PÅLEGGES SYKKELPARKERING: – Det er ingen som kommer på sykkel til Maxbo for å hente med seg et badekabinett eller en pall med Leca-blokker, sier Løvenskiold Eiendom. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix
PÅLEGGES SYKKELPARKERING: – Det er ingen som kommer på sykkel til Maxbo for å hente med seg et badekabinett eller en pall med Leca-blokker, sier Løvenskiold Eiendom. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpixVis mer

Ny Maxbo på Sinsen

Faktisk.no: Ingen har pålagt Maxbo på Sinsen å lage 88 sykkelplasser

Byggevarekjeden får ikke godkjent reguleringsplanen.

Oppdatert 16. januar: Det stemmer ikke at det er kommet pålegg om til Maxbo om å ha 88 parkeringsplasser for sykkel. Faktisk.no skriver at «ingen har altså pålagt Maxbo å gjøre noe med dagens parkeringsordning, og det kreves heller ikke at de fjerner parkeringsplasser for bil eller lager flere sykkelplasser».

I en e-post til nettstedet skriver Hanna E. Marcussen (MDG) følgende:

– Plan- og bygningsetaten anbefaler at Maxbos planforslag avvises som helhet, og fremmer ikke noe eget alternativ hvor Maxbopålegges noe. Byrådet har for øvrig ikke tatt stilling til saken enda.

Dette bekreftes av Plan- og bygningsetaten:

– Vi har bare anbefalt at planforslaget avvises og kommet med begrunnelser for det. I tillegg har vi vist til at hvis planforslaget blir vedtatt, så slår parkeringsnormen inn. Da kan det føre til et krav om 88 sykkelparkeringsplasser, sier senior kommunikasjonsrådgiver Atle Jan Larsen til Faktisk.no.

Opprinnelig sak

– Det er ingen som kommer på sykkel til Maxbo for å hente med seg et badekabinett eller en pall med Leca-blokker, sier administrerende direktør Jens Jalland i Løvenskiold Eiendom til Estate Nyheter.

– Hvis vi skal tilrettelegge for 88 parkeringsplasser for sykkel, må antall p-plasser for bil reduseres fra 70 til 26. Det sier seg selv at man ikke kan drive et byggevarehus på en slik måte, fortsetter Jalland.

Bakgrunnen for at bystyret må ta stilling til reguleringsforslaget for eiendommen ved Sinsen-krysset i Oslo, er at Løvenskiold Eiendom i 2002 gikk med på Oslo kommunes forslag om å flytte Maxbo-butikken for å få plass til Sinsen T-banestasjon.

Erstatningstomten de fikk av Oslo kommune, og oppførte et nytt Maxbo byggevarehus på like ved, var imidlertid uregulert. Når selskapet nå ønsker å få bekreftet eksisterende bruk gjennom en reguleringsplan, sier Plan- og bygningsetaten (PBE) nei. Bakgrunnen for avslaget er blant annet at «forretningsvirksomheten fortsatt blir sterkt bilbasert»

– Forretningens plassering rett i nærheten av T-banen og buss, gjør at det ikke er behov for å tilrettelegge for biltransport i den grad som reguleringsforslaget tilrettelegger for, skriver etaten.

Men avtalen mellom Oslo kommune og Løvenskiold Eiendom ligger fast, slik at Maxbo på Sinsen kan fortsette driften som i dag. Selskapet ønsker en reguleringsplan for å sikre seg i tilfelle brann. Om bygningen brenner ned må selskapet søke om ny rammetillatelse og da er det viktig å ha en reguleringsplan, ifølge Estate Nyheter.