fikk en svært ubehagelig opplevelse over ett år etter at de hadde fått ny, digital strømmåler fra Hafslund. Foto: Andreas HansenVis mer

Ny strømmåler begynte å ryke:

- Glad vi var hjemme og våkne

Andreas (43) fikk ny strømmåler. Plutselig begynte den å ryke.

I februar i fjor fikk Asker-mannen Andreas Hansen og hans familie installert ny, automatisk strømmåler fra Hafslund.

Hansen var fornøyd. I motsetning til enkelte andre fryktet han verken stråling eller høyere strømregning.

Så skjedde det. Ved 19.30-tida sist mandag kjente familien plutselig en markant røyklukt i huset.

- Markant røyklukt

- Det var min kone som merket det først. Lukten var den samme over hele huset. Det var vanskelig å spore opp hvor den kom fra. Jeg sjekket overalt. Også på loftet, forteller Andreas Hansen til Dinside.

Så kom han på at han kanskje burde sjekke sikringssskapet. Og ganske riktig. Lukten kom derfra.

- Røyken var umulig å se, men lukten var ikke til å ta feil av. Jeg merket også at strømmåleren var svært varm.

Hansen ringte øyeblikkelig til Hafslund og deretter til elektriker, som var der i løpet av 15 minutter.

- Jeg fikk forsikringer fra Hafslund om at de skulle dekke alle utgifter, så de var veldig greie sånn, sier Hansen.

Brannskader og hull

Da elektrikeren skiftet måleren, viste det seg at det var brannskader på kablene som forbandt måleren med strømnettet i huset.

I tillegg hadde det oppstått et tydelig hull på 2-3 centimeter i plastmaterialet der kablene var festet.

SKADER: Ledningene viser tydelige tegn på sterk varmeutvikling. De har rett og slett smeltet. Foto: Andreas Hansen
SKADER: Ledningene viser tydelige tegn på sterk varmeutvikling. De har rett og slett smeltet. Foto: Andreas Hansen Vis mer

- Elektrikeren fortalte meg at måleren var montert feil, og at dette var årsaken til røykutviklingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Måleren ble fjernet og ledningene koblet sammen igjen, men nå uten måler.

Hansen tenker med gru på hva som kunne ha skjedd dersom familien ikke hadde vært hjemme eller hadde ligget og sovet. I tillegg til ham selv og kona var parets tre barn hjemme. Samt to hybelboere i utleiedel.

- Jeg trøster meg med at vi var hjemme og at vi var våkne. Jeg tør ikke en gang å tenke på hva som kunne ha skjedd dersom dette hadde skjedd i en annen situasjon, sier Hansen.

- Beklager at vår kunde opplevde dette

- Først og fremst vil jeg beklage at en av våre kunder har opplevd dette. Vi gjør vårt ytterste for at slikt ikke skal skje. Hafslund Nett har montert over 500 000 slike målere i vårt nett og skal nå 700 000 innen utgangen av året, sier kommunikasjonssjef Morten Schau hos Haflsund Nett til Dinside.

FEILMONTERT: Firmaet Hafslund leide inn til å utføre monteringen hos Andreas Hansen gjorde en feil som slo ut over ett år senere. Foto: Andreas Hansen
FEILMONTERT: Firmaet Hafslund leide inn til å utføre monteringen hos Andreas Hansen gjorde en feil som slo ut over ett år senere. Foto: Andreas Hansen Vis mer

Han opplyser at Hansen fikk montert ny måler 10. februar i fjor i forbindelse med at han gikk over fra 1-fas til 3-fas anlegg. Måleren ble dermed montert av et firma som ikke er en del av den normale utrullingen av nye målere.

- Det er heldigvis svært sjelden at det oppstår feil i forbindelse med målermontasje. I dette tilfelle vet vi ikke hva som er årsaken, om det er feil med måler eller feilmontasje.

- Tar slike feil alvorlig

Han påpeker at montørene må følge svært strenge instrukser, og at sjansen for at feil oppstår derfor er liten. Ifølge Schau har firmaene som utfører montasjen av målere autorisasjon.

ALVORLIG: Selv om Hafslund tar alle feil alvorlig, tror kommunikasjonssjef Morten Schau i Hafslund ikke det var stor brannfare i dette tilfellet. Foto: Hafslund
ALVORLIG: Selv om Hafslund tar alle feil alvorlig, tror kommunikasjonssjef Morten Schau i Hafslund ikke det var stor brannfare i dette tilfellet. Foto: Hafslund Vis mer

- De benytter fagutdannete elektrikere og energimontører godkjente av DSB.

Schau tror at risikoen for at Andreas Hansen og hans familie skulle fått alvorlige skader på huset sitt er beskjeden. Likevel vil han ikke bagatellisere hendelsen.

- Vi anser alle feil i det elektriske anlegget som alvorlige. Når det gjelder varmeutvikling i AMS-målerne så skal det mye til for at det skal begynne å brenne. Plasten som omkranser målerne er ikke brennbar, men vil smelte ved sterk varmegang. Hvis man ikke oppbevarer brennbart materiale i sikringsskapet, er faren for brann svært liten.

Du får igjen på forsikringen

Om det verste likevel skulle skje, og årsaken viser seg å være feil ved strømmåleren eller monteringen av den, er det forsikringsselskapet som får regningen.

Men Hafslund eller et annet strømselskap som eier måleren slipper ikke unna. Heller ikke om det er eksternt selskap som har gjort selve jobben med monteringen og utført dette feil, som i Andreas Hansens tilfelle.

ANSVAR: Nettselskapet kan risikere å sitte igjen med regningen, sier Ole Irgens i Tryg.
ANSVAR: Nettselskapet kan risikere å sitte igjen med regningen, sier Ole Irgens i Tryg. Vis mer

- Dette vil i utgangspunktet være en sak mellom oss og forsikringtaker. Kunden vil med andre ord ikke behøve å måtte forholde seg til problemstillingen. Men dersom det skulle vise seg at utstyr fra Hafslund eller andre er årsaken til brannen, vil vi vurdere å gå til regress, altså at de dekker våre utbetalinger, sier kommunikasjonsjef Ole Irgens i forsikringsselskapet Tryg til Dinside.

- Ta en ekstra sjekk

På grunnlag av de opplysningene vi har forelagt ham, mener Irgens at både Hafslund og den uheldige kunden deres har opptrådt riktig. Han oppfordrer likevel både nettselskapene og kundene deres til å være på vakt.

- Hafslund bør kanskje ta en gjennomgang av sine installasjoner for å være helt sikre på at de er utført korrekt. Samtidig er det alltid lurt av huseiere å ta en kikk i sikringsskapet med jevne mellomrom for å sjekke at alt ser normalt ut. Og merker du en lukt som ikke skal være der, bør du prøve å spore opp kilden så raskt som mulig, sier Irgens.