EKSTRAREGNING: Anleggsbidraget kan føre til at borettslag og sameier får kjemperegninger i fanget når de skal oppgradere det elektriske anlegget for lading av elbiler. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix
EKSTRAREGNING: Anleggsbidraget kan føre til at borettslag og sameier får kjemperegninger i fanget når de skal oppgradere det elektriske anlegget for lading av elbiler. Foto: Heiko Junge/NTB ScanpixVis mer

Ladestasjon for elbil hjemme

Elbil-lading: Risikerer å få ekstraregning på flere hundre tusen

Annleggsbidrag til nettselskaper skaper problemer for sameier og borettslag.

Siden nyttår kan beboere i sameier kreve at styret legger til rette for lading av elbil. Borettslag kommer trolig etter om ikke lenge.

Men ladeanlegg er ikke gratis. Og på toppen av kostnadene kan nettselskapene kreve et såkalt anleggsbidrag på flere hundre tusen kroner.

Fikk regning på nesten 900.000

Advokat og avdelingsdirektør Henning Lauridsen Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) kjenner til tilfeller der kostnadene har endt på oppunder 900.000.

Han mener det er urimelig at man istedet for å fordele kostnadene lar tilfeldige utbyggere betale hele regningen.

- Det kan for eksempel slå ut slik at de første to som søker, slipper gratis unna. Men når det tredje borettslaget søker, finner nettselskapet ut at kapasiteten er overskredet. Dermed forlanger de anleggsbidrag. Dette må den tredje søkeren betale i sin helhet, mens en eventuelt fjerde søker i samme område slipper å betale, forklarer Lauridsen.

- Tilhører en annen tid

Norsk elbilforening har i flere år jobbet med å få til en endring av dette.

- Ordningen tilhører en annen tid, og er ikke hensiktsmessig i dag. Om få år vil kanskje elbilandelen nærme seg 50 prosent, og da vil denne problemstillingen oppstå stadig oftere, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland til Dinside.

Han mener i likhet med Lauridsen at «sistemann til mølla»-prinsippet blir som et lotteri som i enkelte tilfeller kan gi urimelige utslag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Heldigvis ser vi at nettleverandørene begynner å åpne for en mer rettferdig fordeling av kostnadene. Og siden det er et vedtatt mål å satse på elbiler og fase ut fossilt brensel, håper jeg det også finnes vilje på politisk hold til å endre på dette.

Skal på høring

Via kommunikasjonsrådgiver Peder Qvale svarer Olje- og energidepartementets via en e-post til Dinside at NVE (Norges vassdrags og energidirektorat - det statlige forvaltningsorganet som har med strøm og energi å gjøre)) planlegger å sende et forslag til endring av den delen av kontrollforskriften som omhandler anleggsbidrag på høring.

Departementet deler likevel ikke virkelighetsbeskrivelsen til NBBL og Norsk elbilforening, og gir ikke uttrykk for at de ønsker endringer.

De påpeker tvert om at dersom det er sannsynlig at flere kunder vil tilknyttes nettanlegget eller be om økt kapasitet innen 10 år, er hovedregelen ifølge NVE at nettselskapet skal fastsette anleggsbidraget forholdsmessig overfor de kundene som etter hvert blir tilknyttet nettet.

- Normalt er det dermed ikke slik at en enkeltkunde tar hele kostnaden, mens den neste som ønsker å installere ladestasjon eller av andre grunner ønsker økt kapasitet får dette gratis, skriver de i e-posten.

NVE selv erkjenner derimot at mange opplever anleggsbidraget som urettferdig. Overfor Dinside opplyser de at de derfor vurderer å gjøre endringer i regelverket.

OPPGRADERING: Om mange nok skal lade elbilene sine samtidig , kreves det ofte oppgraderinger av transformatorstasjoner som denne i Trondheim. Foto: Gorm Kallestad/SCANPIX
OPPGRADERING: Om mange nok skal lade elbilene sine samtidig , kreves det ofte oppgraderinger av transformatorstasjoner som denne i Trondheim. Foto: Gorm Kallestad/SCANPIX Vis mer

- Jobber med en endring

Også kraftbransjen er åpne for løsninger som er tilpasset en ny elbil-virkelighet i borettslag og sameier.

- Vi jobber for tiden med å se på hvordan kostnadene på anleggsbidrag kan fordeles på en bedre måte. Dette gjelder da ikke bare for lading, men effektøkning generelt, skriver kommunikasjonssjef Morten Schau til oss i en e-post.

Schau mener at etterspørslene av effekt i mange tilfeller er langt høyere enn nødvendig, spesielt hvis kundene installerer laststyringssystemer.

- I noen tilfeller vil tiltak kreve oppgradering av distribusjonsnettet lokalt. Da er det et viktig prinsipp at de som utløser tiltaket også dekker kostnader forbundet med det. Er det flere på samme transformatorkrets som skal øke sine effektbehov i den nærmeste framtid, fordeles kostnadene på flere.

- Smart styring beste løsning
Informasjonssjef Aslak Øverås i Energi Norge forstår at anleggsbidraget kan oppleves som en utfordring for borettslag og andre med felles garasjeanlegg.

Han mener den beste løsningen som regel er å installere et smart styringssystem som fordeler effekten i anlegget på de bilene som til enhver tid står til lading.

- I de fleste tilfeller vil effektbehovet da være så lavt at det ikke blir nødvendig med nettinvesteringer og anleggsbidrag. Oslo kommune tilbyr økonomisk støtte til slike systemer, skriver han i en e-post til Dinside.

FELLESLADING: Smarte løsninger som fordeler ladingen over tid og på antallet biler kan hindre at man blir nødt til å betale ekstra. Foto: 06photo/Shutterstock/NTB scanpix
FELLESLADING: Smarte løsninger som fordeler ladingen over tid og på antallet biler kan hindre at man blir nødt til å betale ekstra. Foto: 06photo/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

I likhet med Olje- og energidepartementet påpeker han at nettselskapene har anledning til å fordele regningen på de som forventes å øke sitt forbruk i det aktuelle området de neste 10 årene.

- Dette forutsetter imidlertid at nettselskapet har en viss trygghet for at det faktisk blir flere å dele regningen på. Ellers vil investeringen føre til økt nettleie for alle selskapets kunder.

Koster mellom 4.000 og 21.000

Jan Eskestrand i selskapet Lad 24 i Bergen har også erfaring med boligselskaper som har måttet betale anleggsbidrag. Men i likhet med Aslak Øverås mener han at moderne teknologi minsker sannsynligheten for at dette skjer.

TEKNOLOGI: Digitale verktøy sikrer optimal fordeling av strømressursene til garasjeanlegget. Foto: Lad24.no
TEKNOLOGI: Digitale verktøy sikrer optimal fordeling av strømressursene til garasjeanlegget. Foto: Lad24.no Vis mer

- Smart lading som fordeler belastning over tid og pr. enhet gjør behovet for å oppgradere eksterne transformatorer mindre. Etterhvert tror jeg også solenergi vil bidra.

Eskeland oplyser at det i et garasjeanlegg med 50 parkeringsplasser vil koste mellom 4.000 og 7.000 for hver beboer å oppgradere anlegget for elbil-lading. I tillegg kommer mellom 12.000 og 14.000 for individuelle ladepunkter og ladeskap.

Det siste kan gjøres frivillig, for de som har eller planlegger å kjøpe elbil.

- Det er viktig å huske at det ofte er en fordel å ha ferdig opplegg for elbil når boligens skal selges. Jeg er helt sikker på at dette blir et viktig salgsargument både for hus og leiligheter framover.