Dyre hodetelefoner og svære TV-er

Her er de ferske tallene fra Elektronikkbransjen.

<b>HODEPRYD:</B> Lyden skal være god og utseendet bra. Da koster hodetelefonen gjerne over 500 kroner. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
HODEPRYD: Lyden skal være god og utseendet bra. Da koster hodetelefonen gjerne over 500 kroner. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nordmenn hører musikk som aldri før. Og når de gjør det, vil de gjerne være i sin egen, private verden og helst ikke forstyrre andre.

Ifølge ferske tall Elektronikkbransjen la fram på IFA-messa i Berlin fredag ettermiddag, kjøpte hele 625.000 av oss hodetelefoner fra nyttår og fram til i dag.

Og da er ikke øreplugger medregnet, for tallet gjelder bare klokker som sitter over ørene - ikke inni.

LES OGSÅ: Hjemmesitterens beste venn

Betaler 500 kroner i gjennomsnitt

Bransjen begynte først å måle salget av hodetelefoner i fjor. Da status ble gjort opp i februar, viste tallene at det var solgt 1,2 millioner hodetelefoner i 2014.

Siden ni måneder allerede har gått, ligger det faktisk an til en liten nedgang i år. Det er antakelig som med saftsentrifuger, som var fjorårets hit i norske elektronikkbutikker. Salget falt dramatisk i 2015, rett og slett fordi folk allerede hadde kjøpt en.

DYR: Philips Fidelio X2 koster 2690 kroner, men er slett ikke den dyreste hodetelefonen på markedet. Foto: TORE NESET
DYR: Philips Fidelio X2 koster 2690 kroner, men er slett ikke den dyreste hodetelefonen på markedet. Foto: TORE NESET Vis mer

Til sammen betale vi rundt 600 millioner for musikk-moroa. Det betyr 500 kroner per hodetelefon i snitt, noe som forteller at det ikke er de billigste modellene folk velger.

Samme tendens gjelder også mobiltelefoner. Snittprisen på mobilene vi kjøper har økt fra 1.800 til 2.600 kroner siden i fjor. Samtidig sank salget i volum med 29 prosent. Dette gjelder imidlertid mobiltelefoner som ikke er en iPhone - Apple leverer ikke fra seg salgstall spesifikt for Norge.

Innebygd DAC: Gjør underverker med lyden

Fra 29 til 65 tommer

På årets IFA-messe er TV i fokus, som nesten alle tidligere år. Og det er de virkelig store skjermene som dominerer.

I tjukkas-TV-ens tid var 29 tommer veldig gromt og gjevt. I dag står skjermer mellom 55 og 65 tommer for størstedelen av markedet i Norge.

IFA-nyhet: Denne gir det 100 tommers bilde

Kaster seg ikke på teknologi-trendene

Det ser likevel ut som om størrelse og pris er viktigere enn de aller nyeste kvalitetsforbedringene og finessene.

Bare 15,3 prosent handlet TV med 4K/UHD, altså bedre oppløsning enn standard HD. Og buet har ikke slått veldig an, med en andel på fattige 2,5 prosent.

IKKE DET ALLER NYESTE:: IFA-messa flommer over av TV-innovasjon. Men nordmenn velger stort, rimelig og traust. Foto: TORE NESET
IKKE DET ALLER NYESTE:: IFA-messa flommer over av TV-innovasjon. Men nordmenn velger stort, rimelig og traust. Foto: TORE NESET Vis mer

Dette kan likevel fort endre seg. For er det noe vi vet, så er det at det som er nytt og dyrt i dag som oftest blir billigere om noen år.

Det er kanskje heller ikke så smart å kaste seg på alt det nye før man vet om det slår an. Mens 3D var på alles lepper for få år siden og hyllene bugnet av filmer med 3D-merke, er det ingen på IFA-messa som snakker om dette i dag. Blant nordmenn som kjøper TV velger 48 prosent en 3D-modell.

Vi er slett ikke sikre på om denne snaue halvparten av TV-kjøperne er klar over at de har 3D eller bryr seg om det.