Hva er best

Fordeler og ulemper med kald og varm garasje

Vurdere du å bruke garasjen også til andre formål? Hva er best for bilen?

KALDT: Det er gode grunner til at de fleste garasjer både er kalde og luftige. Foto: Bjørn Eirik Loftås
KALDT: Det er gode grunner til at de fleste garasjer både er kalde og luftige. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Mange garasjer blir også brukt til andre formål, som regel oppbevaring, men også til verksted eller andre aktiviteter. Men i vinterhalvåret blir det som regel for kaldt i en vanlig garasje. Er det da en god idé å gjøre garasjen oppvarmet?

Stort prosjekt

De fleste garasjer har ikke isolerte vegger og tak, og er svært luftige. Det sørger for at man unngår fuktighet, noe som er bra for bilen.

VERKSTED I GARASJEN: Istedenfor å isolere og varme opp en stor garasje, kan du isolere en liten del som du for eksempel kan bruke til verksted også vinterstid. Foto: Colourbox.com
VERKSTED I GARASJEN: Istedenfor å isolere og varme opp en stor garasje, kan du isolere en liten del som du for eksempel kan bruke til verksted også vinterstid. Foto: Colourbox.com Vis mer

Mange har heller ikke annet gulv enn grus/subbus. Da blir det et stort prosjekt å gjøre garasjen klar for oppvarming, med graving og gulvstøp, isolasjon og nye innervegger. Dessuten må porten sannsynlivis gjøres tettere.

Er garasjen vesentlig lengre enn bilen, slik at det kan lages et rom bak bilen, blir jobben naturlig nok langt enklere, og man slipper å påvirke forholdene for bilen.

Hvilke forhold skal bilen ha om vinteren?

Det er tre ting som i visse forhold kan gjøre store skader på konstruksjoner av metall. Da snakker vi om fuktighet, salt og temperatur. Kjører du en bil fra saltede veier rett inn i en tett og varm garasje, får prosessene som setter i gang rust de beste betingelsene.

RUST: Fuktighet i garasjen kan gi god grobunn for rust på bilen. Foto: Redaksjonen
RUST: Fuktighet i garasjen kan gi god grobunn for rust på bilen. Foto: Redaksjonen Vis mer

Det er klart at det er behagelig å sette seg inn i en isfri og lunken bil på vinterstid, men her snakker vi altså om en løsning som er langt bedre for føreren enn for bilen.

Den kalde bilen vil kondensere fuktigheten i den varme garasjeluften, som kommer i tillegg til fuktigheten i bilens understell og drivverk. I kombinasjon med veisalt blir det ideelle forhold for rust.

Selv om moderne biler som regel er tette og har rustbskyttende belegg over det hele, vil det likevel være steder hvor rusten får tak. Det kan være i hjuloppheng, små skader, og svakheter i lakkering og behandling av karroseridetaljer.

Kan også være bra - hvis forholdene er gode

Hvis garasjen er såpass stor at det er god lufting i tillegg til varme, vil forholdene være langt bedre, siden fuktigheten tørker ut. Dette skjer jo i større garasjeanlegg for yrkeskjøretøy, som ambulanser og andre uttrykningskjøretøyer. Rengjøring er også en viktig faktor.

Har du elbil, vil dette være et gunstig sted å parkere, siden batteriet både vil lade raskere og bilen kan få bedre rekkevidde dersom du starter den fra et varmt batteri.

I en privat, mindre garasje blir det i praksis ofte vanskelig både å varme opp og ha god utlufting, og det blir dessuten ganske kostbart. Derfor vil det for mange være best at bilen står kaldt og luftig. Det koster heller ingen ting.

Så kan man heller investere i motorvarmer og kupévarmer, slik at man slipper å sette seg inn i en nediset og iskald bil på vinteren.

Mer informasjon får du i saken under:

Deler av artikkelen har vært publisert også tidligere