Forbrukerrådet ut mot boligkjøperforsikring

Men If og Help er ikke enige i kritikken fra organet.

BOLIGKJØPERFORSIKRING: Forbrukerrådet mener at boligkjøperforsikring fra If og Help er for lave. Foto: Shutterstock
BOLIGKJØPERFORSIKRING: Forbrukerrådet mener at boligkjøperforsikring fra If og Help er for lave. Foto: Shutterstock Vis mer

– Forbrukere risikerer fremover å måtte ta en stor del av regningen selv når de oppdager feil som gir krav mot forrige boligeier når de har kjøpt boligkjøperforsikring, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Bakgrunnen er at både If og Help har endret vilkårene for boligkjøperforsikring, som ifølge Forbrukerrådet nå bare dekker en begrenset del av kostnadene til nødvendige fagkyndigvurderinger.

– Den nye beløpsgrensen til Help boligkjøperforsikring på 30.000 kroner er urealistisk lav. Selv om forbrukere fremdeles er forsikret mot utgifter til advokat, risikerer de å måtte betale en stor del selv av den endelige kostnad, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet, i pressemeldingen.

Hun legger til at de fra rettspraksis ved at det fort kan dreie seg om mellom 70.000 og 270.000 kroner for å dekke utgifter til fagkyndige, og viser til at det koster mye å dokumentere feil knyttet til drenering, grunnforhold, tak som lekker eller råteskader.

Inger Lise BLyverket i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
Inger Lise BLyverket i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

– Nå opplever vi at Help utnytter at det er vanskelig å forstå hvor mye en boligkonflikt kan komme til å koste før man står midt oppi en slik konflikt.

– Oppdager forbrukeren en skade på boligen som er dyr å dokumentere, vil det kun være kjøpere som har økonomi til å ta regningen selv, som kan vise muskler på nivå med selgersiden i en tvist, sier Blyverket.

Ikke enig

Til Dinside sier Dag Are Børresen, kommunikasjonsdirektør i Help, at det er en viss risiko for milliontap ved boligkjøp, og den risikoen eliminerer boligkjøperforsikringen.

– At man som kjøper har en viss risiko for takstutgifter, endrer ikke at forsikringens hovedverdi fortsatt er ubegrenset dekning av advokatutgifter, skriver han.

Taket på 30.000 kroner bygger Help på statistikk fra saker gjennom 15 år, forteller Børresen.

– Boligkjøperforsikringen er en advokatforsikring, ikke en takstutgiftsforsikring. Det betyr for eksempel at vi de siste par årene har eksempler på saker der Help har dekket advokatutgifter på mer enn to millioner kroner. I tillegg dekker vi nødvendig skadedokumentasjon i flertallet av sakene. Help har løst mer enn 70 000 saker for boligkjøpere gjennom 15 år, skriver han i en e-post, og legger til:

Dag Are Børrersen, kommunikasjonsdirektør i Help. Foto: Help
Dag Are Børrersen, kommunikasjonsdirektør i Help. Foto: Help Vis mer

- Erfaringen viser at 30.000 kr er tilstrekkelig i de fleste sakene. Eksemplene Forbrukerrådet kommer med, dekkes også fullt ut når kjøper vinner frem i retten. Da får kjøper dekket alt.

Børresen trekker frem villa- og innboforsikringen som et alternativ til boligkjøperforsikringen. Der har kjøper et samlet tak på advokat- og takstutgifter på 100.000 kroner.

– Boligkjøperforsikring dekker ubegrensede advokatutgifter når du har en sak, og i tillegg dekker den takstkostnader inntil 30.000 kroner. Dette bør også Forbrukerrådet få frem, skriver han.

Ifølge Help har de ikke fått tilbakemelding fra kundene om at dekningen av takstutgifter ikke har vært tilstrekkelig. Vilkårsendringen har Help testet siden mai i fjor.

– Dette underbygger at også dekningen av takstutgifter er tilstrekkelig når uhellet er ute for boligkjøper.

- Liten informasjon

Forbrukerrådet reagerer også på at endringen er kommunisert med liten informasjon på Helps nettsider. Om sin vanligste boligkjøperforsikring skriver Help:

«Med boligkjøperforsikring trenger du verken tenke på hvor mange advokattimer du bruker, eller hvor mye det koster med nødvendig skadedokumentasjon. Har du en sak, sørger advokaten din hos oss for at den blir løst til ditt beste.»

Help forteller til Dinside at ved seier i domstolen, dekker forsikringen både alle advokatutgiftene, men også alle takstkostnadene.

– Her viser erfaringen vår fra mer enn 70.000 saker for boligkjøpere at 30.000 kr dekker nødvendig skadedokumentasjon i de fleste saker. Om det fremover viser seg at taket er satt for lavt, vil vi heller se på dette på nytt. Taket er satt fordi takst skal gå til å dokumentere konkrete skader, ikke for å gi en generell tilstandsvurdering av boligen, skriver Børresen til Dinside, og legger til at det er takstmannens jobb før boligen selges, ikke etter at kjøper har overtatt.

– Her mener Help at den presiseringen av hva takstrapporter skal inneholde, som kommer i ny lovgivning, vil gi færre konflikter, avslutter han.

- Kunne kontaktet oss direkte

If får bedre skussmål av Forbrukerrådet på måten de informerer om begrensningen, men organet mener det er uklart hva forsikringsselskapet faktisk dekker.

– De opplyser ikke om hvorvidt begrensningen kun gjelder skriftlige rapporter, eller om det også omfatter utgifter til å betale for sakkyndige ved en eventuell rettssak, skriver Forbrukerrådet.

Til Dinside sier Jon Berge, informasjonsdirektør i If Skadeforsikring, at de hadde satt stor pris om Forbrukerrådet hadde henvendt seg direkte til dem for å drøfte det, i stedet for å problematisere det.

– Da hadde de også sett at våre kunder er trygge på å få hjelp hvis det skulle oppstå behov for å bruke denne dekningen i forsikringen, skriver han i en e-post.

Berge forteller at det er viktig å få frem at summen på 40.000 kroner kun gjelder sakkyndigrapporter, og advokatutgifter er det dekning for i tillegg.

Jon Berge, informasjonsdirektør i If Skadeforsikring. Foto: If Skadeforsikring
Jon Berge, informasjonsdirektør i If Skadeforsikring. Foto: If Skadeforsikring Vis mer

– Dette kjenner også Forbrukerrådet godt til.

Årsaken til at If har justert beløpsgrensen, er ifølge Berge blant annet en gjennomgang som viser at så godt som alle fagkyndige vurderinger er godt innenfor beløpsgrensen.

– Vi har sett noen ytterst få saker med høyere beløp, men da har vi også lagt inn ekstra innsats i de sakene, forklarer han.

– Bør If tydeliggjøre hva som faktisk dekkes?

– Det er alltid utfordrende å kommunisere endringer i forsikringsvilkår godt nok, men vi forsøker alltid å gjøre disse så enkle og tydelige som mulig. Derfor er det fint at det blir oppmerksomhet rundt dette nå. Vi vil også se på om vi skal gjøre dette enda mer tydelig i kundeinformasjonen.