LES TILSTANDSRAPPORTEN: Garantien til nytt bolighandelsprodukt dekker kun forhold som ikke er beskrevet i tilstandsrapporten. Til gjengjeld rettes det opp i feil og mangler du oppdager etter overtakelse opp til fem år etter boligkjøpet. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
LES TILSTANDSRAPPORTEN: Garantien til nytt bolighandelsprodukt dekker kun forhold som ikke er beskrevet i tilstandsrapporten. Til gjengjeld rettes det opp i feil og mangler du oppdager etter overtakelse opp til fem år etter boligkjøpet. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

Kjøpe og selge bolig

- Det mest spennende som har skjedd i norsk bolighandel på lang tid

Nytt bolighandelsprodukt gir deg fem års garanti for feil og mangler du oppdager etter boligkjøpet for en brøkdel av vanlig forsikringspris.

Du har kanskje fått med deg reklamen for Gjensidige bolighandel i pausene for dine favorittprogram den siste tiden?

Dette er et produkt for boligkjøper og -selger som skiller seg fra andre på markedet, blant annet gjennom tilstandsgarantien. Dette er en forsikring hvor Gjensidige går god for at tilstanden til boligen er slik som beskrevet i tilstandsrapporten ved overtakelsestidspunktet. Hvis ikke, tar bank- og forsikringsselskapet ansvar for å fikse og forbedre feil i hele fem år etter bolighandelen.

Forbrukerrådet mener at denne nyheten er noe av det mest spennende som har skjedd i norsk bolighandel på lang tid. Huseiernes landsforbund er glade for at et solid og seriøst selskap som Gjensidige bretter opp ermene og utfordrer de dominerende, bankeide eiendomsmeglerkjedene.

- Mange boligkjøpere som har fått problemer etter handelen har opplevd at de først må ta en konflikt med forsikringsselskapet, og når den omsider er over, får de pengene og kan engasjere håndverkere, sier Thomas Bartholden, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet.

Han mener også at prisen for å selge med tilstandsrapport og -garantien virker lav, sammenliknet med hva det ofte kan koste forbrukere med megler, eierskifte- og boligkjøperforsikring.

Du kan spare flere hundretusen kroner

Forbrukerrådet la i fjor vår fram en omfattende rapport om folks erfaringer med bolighandelen, samt gjennomgang av rettssaker etter boligkjøp der eierskifteforsikringer og boligkjøperforsikringer ofte var involvert. Resultatet viste at boligkjøpere er de store taperne med dagens forsikringsordninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andreas Ulvær, daglig leder for Gjensidige bolighandel. Foto: Gjensidige.
Andreas Ulvær, daglig leder for Gjensidige bolighandel. Foto: Gjensidige. Vis mer

Men hva skiller egentlig tilstandsgaratien fra andre forsikringer knyttet til boligkjøp? Ifølge Andreas Ulvær, daglig leder for Gjensidige bolighandel, er det to ting:

For det første har tilstandsgarantien deres ingen krav om vesentlighet, kun en egenandel på 4.000 kroner.

- Andre forsikringer gjelder kun dersom det er en vesentlig mangel, som normalt kan koste minst fem til seks prosent av kjøpesummen å utbedre. Dette kan betyr opp til 300.000 kroner for en bolig til fem millioner kroner, sier Ulvær.

Den andre forskjellen er at Gjensidige bruker tiden på å fikse feilene framfor å komme fram til en forsikringssum eller engasjere advokater.

Det digitale kan by på utfordringer

Dinside, derimot, har engasjert en advokat for å høre hva han mener om det nye bolighandelsproduktet.

Finn Linde Eriksen i Codex er enig i at tilstandsgarantien skiller seg ut, og legger til at det blir spennende å se hvordan den fungerer i praksis. Han understreker videre at det kan oppstå visse utfordringer.

- Prosessen hos Gjensidige er basert på en del digital kommunikasjon, som kan føre til at opplysninger selger skal gi kjøper ikke fanges opp. Budrunden skjer også på en digital plattform tilsynelatende uten muntlig kommunikasjon med budgivere, hvilket kan påvirke oppfølgingen av interessenter, sier Eriksen.

Daglig leder Ulvær svarer at både selgere og kjøpere kan kontakte megler på telefon underveis i bolighandelsprosessen, og at meglerne kan hjelpe med å tilrettelegge den digitale løsningen for dem.

- Når det gjelder budrunden, er det mulig å by «manuelt» også, men alle bud via megler må være skriftlige i henhold til loven som gjelder for alle eiendomsmeglingsforetak, sier han.

Budgiverne kan bruke bank-ID eller fylle ut og sende budskjema til Gjensidige via e-post, MMS eller vanlig post, såfremt budrundefristene tillater det. Selger og budgivere kan følge budrundene live i løsningen, eller få SMS om nye bud.

Ulvær mener at løsningen er svært intuitiv og at de aller fleste vil klare å navigere i den uten problemer.

Tilstandsgarantien dekker ikke alt

Norges Eiendomsmeglerforbund er også nysgjerrig på Gjensidiges nye bolighandelsprodukt, og de har invitert dem til seg for å fortelle om produktet.

- Vi er opptatt av at eiendomsmegleren skal bidra til å gjøre bolighandelen tryggest mulig for forbrukerne. Dermed er det viktig med høy kvalitet på både megling og forsikring, sier generalsekretær Carl Geving.

Det er uheldig hvis forsikringer blir preget av forbehold som utløser utfordringer for boligkjøperen, legger Geving til. Det er derfor viktig med grundig informasjonen om hva tilstandsgarantien omfatter.

Så, hva omfatter tilstandsgarantien? Det kan du lese om i vilkårene, men Dinside trekker fram noen punkter.

Som sagt, dekker tilstandsgarantien kun forhold som ikke er beskrevet i tilstandsrapporten. Videre garanterer ikke Gjensidige for «kosmetiske feil», som skjevheter, hakk og knirkende gulv, samt «skjulte feil» som ikke svekker bygningens funksjon eller levealder.

Tilstandsgarantien dekker heller ikke forhold kjøper, samt kjøpers ektefelle eller samboer, kjente eller burde kjent til da de la inn budet deres ble akseptert.

Derfor er det viktig at kjøperne setter seg godt inn i det som står i tilstandsrapporten, som ellers ved bolighandel.