Tips og råd om vinter og snø

Forbered deg på store snømengder fremover

Har du en bolig fra før 1979, er spesielt én ting ekstremt viktig.

REPRISE: Bildet av den begravde bilen ble tatt på Jessheim i fjor vinter. Nå forbereder mange østlendinger seg på en reprise denne vinteren. Foto: Bjørn E Loftås
REPRISE: Bildet av den begravde bilen ble tatt på Jessheim i fjor vinter. Nå forbereder mange østlendinger seg på en reprise denne vinteren. Foto: Bjørn E LoftåsVis mer

Vinteren 2017-18 var svært snørik mange steder i landet, og nå ser det ut til at det blir en ren reprise på fjorårsvinteren mange steder i landet. Verst har det gått ut over Lofoten, som har fått metervis av snø på svært kort tid, men også mange steder i Sør-Norge har snøen skapt problemer de siste dagene.

Eller som en Facebook-venn av oss med liten sans for vinter uttrykte det: «Himmelen spyr hvit død over Oslo».

Selv om du ikke er blant dem som gledestrålende spenner på seg skiene, er det greit å møte godt forberedt når verden blir hvit.

#1: Snøen på taket

MÅK: Ser taket ditt slik ut i vinter, bør du snarest finne fram stige og måkeredskap. Foto: Bjørn Eirik Loftås
MÅK: Ser taket ditt slik ut i vinter, bør du snarest finne fram stige og måkeredskap. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Hver eneste vinter meldes det inn hundretalls skader grunnet store mengder på tak, kan forsikringsbransjen fortelle.

Derfor bør du sørge for at det ikke samler seg så store mengder at du til slutt får taket i hodet. Blir det mye snø, er det ekstremt viktig å følge dette rådet.

På hytter som brukes sjelden i vinterhalvåret kan det fort blir farlig tungt. Å alliere seg med naboer eller lokalbefolkning kan være smart om du ikke har mulighet til å ta turen for å måke selv.

Når det gjelder boliger, går det et viktig skille ved året 1979.

Sjekk byggeåret
Tak på boliger som er bygget før dette året er ikke bygget for å tåle mer enn en halvmeter snø. I 1979 kom det nye byggeforskrifter, og etter dette skal takene tåle opptil 120 centimeter tørr snø og opptil 90 centimeter våt snø.

Ifølge forskningskonsernet SINTEF tåler hus bygget mellom 1949 og 1969 kritisk snølast for lette takkonstruksjoner på 150 kilo per kvadratmeter, mens tunge tak tåler noe mer.

For hus bygget bygget mellom 1970 og 1979 er kritisk snølast rundt 150 kilo per kvadratmeter, og for hus som er bygd etter 1979 antar SINTEF at kritisk snølast på tak vil være 150-350 kilo per kvadratmeter.

SKLIR AV: Med Avalance taksnømåke kan du stå på bakken og rutsje snøen av taket. Foto: Brynjulf Blix
SKLIR AV: Med Avalance taksnømåke kan du stå på bakken og rutsje snøen av taket. Foto: Brynjulf Blix Vis mer

Slik måker du smart
Å måke snø er for de fleste av oss en tung, men nødvendig oppgave. Det er likevel ingen grunn til å slite mer enn nødvendig.

Har du høydeskrekk, finnes en taksnømåken Avalance, som Dinside testet med godt resultat i 2015.

Å måke foran huset eller garasjen er betydelig enklere. Men også her kan utstyret utgjøre en forskjell.

John Smits og Bjørn Skomakerstuen skrev boka «Måk snø» i 2014. Foto: Berit B. Njarga
John Smits og Bjørn Skomakerstuen skrev boka «Måk snø» i 2014. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

Vil du slippe unna med minst mulig fysisk anstrengelse, kan en snøfreser være tingen.

I 2013 så Dinside på utvalget, og med forbehold om at både modeller og marked har endret seg på fire år kunne vi den gangen konkludere med at pris ikke nødvendigvis var avgjørende for resultatet.

For de som ikke ønsker å motorisere snømåkingen, finnes det heldigvis en rekke praktiske produkter som gjør jobben overkommelig og uten altfor mye slit.

#2: Ut å kjøre?

Å kjøre på snø, is og slaps kan skape mange utfordringer, og veimyndighetene har flere ganger denne vinteren bedt bilførere om å la bilen stå i de mest snøutsatte områdene. Mange av oss er imidlertid avhengige av å bruke bil til og fra arbeid, og for at det skal forløpe smidigst mulig, bør du først og fremst sørge for isfrie ruter og at dekkene dine har best mulig veigrep.

Husk at vinterdekk uansett skal ha minst 3 millimeter mønsterdybde, men dekkets egenskaper forverres før det er så slitt. De fleste anbefaler at du holder deg på øvre siden av 5 millimeter.

Om du bruker piggfrie dekk eller piggdekk, er ikke av like stor betydning. Nye piggfrie dekk er i seg selv gode nok til å takle alle normale føreforhold man støter på i Norge.

Et viktig poeng er uansett å sørge for at lufttrykket i dekkene er passe. Anbefalt trykk finner du som regel på en klistrelapp innenfor tanklokket eller i karmen til førerdøren, eventuelt i instruksjonsboken til bilen din.

Har du kjørt mye på saltsleipe veier, kan du rense dekkene med Zalo. Det kan du lese i denne artikkelen.

Har du problemer med å få låst opp bilen, kan en pose med varmt vann være løsningen. Hold den inntil dørlåsen i 15 sekunder, og sjansen er stor for at den tines nok til at du får låst den opp. Beskrivelsen finner du her.

#3: Kom deg fram til fots

Når speilblank is ligger under nysnøen kan det være direkte helsefarlig å bevege seg til fots. Da kan brodder på skoene redde deg fra et besøk på legevakta.

TESTVINNEREN: Snowline Spikes Chainsen Light ble Dinsides favoritt da vi testet brodder for en tid tilbake. Foto: Krisitn Sørdal
TESTVINNEREN: Snowline Spikes Chainsen Light ble Dinsides favoritt da vi testet brodder for en tid tilbake. Foto: Krisitn Sørdal Vis mer

I 2015 testet Dinside hele ti par brodder. Vinneren ble Snowline Spikes Chainsen Light som selges i sportsbutikker for litt under 700 kroner.

Vi har også testet et stort antall løpebrodder, for de som vil bevege seg litt fortere på isen og få opp pulsen.

Å dra et sett med gummi, pigger og kjettinger over skoene kan være nokså upraktisk om du ofte går og løper på snø og is. I januar i år testet Dinside fire joggesko med pigger. Synes du slike blir i dyreste laget går det an å pigge skoene selv.

Om snøen blir så høy at det blir vanskelig å ta seg fram, er kanskje oppblåsbare truger noe å satse på. For de mest hardbarkede vinterentusiastene finnes den norskutviklede trugen Fimbulvetr.

#4: Kast deg på sykkelen

Å sykle om vinteren blir stadig mer populært, spesielt i de store byene. For å suse avgårde til jobben på snø og is trenger du heldigvis ikke kjøpe ny sykkel.

Først og fremst trenger du piggdekk. Det er også en del andre ting du må huske på når det gjelder klær og utstyr.

UANSETT FØRE: Å sykle har blitt en helårssport, spesielt i de større byene. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
UANSETT FØRE: Å sykle har blitt en helårssport, spesielt i de større byene. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Det aller viktigste i tillegg til piggdekk er å bli sett i vintermørket. Men pass på å ikke blende medtrafikanter med altfor sterkt lys.

I tynt befolkede områder kan det være såpass mye snø på veien at det kan være vanskelig å ta seg fram på tohjuling.

Da er nok den gode, gamle sparkstøttingen et bedre alternativ. I 2014 testet Dinside Esla Kickspark, en finsk oppfinnelse som tar sparkstøttingen inn i det 21. århundre.

Sist oppdatert 1. februar 2019