KJØPT STØVSUGER PÅ DØRA? Angrerettloven gir deg 14 dagers angrefrist. Foto: Colourbox.com
KJØPT STØVSUGER PÅ DØRA? Angrerettloven gir deg 14 dagers angrefrist. Foto: Colourbox.com Vis mer

Du har angrefrist ved dørsalg

Har du kjøpt støvsuger eller alarm og angrer, kan du heve kjøpet i ettertid.

Publisert
Sist oppdatert

DinSide har tidligere skrevet om alt fra pågående alarmselgere fra Securitas, og advart mot dørselgere som tilbyr strømabonnement eller dyre støvsugere ved å troppe opp på døra hjemme hos folk.

Har du sagt ja til et kjøp du i utgangspunktet ikke var positiv til, gir angrerettloven mulighet til å oppheve kjøpet.

Her gjelder angrefristen

I utgangspunktet gir angrerettsloven deg rett til å angre på varer eller tjenester som du har kjøpt ved fjernsalg eller utenfor fast utsalgssted.

Dette inkluderer blant annet dørsalg, messesalg, gatesalg, homeparties og på arbeidsplassen - når kjøpesummen er over 300 kroner, eller via Internett, telefon, postordre eller tv-shop, uansett kjøpesum.

Det er også verdt å merke seg at man etter loven ikke behøver å begrunne overfor selgeren hvorfor du ønsker å oppheve kjøpet.

Har du følt deg presset til å kjøpe alarm til boligen via dørsalg, eller sitter igjen med en altfor dyr støvsuger du egentlig ikke har bruk for, kan du altså angre på kjøpet, og angrefristen er i utgangspunktet 14 dager.

Får du derimot for dårlig informasjon om angrefristen, kan du angre kjøpet senere enn de 14 dagene.

Les også: Angrer du på nettkjøpet? Sjekk hvem som må betale for frakten

Plikt om å gi informasjon

Triksene du faller for

Det er selvfølgelig ikke alle dørselgere som går inn for å lure deg, men de fleste har noen smarte triks som får deg på glid.

Det aller vanligste, er å lure deg på pris. De starter med kunstig høye priser, og så kommer det - akkurat som om man skulle stått og prutet i souken midt i tjukkeste Kairo: - Nå kan jeg jo tilby deg et avslag, men bare om du slår til i dag. Special price for you, my friend...

Vi minnes gamle naboer som fornøyd kunne fortelle hverandre over hekken at de hadde kjøpt en støvsuger av den sjarmerende unge mannen som kom på besøk i går. Den ene av dem kunne fortelle at hun hadde fått prutet prisen ned fra 12.000 til 9.000 kroner. Den andre, som i utgangspunktet var fornøyd og trodde han hadde gjort en kjempedeal, følte seg plutselig snytt. Han hadde prutet prisen på den samme støvsugeren ned fra 15.000 til 10.000 kroner...

Jo høyere førpris, jo billigere blir det?

Forvirring med ulik utropspris, kunstig høy førpris, er salgstriks som også er vanlige i dagligvarebransjen. Les mer om hvordan du blir lurt på DinSide Økonomi.


Det er selgerens plikt, også ved dørsalg, å informere forbrukeren skriftlig om angreretten som medfølger et kjøp ved dørsalg. Dette innebærer blant annet at du som kjøper en vare eller en tjeneste, skal få tildelt et spesifikt angrerettsskjema senest ved levering av varen.

Har derimot dørselgeren ikke gitt deg et slikt angrerettsskjema, kan fristen for å angre kjøpet gjelde mye lenger. I enkelte tilfeller til tre måneder eller ett år, ifølge Forbrukerrådet.

Dette viser blant annet et av flere vedtak i Forbrukertvistutvalget (FTU).

I 2009 behandlet utvalget en klage fra en eldre forbruker, som angret kjøpet av en støvsuger ved dørsalg.

I vedtaket blir det slått fast at selgeren av støvsugeren ikke ga kvinnen et slikt angrerettskjema. Dermed har ikke dørselgeren oppfylt sin informasjonsplikt etter loven, og angrefristen har dermed heller ikke begynt å løpe.

Forbrukertvistutvalget påpeker derfor at hun hadde rett til å klage, selv om det var gått 40 dager siden kjøpet ble gjennomført.

Les også: Derfor bør du klage innen seks måneder

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer