Grilling av kjøtt:

Dette kan gjør grillingen din kreftfremkallende

Grilling rett på flammene og fett som drypper ned i grillen øker mengden av kreftfremkallende stoffer.

SKADELIG GRILLING: Hvordan du griller har mye å si for å begrense mengden helseskadelig stoffer i maten. Foto: NTB Scanpix
SKADELIG GRILLING: Hvordan du griller har mye å si for å begrense mengden helseskadelig stoffer i maten. Foto: NTB ScanpixVis mer

Sol og varme er for mange nordmenn ensbetydende med grilling på terrassen. De fleste av oss har fokus på riktig grillutstyr, men også hva vi griller og hvordan, bør være like viktig.

Ifølge Mattilsynet kan det dannes helseskadelige stoffer i maten når den utsettes for sterk varme, slik tilfellet er under grilling.

Men det fins måter å begrense de kreftfremkallende stoffene på.

Skadelige stoffer ved grilling

Matportalen skriver på sine nettsider at det i hovedsak er to grupper av skadelige stoffer som dannes ved grilling, såkalte stekemutagener (heterosykliske aromatiske aminer) og PAH-forbindelser (polysykliske aromatiske hydrokarboner).

Flere av forbindelsene i disse gruppene kan forårsake kreft hos mennesker ved å skade arvematerialet.

Seniorforsker Helle Katrine Knutsen i Folkehelseinstituttet (FHI) sier til Dinside at begge de nevnte stoffgruppene er kreftfremkallende, men at HA fins i både stekt og grillet kjøtt, mens PAH finnes bare i grillet mat.

- På hvilken måte øker PAH og HA kreftfaren?

- De kan skade DNA og føre til mutasjoner, og kan få celler til å dele seg raskere, sier Knutsen.

Det generelle rådet er dermed at man bør få i seg så lite som mulig av disse stoffene.

Ifølge seniorrådgiver Monica Andreassen i seksjon for fremmedstoffer og EØS i Mattilsynet, er det for folk flest liten grunn til bekymring for de helseskadelige stoffene i grillmat.

- Alle kan likevel være mer bevisst på hvordan man skal grille for å redusere dannelsen av dem, sier Andreassen.

Det er nemlig flere ting du kan gjøre når du griller, for å begrense mengden av de helseskadelige stoffene.

Slik griller du tryggere

Monica Andreassen sier videre at det mangler kunnskap om kreftfremkallende stoffer i mat grillet på ulike grilltyper.

- Det som først og fremst påvirker dannelse av disse stoffene i maten er temperatur, avstand til varmekilden og hvor lenge maten grilles. Grilling over glør gir for eksempel lavere nivåer av de kreftfremkallende stoffene enn grilling i åpen flamme, forteller hun.

Også grilling hvor varmekilden er ved siden av maten slik at fett ikke kan dryppe ned og antennes, vil redusere dannelse av helseskadelige stoffer i maten, påpeher Andreassen.

Helle Katrine Knutsen i FHI sier at både det å grille riktig og å kutte i hyppigheten på grillingen kan bidra til å redusere hvor mye man får i seg av disse stoffene.

Mattilsynet gir følgende råd for grillingen for å redusere dannelsen av de kreftfremkallende stoffene:

  • Sørg for rene lavasteiner i gassgrillen (sjekk bruksanvisningen eller kontakt produsenten av grillen for råd mht rengjøring).
  • Ikke grill på flammene: Unngå å la flammer komme i direkte kontakt med maten. Grillingen bør først starte når kullet er glødende og grått på utsiden.
  • Unngå at fett grillmaten drypper ned i grillen. Dette forårsaker røyk som tilfører maten PAH. Bruk stekebrett eller folie som hindrer fett å dryppe ned.
  • Grill mindre fettrik mat.
  • Grill ved lavere temperatur over lengre tid.
  • Plasser maten lenger vekk fra grillkull-/grillelement.
  • Vend maten flere ganger under steking/grilling.
  • Grill større kjøttstykker slik at overflaten blir mindre i forhold til volum.
  • Mariner kjøtt på forhånd eller forkok i mikrobølgeovn.
  • Sørg for god lufttilførsel under grillingen.
  • Unngå å bruke oppsamlet stekesjy til saus.