Gammel takst som boligfelle?

BOLIG: Etter å ha trålet utallige visninger i Oslo-området er konklusjonen klar: Ikke se deg blind på takst og verdivurdering.

Publisert
Sist oppdatert
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Tendensen i boligmarkedet er tydelig: Det er færre mennesker på visning og budene sitter lengre inne enn før.

Spørsmålet blir derfor om du ubetinget bør stole på den oppgitte prisantydningen. Svaret er nei.

Gamle verdivurderinger

En boligtakst eller verdivurdering gir både boligselgeren og boligkjøperne forventninger om hva boligen er verdt. Men om boligen har vært ute for salg i lang tid, er ofte resultatet at den medfølgende taksten eller verdivurderingen er gammel.

Problemet med en ett år gammel takst eller verdivurdering, er at den ikke gjenspeiler dagens markedsverdi. Den er beregnet på et marked hvor det var langt enklere å få solgt boligene enn det er i dag. Kort fortalt:

Prisen den viser kan være for høy.

Et annet poeng er at en gammel takst eller verdivurdering kan bli avvist av banken når du ber om boliglån.

Holdbarhetsdato?

- Formelt sett har vi ikke noen holdbarhetsdato på takster og verdivurderinger, sier Finn Tveter, direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund. Generelt vil jeg likevel si at en takst er utgått på dato om den er over ett år gammel.

- Er taksten mellom tre og seks måneder gammel bør den imidlertid være grei, forutsatt at det ikke har vært store forandringer i markedet.

Er taksten mer enn seks måneder gammel bør uansett megleren kommentere taksten i forhold til utviklingen i området og boligmarkedet generelt.

- Meglere som ikke gjør det vil antagelig forregne seg. Mitt klare inntrykk er nemlig at de fleste boligkjøpere er svært bevisste på utviklingen i boligmarkedet. De vil altså avsløre om verdien på boligen er satt for høyt, avslutter Tveter.

Virkningen av en gammel vurdering

Er boligens verdivurdering for høy kan vi forestille oss ulike scenarioer:


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer