Coronavirus

Dette kjøper vi på nett

Hele Norge oppfordres til å gjøre så mye handel som mulig digitalt. Men hva kjøper vi - og hva skjer med prisene? Vi har sjekket!

TOMME BUTIKKER: Hånddesinfisering, webkameraer og utstyr til hjemmekontor er det vi har søkt mest på i mars, viser tall fra Prisjakt.no. <br>Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
TOMME BUTIKKER: Hånddesinfisering, webkameraer og utstyr til hjemmekontor er det vi har søkt mest på i mars, viser tall fra Prisjakt.no.
Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Som følge av strenge restriksjoner for hvor og hvor mye du kan bevege deg utendørs, har netthandel blitt et enda viktigere alternativ til shopping i fysiske butikker.

Kolonial kunne for eksempel nylig melde om ekstrem vekst i dagligvareomsetning på nett, men tall fra Prisjakt viser at dagligvarer er langt fra det eneste vi er på utkikk etter i de virtuelle butikkene.

Ekstrem økning

Etter at coronaviruset kom til Norge har flere butikker vært tomme for håndsprit. Kjøpetrenden har også preget nettmarkedet, der prissammenligningstjenesten Prisjakt i mars måned har sett 435 ganger så mange prissammenligninger på produktet som i mars måned i fjor.

Prisjakt lar deg sammenligne priser på produkter innen en rekke kategorier, og fungerer på den måten som et mellomledd eller en veileder til hvor du kan få kjøpt det du måtte ønske på nett. Prisguiden er en konkurrent som tilbyr mye av det samme.

Webkamera: 1735 prosent!

VIDEOMØTER: Interessen for webkameraer har eksplodert igjen, blant annet takket være alle som er låst til hjemmekontor. Foto: Brynjulf Blix
VIDEOMØTER: Interessen for webkameraer har eksplodert igjen, blant annet takket være alle som er låst til hjemmekontor. Foto: Brynjulf Blix Vis mer

- Flere av produktkategoriene har opplevd en eksplosiv vekst de siste ukene, sammenlignet med samme periode i fjor. For eksempel har webkameraer økt med 1735 prosent, håndsprit med hele 43.500 prosent og febertermometer med 1500 prosent, forklarer Are Vittersø fra Prisjakt.

Prisjakt, Are Vittersø Foto: Trygve Indrelid
Prisjakt, Are Vittersø
Foto: Trygve Indrelid Vis mer

- Også på hjemmetrening ser vi formidable tall i økningen. Manualer og vekter har sett en økning på 1437 prosent, antall søk på romaskiner har økt med 620 prosent, og treningsmatter har sett en økning på 400 prosent, forteller Vittersø over e-post til Dinside.

Samtidig som Prisjakt kartlegger hva som søkes på, kartlegger de også prisutviklingen på alle varene de sammenlikner.

Økende priser

Vittersø forteller at som følge av den plutselige etterspørselen etter spesielle produkter, som sprit til håndvask, er flere hyller allerede tomme eller snart tomme, og at det kan gå utover forbrukerne.

- I tillegg registrerer jeg nemlig en tydelig tendens med at veldig mange, eller nesten alle, prisene faktisk er blitt justert opp de siste dagene og ukene. Jeg tror neppe det er tilfeldig, fordi nettbutikkene jo ser at hjemmeisolasjon og hjemmekontor medfører at besøk i fysiske butikker er redusert til et absolutt minimum, forklarer Vittersø.

Hjemmekontorets pris

Vittersø forteller at noen prisøkninger er ganske små, andre mer betydelige. Men felles er at så godt som ingen priser i de største produktkategoriene er senket.

- For eksempel ser vi til dels store prisendringer i kategorien «hjemmekontor». En kvalifisert spekulasjon er at nettbutikkene vet at dette er produkter som kundene «må ha», og at pris derfor ikke spiller så stor rolle - enten fordi det er bedriften som betaler, eller at innkjøpet kan føres som fradrag hos de som er selvstendig næringsdrivende, forteller Vittersø til Dinside.

Artikkelen fortsetter under grafen.

SPESIELT: Her er grafen som viser prisutviklingen på blant annet webkameraer, som Prisjakt har delt med Dinside. Foto: Prisjakt
SPESIELT: Her er grafen som viser prisutviklingen på blant annet webkameraer, som Prisjakt har delt med Dinside. Foto: Prisjakt Vis mer


- Dessuten synes jeg det er ganske oppsiktsvekkende å se at nær sagt alle priser - i alle kategorier - nå justeres opp i norske nettbutikker. Vi ser en tydelig "knekk” oppover på kurven 9.-10. mars, det første, store børskrakket, og et nytt oppsving to-tre dager etterpå, når de fleste hadde forlatt arbeidsplassene og installert seg på hjemmekontor, forklarer Vittersø.

Som eksempel på hvor det er skjedd en betydelig økning i pris den siste tiden, viser Vittersø til webkameraer.

- Kategorien webkameraer har for eksempel økt med 11,7 prosent i snitt fra 1. mars og frem til 17. mars. Til sammenligning er prisene på tilsvarende produkter i Sverige bare økt med 3 prosent, forklarer Vittersø.

Vittersø forklarer at prisendringene kan ha en sammenheng med utviklingen i den norske kronens verdi, men at det i de andre landene Prisjakt opererer ikke er i nærheten av samme utvikling i pris.

- Når vi ser på hele kategorien Datamaskiner og utstyr, der Norge har en gjennomsnittlig prisøkning på 5,3 prosent siden 1. mars, er Norge faktisk det eneste landet med så stor økning. I Finland finner vi en nedgang på 0,2 prosent, mens de resterende landene har mindre prisøkning - Sverige (+1,5 prosent), New Zealand (+1,7 prosent), Storbritannia (+0,2 prosent), Frankrike (+0,3 prosent), forteller Vittersø.

Skylder på corona

Blant de produktene som fikk en plutselig oppsving i popularitet, var altså webkameraer sentralt. Ifølge kategoridirektør Thomas Hegerlund hos Elkjøp, har prisøkningen som kom i kjølvannet av den plutselige etterspørselen flere forklaringer.

Thomas Hegerlund, kategoridirektør i Elkjøp Nordic. Foto: Elkjøp
Thomas Hegerlund, kategoridirektør i Elkjøp Nordic. Foto: Elkjøp Vis mer

- Årsaken er at da coronakrisen traff oss, økte etterspørselen på mange produkter kraftig. Vi hadde dessverre ikke så mange webkamera på lager, og måtte hastekjøpe nye for å kunne tilby våre kunder dette produktet som vi så mange trengte på kort tid, forklarer Hegerlund.

En annen konsekvens av coronakrisen ble tydelig på valutamarkedet, hvor den norske kronen tidligere denne måneden nådde en rekordlav verdi opp mot euro og amerikansk dollar.

- Samtidig stupte dessverre kronekursen mot dollar og euro. Med en slik valutautvikling, hadde vi ikke noe annet valg enn å sette opp prisen, avslutter Hegerlund.